Hlavní obsah

Japonsko bylo v podstatě rozhodnuté už po kvalifikaci, tvrdí lidé z McLarenu

Dalo by se říct, že McLaren v Japonsku uspěl. Oba jeho jezdci se umístili na pódiu, navýšili náskok v Poháru konstruktérů a Lando Norris zůstal v čele šampionátu jezdců. Jenže stáj z Wokingu cílila na vítězství. Podle Norrise i šéfa stáje bylo na trati nemožné Verstappena předjet, a proto bylo o výsledku rozhodnuto už v sobotní kvalifikaci.

Foto: Hiro Komae, ČTK/AP

Lando Norris (vpředu) a Oscar Piastri během Velké ceny Japonska

Článek

Verstappen od začátku závodu hájil první místo a vzhledem k profilu trati v Suzuce, kde je složité předjíždět, tak mohl Norris využít ve svůj prospěch zastávku v boxech. Jenže na tu ho tým povolal ve stejném kole, ve kterém pneumatiky měnil i Verstappen.

To vedlo k incidentu mezi oběma jezdci při výjezdu, kde se střetli téměř kolo na kolo, ale i zde uhájil pilot Red Bullu svou pozici před oběma mclareny svých pronásledovatelů.

Norris zastává názor, že se měl jeho tým mechaniků rozhodnout pro jinou strategii a k výměně přistoupit v jiném kole než mistr světa.

„Zastávku jsme si z nějakého důvodu odbyli ve stejném kole, určitě se o tom ještě budeme bavit. Nejspíš jsme měli zkusit zajet do boxů před Maxem, jenže to je vždycky trochu riziko. Nikdy nevíte, jestli nedojde k nehodě, nevyjede safety car a nedá vám tak víc času,“ přemítal Brit.

„Prostě jsme měli zkusit něco jinak. Nemyslím si, že jsem mohl na trati vydržet déle, protože bych pak ztratil pozici. O tom jsme ani nepřemýšleli, ale zastavit dřív se dalo.“

To potvrzuje i fakt, že Norrisův týmový kolega Oscar Piastri měnil své pneumatiky o kolo dřív. Podle Norrise by ale ani zastávka o kolo dřív neumožnila překonat Verstappena. Tvrdá sada pneumatik by se totiž nestihla dostatečně zahřát a trvalo by tak, než by se Brit dostal do ideálního tempa.

„Nejsem si ani jistý, jestli by pomohla dřívější zastávka. V prvním kole na tvrdých pneumatikách jsem nebyl dost rychlý a Red Bull by jistě reagoval. Max na mě měl pořád náskok, takže ani s rychlým kolem by mi to nemuselo stačit.“

Z toho Norrisovi vyplynulo, že o pořadí v závodě se v podstatě rozhodovalo už v sobotní kvalifikaci. Oba piloti McLarenu by ze svých nejrychlejších sektorů zvládli poskládat rychlejší kolo, než jaké zajel Verstappen, ale žádnému z nich se to nepodařilo.

„Max nechyboval. Jel dobrý závod a pomáhalo mu i to, že jel celou dobu v čistém vzduchu a neměl nikoho před sebou. Závod si vyhrál už v sobotu,“ trpce poznamenal Norris.

„Myslím si, že jsme byli rychlejší, ale ne o tolik, abychom se dostali dostatečně blízko na aktivaci DRS. Samotné předjetí je pak úplně jiný příběh, protože na této trati je to v podstatě nemožné.“

S tím souhlasil i šéf stáje Andrea Stella. „Myslím si, že dnes nebylo možné předjíždět. V závodě se toho moc nestalo a na prvních místech dojeli stejní piloti jako v kvalifikaci. Díky oběma našim závodníkům jsme získali hodně bodů a to je pro nás povzbuzující. Nicméně ostatní nejsou daleko, a tak nesmíme polevit ve snažení.“

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.