Článek
Přes dobré načasování obou zastávek na přezutí pneumatik se český jezdec, který startoval až z deváté řady, k lítosti téměř čtyřiceti tisíc diváků neprotlačil do elitní desítky oceněné body. „Janiš na trati udělal maximum a jezdil slušné časy, ale má prostě zatím málo zkušeností a potřebuje se s vozem víc sžít. Nevím taky, jestli prospělo, když ve snaze mu pomoci, ho tady ovlivňovalo tolik lidí,“ tvrdil manažer českého týmu Antonín Charouz.
Vyhlídky domácí reprezentace pro nedělní dlouhý závod ovlivnil už o den dříve Janišův smyk v závěru kvalifikace, při níž svým nejlepším časem (1:46,926) držel slibné sedmé místo. Po té kolizi se přes něj ale dostalo ještě deset soupeřů. Nepovedená kvalifikace, při níž se trápil i s přetáčivostí vozu a zajel až 21. čas mu vzala taky šanci na solidní výsledek ve sprintu. Během deseti kol při prvním nedělním startu se pak stihl posunout jen o tři příčky. „Doma bychom si určitě přáli lepší výsledek, jenže od Janiše nikdo nemůže čekat, že sedne do A1GP a bude hned vpředu a zkušenější Enge bohužel nemá úplně v pořádku loket,“ doplnil Charouz.
Rychleji jel v Brně jen Coulthard
Při obou nedělních závodech seriálu A1GP, originálně koncipovaného jako soutěž zemí, triumfoval monopost Nového Zélandu řízený Reidem. Ve sprintu se po letmém startu ujal vedení odvážným předjetím jihoafrické formule podél boxové zídky a rychle se soupeřům vzdaloval. Před vítěze kvalifikace Zaugga se pak dostaly i vozy Británie a Irska. Při dlouhém závodě dlouho vedlo z pole position startující Nizozemsko, ale Reid hodně vytěžil z delšího setrvání na trati před druhým pit-stopem.
Rychlejší stroje než jsou formule A1GP nikdy v historii na Masarykově okruhu nezávodily a letošní nejlepší čas kvalifikace 1:44,649 min Nizozemce Bleekemolena zlepšuje traťový rekord Reida z minulého roku o půl vteřiny při průměru 186 km/h. Pro srovnání, F3000 v Brně jezdily kolo za 1:50 min, vozy GT se tu vejdou sotva pod dvě minuty a podobně jsou na tom motocykly královské třídy MotoGP. Jedině Coulthard při testu s mclarenem v roce 2002 objel Masarykův okruh o osm vteřin rychleji než to letos dokázali jezdci A1GP.
A1 Grand Prix - Brno |
Sprint |
1. Reid (N. Zél.) 18:11,609, 2. Kerr (Brit.) -5,952, 3. Carroll (Ir.) -8,824, 4. Zaugg (JAR) -10,269, 5. Bleekemolen (Niz.) -11,561, 6. Lapierre (Fr.) -11,803, 7. Vietoris (Něm.) -13,200, 8. Jani (Švýc.) -13,447, ...18. E. Janiš (ČR) -34,715. |
Hlavní závod (38 okruhů) |
1. Reid 1:10:34,700, 2. Bleekemolen -7,146, 3. Jani -12,277, 4. Čcheng Cchung Fu (Čína) -12,723, 5. Lapierre -19,439, 6. Carroll -24,348, 7. Jimenez (Braz.) -29,625, 8. Vietoris -37,949, ...12. E. Janiš -57,799. |
Průběžné pořadí |
1. Nový Zéland 37 b., 2. JAR 36, 3. Británie 31, 4. Nizozemsko 31, 5. Francie 29, 6. Švýcarsko 29, 7. Irsko 23, 8. Mexiko 17, ...15. ČR 1. |