Článek
Jako součást stáje Ferrari má za sebou sedminásobný mistr světa Hamilton nevydařený debut. Na rozdíl od šesti jiných pilotů sice závod v Austrálii dokončil, ale až na desátém místě a připsal si tak v šampionátu jezdců jediný bod. Pohádkovému příběhu, který by končil ziskem rekordního osmého titulu, zatím nic nenasvědčuje.
Hamilton si stále zvyká na nový vůz, celou svou kariéru odjezdil s motorem od Mercedesu a posledních dvanáct let závodil za tovární stáj německé značky. Přestupem do Ferrari je pro něj všechno nové a bude trvat delší dobu, než si navykne na nastavení a ovládání svého monopostu.
Mimo to si musí zvykat také na nový tým. V Mercedesu měl skvělý vztah a vyladěnou komunikaci s inženýrem Peterem Bonningtonem. Ve Ferrari zdědil po odchozím Sainzovi britský závodník inženýra Riccarda Adamiho. Hned v úvodním závodě bylo zřejmé, že na jejich vzájemné chemii ještě bude třeba zapracovat.
Italský mechanik se snažil Hamiltonovi radit, ale Britovi se to nelíbilo. „Nech řízení na mně,“ opakovaně žádal do vysílačky.
Adami tak byl ve složité pozici, protože Hamilton potřeboval dostávat aktuální informace, instrukce a připomínky k ovládání nového monopostu, ale sám dal zároveň jasně najevo, že upřednostňuje stručné zprávy a klid na řízení.
„Myslím si, že Riccardo odvedl skvělou práci. Poznáváme se a postupně se naladíme na stejnou vlnu. Obecně nejsem z pilotů, kterým během závodu vyhovuje velké množství informací, jestliže nejsou stěžejní. To si o ně sám řeknu, ale k tomu se propracujeme. Dnes byl opravdu dobrý,“ chválil inženýra po závodě Hamilton.
Ke komunikaci mezi monopostem a stájí se vyjádřil i Frédéric Vasseur, šéf Ferrari. „Byl to první závod. Poprvé jsme vyzkoušeli komunikaci mezi paddockem a Lewisem v závodním nasazení. Teprve se poznáváme a zjišťujeme, co druhé straně vyhovuje a co od sebe v komunikaci očekáváme. V dalších závodech se bude situace zlepšovat,“ věří francouzský inženýr.
Jenže Ferrari je už nějakou dobu cílem posměchu a kritiky veřejnosti za komunikaci mezi boxy a piloty. Italská stáj je známá svými často nejasnými instrukcemi a složitým popisováním jednoduchých situací.
Mimo to se snaží dopředu připravit na vývoj závodu a jednotlivé strategie označuje jako plán A, B, C, atd. Během závodu pak pilotům jednotlivé situace popisuje právě těmito kódovými názvy. Problémem je, že se pak dané taktiky často nedrží a chaoticky přechází od jedné k druhé.
Nejlepší ukázkou problematické komunikace je situace z Austrálie, ve které Hamiltonův týmový kolega Charles Leclerc hlásil vysílačkou, že má sedačku plnou vody. „To musí být voda,“ ozvalo se z vysílačky. Monačan se zmohl jen na sarkastickou odpověď. „Tahle slova bychom měli přidat do knihy mouder.“
K výslednému dojmu ze spolupráce v prvním závodě nepomohlo rozhodnutí stáje nechat oba své jezdce na trati na suchých pneumatikách, když ve 44. kole závodu začalo vydatně pršet.
„Šlo o zvláštní situaci, během které byly první dva sektory okruhu suché, ale třetí už ne. Zariskovali jsme, zůstali na trati déle a doufali, že déšť rychle přejde. Udělali jsme chybu a zkusíme se z ní do budoucna poučit,“ litoval špatného rozhodnutí Vasseur.
„Na konci závodu jsem dostal informaci, že přijde přeháňka, která bude trvat jen chvíli, a já se rozhodl zůstat na trati. Neřekli mi ale, že ta přeháňka bude tak silná a bude trvat do konce závodu. Chyběly mi informace, abych mohl správně vyhodnotit situaci,“ stěžoval si Hamilton.
Ten by si tak měl před následujícím závodem především rozmyslet, jestli chce informací spíš méně nebo více a jak frekventovaná by jeho komunikace s paddockem během závodu měla být. Přesto jsou pravdivá slova Vasseura. Byl to teprve první závod nové sezony a už o víkendu může italská stáj své pochybení odčinit v Číně.
Formule 1 2025
Letošní sezona seriálu formule 1 začíná 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.