Článek
Nejslavnější z pilotů, kteří nikdy nedosáhli na titul mistra světa, ale přesto legenda formule 1. Velký závodník a férová osobnost. Takto Mosse označuje a loučí se s ním motoristický svět, když o víkendu v 90 letech zemřel.
O titul těsně přišel vícekrát, hned čtyřikrát skončil v hodnocení šampionátu druhý. V roce 1958 šlo o zvláště pozoruhodný příběh.
Vše podstatné se odehrálo v závěru srpnové Velké ceny Portugalska, devátém z jedenácti podniků tehdejšího seriálu. A také vlastně po závodě.
Jeho největší soupeř v boji o titul Mike Hawthorn v závěru ztratil kontrolu nad svým autem, které se roztočilo do hodin. K návratu zpět na trať a k uhájení bodovaného umístění potřeboval kousíček couvnout. Následovala diskvalifikace a hrozivá nula na kontě. Jenže ne na dlouho.
Jak snadno řešitelná situace v nynější době dokonalých kamerových systémů a pokrytí tratí...
Tehdy zasáhl Moss přímluvou. Činovníky přesvědčil, že jeho krajan zakázaný manévr nepředvedl přímo na trati, ale mimo ni, takže se vlastně nic proti pravidlům neodehrálo. Mossův soupeř tak získal body za druhé místo a celkově seriál nakonec vyhrál o jediný bod.
Mossovi nebylo nic platné, že v posledních závodech triumfoval. Vyhrál během sezony čtyřikrát, ale zároveň vinou techniky nedokončil pět podniků. Hawthornovi jedna výhra v součtu se vším dalším stačila.
Moss nikdy nedal najevo, že by gesta litoval. „Stevardi se spletli, o tom není pochyb," komentoval situaci opakovaně.
Mossovu ztrátu titulu v oné sezoně ale také lze přičíst chybě v komunikaci s depem. Bod byl udělován za nejrychlejší kolo v každém závodě a posádka signalizovala „HAWT REC", což mělo znamenat, že Hawthorn stanovil rekordní kolo. Moss to ovšem vyhodnotil jako „HAWT REG" a myslel si, že rival jede pravidelným tempem, navíc jak přiznal mylně pochyboval o stavu Hawthornova vozu po problémech. Zkrátka, riskantně za každou cenu útočit na nejrychlejší kolo podle něj nebylo třeba... Nedorozumění, které také nakonec sehrálo roli.
Hawthorn si připsal titul. Spolu neměli moc času na rozmluvy o celé situaci. Moss sice zůstával dlouhá desetiletí součástí motosportu. Hawthorn ovšem v lednu 1959, tři měsíce po zisku titulu, zahynul při autonehodě.