Článek
A má recht. Co se vlastně v nočním závodě v Džiddě stalo? Za vše mohl start a špatné Alonsovo postavení na roštu. Levým kolem vyjel o pár centimetrů mimo značený box, a byť v prvním kole předjel vítězného Sergia Péreze, dostal za onen prohřešek penalizaci pěti vteřin. Přísně, leč správně.
V 18. kole při výjezdu safety car zamířil Alonso i řada dalších pilotů do boxů a jak velí pravidla, pět vteřin se na voze Aston Martin nepracovalo, aby si tak pilot odpykal onen trest.
Fernando Alonso'nun 10 saniye ceza almasına neden olan pit stop hatası. 🔎pic.twitter.com/RHSv6Pm1m0
— Formula Türkiye 🇹🇷 (@FormulaTurkiye) March 19, 2023
A tady to přišlo. Už v přímém přenosu bylo vidět, že mechanik se zadním zvedákem se auta dotkl, nicméně komisaři nikterak nejednali, ani možné provinění nezaznamenali.
Teprve 13 minut po dojetí do cíle - a dost možná na popud Mercedesu - zahájili vyšetřování, aby po dalších sedmi minutách Alonsovi napařili dodatečných deset vteřin a připravili ho tak o jubilejní 100. stupně vítězů. „Pokud mám být upřímný, tak mi to ani není líto. Byl jsem na stupních, vyfotil jsem se, dostal cenu a slavil se šampaňským. A teď mám podle všeho o tři body méně. Dnes to ale bylo o bídném výkonu FIA, ne tak o mém zklamání. Nemůžete přeci někomu udělit trest po více než 30 kolech! Měli dost času na to, aby to prozkoumali a o trestu mi řekli. Kdyby to udělali, měl bych prostor navýšit svůj náskok, abych i tak zůstal třetí," řekl Alonso.
A v kritice nekončil. „Máte skoro 35 kol, abyste udělili trest a informovali o něm. Pokud s tím čekáte až po ceremoniálu, tak je se systémem něco špatně a je to především špatně vůči fanouškům. Trpí tím show."
Fernando and Aston Martin deserved the podium today but I’m very happy to pick up our first trophy of the season and super proud of the hard work the team is putting in. Let’s keep pushing. 👊 pic.twitter.com/mgIpjtXrIK
— George Russell (@GeorgeRussell63) March 19, 2023
Tým Aston Martin se však po pár hodinách vůči trestu odvolal. FIA sice tvrdí, že se během odpykávání penalizace v boxech nesmí na voze pracovat a za práci se považuje už pouhý dotyk zvedáku, nicméně stáj poukazovala, že žádná taková dohoda neexistuje. A především předložila sedm záznamů z předchozích let, kdy dotyk zvedáku s autem zůstal nepotrestán. FIA tedy své rozhodnutí revidovala a vrátila Alonsa zpět na třetí příčku.
S verdiktem souhlasil i George Russell. „Nevím, co se stalo při jeho zastávce v boxech, ale dalších deset vteřin se mi jako trest zdá příliš extrémních. Byl to pro Fernanda velmi přísný trest, zasloužil si být na pódiu."
A pilot Mercedesu se soupeře zastal také za jeho startovní prohřešek. Podobný trest už v prvním závodě dostal Esteban Ocon, nicméně postavit se na rošt téměř na centimetr přesně není nic snadného. „Sedíme velmi nízko, vůbec nevidíme na zem a už vůbec ne bílé čáry, které určují vaše boční postavení. Fernando tím nezískal vůbec žádnou výhodu a těch pět vteřin je přísných. Měli bychom v tomto začít používat zdravý selský rozum," uvedl Russell.
FIA už slíbila, že minimálně rozporuplná pravidla, jak správně odpykávat trest v boxech, do příštího klání v Austrálii sjednotí.