Hlavní obsah

Kam se poděli inženýři? Tým F1 šetří miliony, a tak navzdory posměchu jde do sezony s poloviční zídkou

Opasky se teď výrazně utahují i v jindy „rozhazovačné" formuli 1, zvlášť když týmu musí dodržovat rozpočtový strop. A tak se šetří i na věcech, u kterých byste to ani v nejmenším nečekali a už vůbec byste nečekali, že takový detail – až by se pelíškovsky chtělo říct blbost – může přinést úsporu minimálně 5,5 milionu korun za rok. Stáj Haas totiž do nadcházející sezony F1 vstoupí s okleštěnou boxovou zídkou, ze které budou dění na trati sledovat jen tři vyvolení muži. Loni jich přitom bylo dvakrát víc a i jiné stáje z F1 pořád mají na zídce zázemí pro šest až sedm lidí. Toto rozhodnutí pak americkému týmu ušetří 250 tisíc dolarů v nákladech za přepravu.

Foto: DPA/Hasan Bratic, ČTK

Tým Haas se během předsezonních testů prezentoval výrazně uskromněnou boxovou zídkou.

Článek

Když Haas vybalil svou poloviční zídku na předsezonních testech v Bahrajnu, kde rovněž tento víkend nový ročník F1 začne, sklidil posměch. Americký tým je v konkurenci továrních stájí i jiných konkurentů tak trochu chudým příbuzným, v minulosti třeba i kvůli finanční náročnosti rezignoval na vývoj vozu.

Nicméně charismatický šéf stáje Günter Steiner, oblíbená to postava z netflixového Drive to Survive, hned vysvětloval: „Můžeme mít na zídce šest lidí, nebo čtvrt milionu dolarů na vývoj aut. A je mnohem efektivnější ty peníze investovat do vývoje monopostu, protože jedině tak zrychlíme. Jde o efektivitu, nač mrhat penězi."

Abyste pochopili, tak chod týmu tímto škrtem nikterak neutrpí. Stáje mají velké zázemí ještě uvnitř boxů, kde sedí řada inženýrů a dalších odborníků u počítačů, průběh závodů se dá sledovat i v útrobách mobilních týmových kanceláří. „S třemi místy na zídce dokážeme pokrýt všechno potřebné. A pokud kvůli úsporám budu muset zůstat v garáži, nemám s tím problém. Já se nepotřebuji ukazovat," řekl Steiner, byť nakonec on je vedle manažera stáje a hlavního závodního inženýra jedním z vyvolených.

Škrt o polovinu míst je skutečně pohledem F1 extrémní, jiné týmy snížily počet o jednoho, ale stáje jako Red Bull či její „sestra" Alpha Tauri pořád mají velkolepou zídku se sedmi osmi místy.

A jak je to s tím šetřením? O polovinu menší zídka váží o 400 kilogramů méně, což v poplatcích za leteckou přepravu znamená úsporu 250 tisíc dolarů (5,5 milionu korun). Započítány navíc ještě nejsou úspory za méně monitorů, barových židliček apod. Podle informací některých zahraničních médií, které se věnují F1, chce Haas v odlehčení svého boxového zázemí ještě pokračovat a vytvořit několik zídek, které bude moct posílat místo letecky po moři. Odhaduje se, že by tak mohl uspořit dalších 250 tisíc dolarů.

Zkrátka – úspěch se skrývá v detailech.

Související témata: