Hlavní obsah

GLOSA: F1 už není uspávadlem po nedělním obědě, dejte jí teď šanci

Praha

Třeba i vy patříte mezi ty, kteří na formuli 1 dávno zanevřeli. Kteří si ji před lety zaškatulkovali za tuze nudnou podívanou a pro které se „kroužení" po okruzích stalo symbolem ideálního usínání po nedělním obědě.

Foto: Sport.cz s využitím Reuters

Letošní ročník MS vozů formule 1 nabízí dlouho nevídané drama. Získá Lewis Hamilton rekordní osmý titul, nebo bude premiérově slavit Max Verstappen?

Článek

Ano, byly roky, kdy byla F1 předvídatelná, v řadě závodů bez vzruchu, emocí. A až příliš show jednoho muže.

Jenže teď je to jinak. F1 se před pár sezonami začala probírat z „klinické smrti". K úspěšné resuscitaci ji dopomohl nový majitel, americká společnost Liberty Media, která v roce 2017 téměř po 40 letech převzala vládu nad šampionátem od Bernieho Ecclestonea. Dobrého obchodníka, leč zároveň velkého konzervativce, který by s lehkou nadsázkou všechny ty internety a sociální sítě zakázal.

A tak F1 konečně vstoupila do 21. století a přestala přešlapovat v bublině.

Otevřela se, svolila streamovací službě Netflix, aby se svým štábem pronikla do zákulisí závodů. A aniž by to nejspíš ani jedna strana tušila, tak se od roku 2018 rozjelo natáčení projektu, po němž chřadnoucí pacient z JIPky rázem vyskočil z lůžka plný energie.

Série Drive to Survive (český název je Touha po vítězství) totiž v mnohém formuli 1, jak odkazuje anglické slůvko Survive, zachránila. Desetidílný sestřih sezony patří už tři roky po sobě pravidelně po své premiéře pár týdnů mezi nejsledovanější pořady Netflixu v desítkách zemí. Přitáhla laiky a obyčejný divák rázem poznává, že velké bitvy se neodehrávají jen na samotném čele, ale téměř v každém závodě najdete další a další fascinující mikropříběhy.

Převedeno do statistických čísel: třeba v Americe před Netflixem sledovalo závod F1 v průměru 547 tisíc lidí, teď je to dvakrát tolik, přičemž mezi diváky je o třetinu víc žen. V klíčových zemích pro F1 (Brazílie, Čína, Francie, Německo, Itálie, Rusko a Jižní Korea) přibylo přes 70 milionů fanoušků, což je o 20 procent víc, než tomu bylo před dvěma třemi lety. Zásah na sociálních sítích se zvýšil o 100 procent a rekordní sledovanost hlásí v Británii i třeba Německu.

Jenže byl to jen první krok k záchraně, vlastně za použití kapaček, tak trochu nefér.

Netflix se netají dramatizací a tím, že příběhy častokrát uměle šponuje. Ve skutečnosti rivalita mezi některými jezdci není zdaleka taková, jak sledujete v seriálu. Koneckonců Max Verstappen, aktuálně vedoucí muž šampionátu, se rozhodl právě kvůli vytváření umělého drama tvůrce Netflixu letos ignorovat. A ač je jeho stáj Red Bull jinak vůči štábu velmi přívětivá, on mu odmítá dávat rozhovory.

A „rozhodl" se formuli zachránit skutečným příběhem, reálnou rivalitou, žádným pozlátkem.

Po sedmileté absolutní dominanci stáje Mercedes, která si podmanila F1 a Lewis Hamilton (vyjma jednoho roku) byl neohroženým králem, se teď Max a Red Bull vzepřeli. Dva závody před koncem má osmibodový náskok na Hamiltona, který ale zase pro změnu prožívá báječný finiš. Je to dokonce tak těsná bitva, že se stáje perou i o to, kdo zajede nejrychlejší kolo v závodě, které je odměněno jedním bodem, protože také ten může v závěrečném zúčtování hrát klíčovou roli.

Ne, F1 už nepotřebuje resuscitaci, ani umělou výživu k zotavení.

A pokud jste ji pár let ignorovali, protože ono se dá po nedělním obědě usnout i u tlachání politiků, dejte ji teď ve dvou posledních závodech šanci.

Nuda to nebude.

Zbývají dva závody, ale už v neděli v Saúdské Arábii (start 18.30) se může Max Verstappen stát mistrem světa, když...
... vyhraje, zajede nejrychlejší kolo a Hamilton bude nejlépe šestý
... vyhraje bez nejrychlejšího kola a Hamilton bude nejlépe sedmý
... dojede druhý, připíše si nejrychlejší kolo a Hamilton bude nejlépe desátý
... dojede druhý bez nejrychlejšího kola a Hamilton neboduje

Robert Sára

Sportovní žurnalistice se absolvent Masarykovy univerzity (obor historie–žurnalistika) věnuje od roku 1999. Zaměřuje se především na hokej, jako reportér se účastnil řady světových šampionátů. Rovněž pokrývá témata z motorsportu a sportovní politiky. Více než 20 let působil v MF DNES, v roce 2021 přešel do Sport.cz.

Související témata:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nejnovější články

NačítámNačíst další články