Článek
Red Bull po nedělním čtvrtém závodě v sezoně svolal už druhou letošní krizovou schůzi. Jejím tématem měl být kromě nízkého výkonu monopostu i odchod nejzářivější hvězdy rakouské stáje, čtyřnásobného mistra světa Maxe Verstappena.
Tomu se Velká cena Bahrajnu nevydařila podle představ. Už v kvalifikaci bylo znát, že nemá ideální tempo a že vůz Red Bullu je přinejlepším čtvrtý nejrychlejší na gridu. McLaren, Ferrari i Mercedes jednoduše ze svých aut dostaly víc.
Verstappen se nakonec v posledním kole dostal před Gaslyho v Alpinu a protrápil se k šestému místu, které sám označil za vrchol možného.
„Všechno bylo špatně. Nevydařil se nám start, špatně fungovaly brzdy, pneumatiky se nám přehřívaly rychleji než ostatním a pokazili jsme i zastávky v boxech. Nevyšlo nám ani přezutí na tvrdé gumy, na kterých jsem klouzal snad víc než na měkkých. Šesté místo není to, co bychom si s týmem představovali, ale s naším současným vozem to bylo maximum. Lépe bychom nedopadli ani s ideální strategií a rychlými pit stopy,“ zoufal si v cíli Verstappen.
„Vždycky se snažím vydat ze sebe maximum. I když se nedaří a narazíme na frustrující situace. Musím se přes ně přenést a jít dál. I když se jedna Velká cena podaří, neznamená to, že je to konec našich starostí,“ narážel 27letý pilot na předchozí úspěch v Japonsku.
Už před sezonou se často mluvilo o potenciálním přesunu úřadujícího mistra světa ke konkurenci. O jeho služby projevili zájem v Mercedesu a Aston Martinu. Přestože má Verstappen platnou smlouvu do konce roku 2028, mohl by ze stáje odejít dřív. Součástí této smlouvy by totiž měla být klauzule o výkonnosti. Jednoduše řečeno může Verstappen odejít, když mu Red Bull nedodá dostatečně rychlý vůz.
Této skutečnosti si je dobře vědom i poradce Red Bullu pro motorsport Helmut Marko, který byl jedním z účastníků krizové schůze v Bahrajnu. „Musíme autu co nejrychleji vrátit výkonnost a stejně tak nám musí vycházet pit stopy. Náš vůz není nejrychlejší a ani nám nevycházejí pit stopy, to je nepřijatelné,“ prohlásil Marko.
„Je to alarmující. Víme, že aktuálně nejsme konkurenceschopní, což se pokusíme vyřešit nasazením nových dílů v dalších závodech. V nejbližší budoucnosti musíme být lepší. Nejde tak moc o souboje s konkurencí, ale se stopkami. S aktuálními výkony se sen o dalším titulu mistra světa rozplývá.“
„Opravdu hodně se obáváme, že Max odejde, jestliže nedokážeme auto zrychlit. A nesmí jít jen o jednorázovou záležitost jako loni v Brazílii nebo letos v Japonsku, kde Max zajel kouzelné závody. Musíme autu přinést stabilitu a spolehlivost,“ věděl Marko.
Stejný názor zastává i šéf stáje Christian Horner.
„Víme, že změny musí nastat co nejrychleji. Je velmi důležité bojovat o každý bod a on to dělá i přes těžko řiditelné auto. Na konci roku se každý takový bod bude počítat, ale podle mě je ještě brzo vzdávat naděje na titul. Sezona má 24 závodů a za námi jsou teprve čtyři. Na vedoucího Norrise ztrácí Max osm bodů. To není náskok, který by se nedal dohnat,“ soudil Horner po závodě v Bahrajnu.
Optimistické řeči šéfa stáje ale nic nemění na napjaté situaci kolem Verstappena a auta, které nemůže konkurovat špičce formulových závodů. Podle reportéra TV Sky F1 Teda Kravitze si na Helmuta Marka po závodě v garáži počkal Verstappenův manažer Raymond Vermeulen. Ten měl Rakušanovi dát okusit jeho vlastní medicínu a bez servítek mu od plic vynadat. Marko podle vyjádření reportéra jen stál a nechal si to líbit.
Přinejmenším se dá tvrdit, že Verstappen a jeho manažer nejsou se situací v Red Bullu spokojení.
O Verstappenově odchodu ještě před vypršením smlouvy je v podstatě přesvědčen bývalý pilot F1 Ralf Schumacher.
„Jsem si jistý, že jestli se zlepšení vozu neprojeví do závodu v Imole a ukáže se problém s vývojem pohonné jednotky pro příští rok, Max v Red Bullu nezůstane. On je rozdílový pilot, kterého chce mít každá stáj, a potřebuje auto, se kterým bude moct bojovat o titul mistra světa,“ uvažuje Schumacher.
Podle něj je nejžhavějším adeptem na angažování Nizozemce Aston Martin, do kterého z Red Bullu přestoupil designér Adrian Newey a od příští sezony bude stáj továrním týmem Hondy. To je kombinace, se kterou Verstappen slavil všechny své úspěchy.
Formule 1 2025
Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.