Hlavní obsah

Jako modelky. Jezdci F1 si brutálně hlídají váhu, Vergne z diety zkolaboval

Praha

Opět v centru zájmu je nové pravidlo pro letošní ročník mistrovství světa vozů formule 1 o minimální váze monopostů. Přestože vůz i s jezdcem musí vážit víc než v minulosti, řadě týmů dělá problémy se do hmotnosti 691 kg vejít a někteří závodníci byli nuceni podstoupit drastickou dietu. Francouzský pilot Jean-Éric Vergne po Velké ceně Bahrajnu přiznal, že se váhovým úbytkem dostal až na hranici svých sil a musel být hospitalizován.

Foto: Caren Firouz, Reuters

Pilot týmu Toro Rosso Jean-Éric Vergne na okruhu v Bahrajnu.

Článek

Těžší turbomotory a další vychytávky, které přinesla letošní revoluce ve formuli 1, zvedly minimální předepsanou váhu proti loňsku o 48 kilogramů. Přesto se okamžitě po zveřejnění pravidla ozvaly hlasy, že je to málo a že regule významně zvýhodňuje menší, a tudíž lehčí jezdce. A Vergne je toho zářným příkladem.

Jezdec stáje Toro Rosso při výšce 182 cm váží kolem 70 kg a proti svému týmovému parťákovi Daniilu Kvjatovi (175 cm/58 kg) působí skutečně jako Otesánek. Během zimní pauzy se proto třiadvacetiletý Francouz pustil do trýznivé redukce váhy, což mu ale ve výsledku příliš neprospělo.

„Držel jsem během zimy takovou dietu, že se tělo dostalo až na samou hranici svého fungování. Dokonce jsem mezi závody v Austrálii a Malajsii skončil v nemocnici, protože jsem trpěl nedostatkem vody v těle, resp. nedostatkem všeho. Byl jsem neuvěřitelně zesláblý," šokoval Vergne v Bahrajnu prohlášením pro Daily Mail.

Střízlíci drží basu

Již dříve hojně diskutovaná otázka tak znovu získala na aktuálnosti. Před nástupem nových regulí se totiž o minimální hmotnost vedl urputný boj, údajně i s přispěním střízlíků, kteří se snaží vytěžit maximum ze své váhové výhody. Návrh na zvýšení limitu na 701 kg už pro letošní sezónu byl zablokován.

„Upřímně, ta situace je úplně pitomá," řekl Vergne. „Lehčí jezdci podporují limit, který jim hraje do karet, a nějaké řešení vyšumělo do prázdna. Řídit vůz formule 1 je ale velice náročná záležitost a člověk musí na jeho ovládání vydat spoustu sil. Být nucen do drastické diety určitě není dobrá cesta," povzdychl si francouzský pilot.

Z pohledu míry a váhy je zdaleka nejextrémnějším případem ve formuli 1 Mexičan Esteban Gutiérrez, který podle oficiálních údajů váží při výšce 183 cm pouhých 55 kg. Jako hotový hromotluk působí Adrian Sutil (184 cm/75 kg), o titul formulového trpaslíka naopak soupeří Felipe Massa (166 cm/59 kg) a Kamuj Kobajaši (170 cm/57 kg).

Už od příští sezóny by pravidla měla hrát do karet i těžším jezdcům, protože navýšení limitu o 10 kg už je vkomponováno do přehledu změn na rok 2015.

Formule 1 - „od bantamu po střední váhu“
Esteban Gutiérrez (Sauber)55 kg/183 cm
Kamuj Kobajaši (Caterham)57 kg/170 cm
Daniil Kvjat (Toro Rosso)58 kg/175 cm
Sebastian Vettel (Red Bull)58 kg/176 cm
Felipe Massa (Williams)59 kg/166 cm
Kimi Räikkönen (Ferrari)62 kg/175 cm
Sergio Pérez (Force India)64 kg/173 cm
Marcus Ericsson (Caterham)64 kg/174 cm
Max Chilton (Marussia)64 kg/181 cm
Pastor Maldonado (Lotus)65 kg/173 cm
Lewis Hamilton (Mercedes)66 kg/175 cm
Fernando Alonso (Ferrari)68 kg/171 cm
Kevin Magnussen (McLaren)68 kg/174 cm
Jules Bianci (Marussia)68 kg/179 cm
Daniel Ricciardo (Red Bull)68 kg/180 cm
Valtteri Bottas (Williams)70 kg/173 cm
Jean-Éric Vergne (Toro Rosso)70 kg/182 cm
Nico Hülkenberg (Force India)70 kg/184 cm
Nico Rosberg (Mercedes)71 kg/178 cm
Romain Grosjean (Lotus)71 kg/180 cm
Jenson Button (McLaren)72 kg/182 cm
Adrian Sutil (Sauber)75 kg/184 cm
Související témata: