Hlavní obsah

Každá část vozu prošla obměnou, popisuje nový monopost McLarenu šéf stáje

McLaren ve čtvrtek na závodním okruhu v Silverstonu představil jako první stáj svůj upravený monopost pro rok 2025. Na první pohled je vidět, že oproti vítěznému vozu z uplynulé sezony se dočkal úprav. Některé jsou výraznější a jiné se pravděpodobně projeví při předsezonním testování nebo v prvním závodě v Austrálii.

Foto: McLaren

Nový McLaren

Článek

S letošním posledním rokem stávajících regulací a pravidel a možností upravovat od 1. ledna by se dalo očekávat, že některé týmy, s vítězným McLarenem v čele, provedou na vozech pro rok 2025 jen drobné úpravy a budou se plně věnovat vývoji pro rok následující. Právě britská stáj by měla těžit z toho, že vyrovnaný závěr loňské sezony zakončila s nejrychlejší formulí na gridu.

Šéf stáje Andrea Stella ale zastává názor, že jeho tým nemohl hrát na jistotu, protože konkurence v podobě Ferrari, Red Bullu a Mercedesu je velmi vyrovnaná, a proto se každý z týmu pokusí najít něco navíc. Detail, díky kterému získá nad rivaly převahu.

„K vývoji jsme přistupovali bez ohledu na následující sezonu. Nechtěli jsme před vstupem do první Velké ceny ztratit žádný čas. Kdybychom se vozu nevěnovali naplno od začátku sezony, mohlo by to znamenat ztráty v prvních závodech, které by se těžko doháněly. Se čtyřmi špičkovými týmy a tak malými rozdíly je velmi jednoduché spadnout z první pozice na startovním roštu na osmou. Proto jsme tvrdě pracovali, abychom udělali větší pokrok než ostatní,“ vysvětloval Stella.

Dostupných fotografií nového MCL39 není moc a i díky maskovanému nátěru není vidět v celé své kráse, ale některé změny přece jen viditelné jsou.

Nos vozu se zdá být užší s upraveným napojením na podvozek. Přední křídlo je velmi podobné tomu, které stáj užívala na konci sezony 2024. Hlavním rozdílem v přední části monopostu je zavěšení kol.

Došlo k úpravě horního lichoběžníkového ramene zavěšení předních kol. To bude oproti předchozímu modelu MCL38 níže, což by mělo zlepšit aerodynamiku a mechanickou stabilitu.

„Důkladně jsme vyhodnocovali každou úpravu. Museli jsme se zamyslet, jakým směrem chceme vývoj namířit. Naším hlavním cílem bylo zvýšit efektivitu aerodynamiky, ale zároveň jsme chtěli zlepšit interakci vozu z koly a cokoliv, co by nám pomohlo zlepšit udržení vysoké rychlosti,“ vyjádřil se k novému typu monopostu Stella.

Kromě zapracování na aerodynamice se v McLarenu zaměřili i na chladicí systém a brzdový kanál. Úprava tvaru a velikosti vstupu předního brzdového kanálu by mohla znamenat změnu i v samotných brzdových komponentech. To se potvrdí nebo vyvrátí až při předsezonním testování v Bahrajnu.

Optimalizace chlazení vozu se projevila na airboxu, který slouží k sání vzduchu do motoru nad hlavou řidiče a také jako ochranný rám vozidla, a sidepodech, částech vozu, které lemují boky kokpitu vedle řidiče a vedou zpět k zadnímu křídlu, v němž jsou umístěny chladiče. Airbox je nyní oválnější, což je způsobené rozšířením bočních kanálů vedle hlavního trojúhelníkového vstupu. Změnily se i vstupy bočnic, ty mají nově profil ve tvaru písmene P. To pomůže snížit aerodynamické ztráty a optimalizovat proudění vzduchu podél podvozku.

Změnil se i tvar sidepodů, jsou z vnějšku méně zaoblené. Jejich profil odpovídá v podstatě rovné čáře. Kromě toho se vylepšil i držák zpětných zrcátek, který bude sloužit jako aerodynamický prvek.

V oblasti svatozáře chránící pilota a především jeho hlavu přidal McLaren dvouprvkový vertikální výstupek, zúžil karoserii a přepracoval uspořádání takzvané žraločí ploutve na vrchní středové části vozu, což dále zlepší aerodynamickou efektivitu. Zadní křídlo zůstává bez výraznějších změn.

Změn doznal monopost McLarenu hodně, sám Stella uvádí, že se se svým týmem pokoušeli vylepšit a přepracovat každý aspekt vozu. „To, čeho jsme se při budování nového vozu pokusili dosáhnout, je inovativní. Snažili jsme se zvýšit laťku v mnohých oblastech včetně základního uspořádání. V podstatě každá základní část vozu prošla obměnou, abychom získali sebemenší zvýšení výkonu,“ uvedl italský inženýr.

Související témata: