Článek
Na FIA totiž ulpívá stín podezření. Jednak proto, zda nebylo možné závod komplikovaný prudkými lijáky doprovázejícími tajfun Phanfone odstartovat dřív. Druhý otazník pak visí nad tím, zda neměl být na trati zpomalovací vůz hned poté, co na trati plné vody ztratil při aquaplaningu v zatáčce Dunlop kontrolu nad vozem Adrian Sutil a narazil do bariéry. O kolo později v úplně stejném místě vylétl z tratě i Bianchi, jehož neovladatelný monopost se napasoval pod vyprošťovací jeřáb, který přijel odklidit Sutilovo auto.
Čas zřejmě nehrál roli
K dřívějšímu startu. Podle britského Daily Mailu je prokazatelné, že komisaři FIA žádali hlavního promotéra seriálu Bernieho Ecclestona o časnější start, aby se vyhnuli srážkám předpovídaným na dobu původního začátku závodu (15 hodin místního času). Obecně se předpokládá, že tento požadavek byl zamítnut s ohledem na televizní práva.
Ovšem, jak upozorňuje Daily Mail, FIA je orgán zodpovědný za bezpečnost. A Todt by měl mít pravomoc posunutí startu prosadit. Nicméně, přímá souvislost mezi načasováním závodu a Bianchiho nehodou podle všeho není brána v potaz.
Co vzbudilo větší pozornost, je otázka výjezdu zpomalovacího vozu, který se na trati objevil až poté, co Bianchi napasoval svůj vůz pod zadní část jeřábu. Obecně se očekává, že ředitel závodu Charlie Whiting předloží Todtovi závěr potvrzující standardní úkony: vůz v únikové zóně - náraz do bariéry - traťoví maršálové mají situaci pod kontrolou a povolávají vyprošťovací techniku - nad okruhem vyvěšeny žluté vlajky (v tomto případě bylo dokonce máváno dvojmo) - zpomalovací vůz není povolán.
Co dělala zelená vlajka nad jeřábem?
Legitimitu postupu ostatně potvrdila i řada bývalých i současných osobností F1, naposled např. i Max Mosley. „Nevšiml jsem si žádného pochybení," prohlásil bývalý šéf FIA. Hlasy proti nicméně znějí. „Vždy jsem zastával názor, že by měl být na trati safety car v případě jakékoliv nehody," poznamenal mistr světa z roku 1997 Jacques Villeneuve. „Umíte si představit, jak bychom závody rozkouskovali?" nenechal si ujít polemiku trojnásobný šampión Jackie Stewart.
Todt by měl dostat závěr šetření ještě před nadcházející Velkou cenou Ruska v Soči a očekává se, že FIA zřejmě navrhne úpravu pravidel, která by podobnou situaci do budoucna eliminovala. Např. předepsanou maximální rychlostí pod žlutými vlajkami - Bianchi jel totiž v době nehody asi rychlostí 180 km/h.
Whiting by měl ale rovněž vysvětlit jinou věc: na videu z Bianchiho havárie je patrné, že maršál na věži mává zelenou vlajkou, která signalizuje „Žádné nebezpečí" a ruší předešlá varování. Maršál sice poskytoval informaci o následujícím sektoru, ale neměl mít v ruce žlutou, když byl jeřáb přímo pod ním? Měl tento signál přímý vliv na Bianchiho jízdu? Snad FIA najde odpovědi i na tyto otázky.