Hlavní obsah

Fraška? Až 1200 porušení limitů, komisaři nestíhali šetřit! Velká cena Rakouska mění výsledky

Aktualizováno

Dohra v zákulisí. Velká cena Rakouska formule 1 na Red Bull Ringu přinesla jednu velkou kontroverzi. Komisařům během závodu přistálo neuvěřitelných 1200 podnětů na přezkoumání potenciálního porušení traťových limitů. Logicky nestihli analyzovat všechny. Udělili osm penalizací a teď si tým Aston Martin stěžuje, že tyhle počty moc nevychází. A nakonec přišla změna konečných výsledků.

Foto: Darko Vojinovic, ČTK/AP

Max Verstappen během Velké ceny Rakouska.

Článek

V čem je na trati ve Spielbergu vlastně problém? Především za zatáčkami 9 a 10 je totiž místo obrubníku, trávy nebo štěrku jen asfalt, a tak si jezdci mohou „rozšířit" trať a získat tím drobnou výhodu. Problémem je, že když však přejedou všemi čtyřmi koly bílou čáru u krajnice, poruší tím pravidlo o traťových limitech.

Třikrát jim to projde bez trestu, pak vidí černobílou vlajku a příští prohřešek už znamená pětisekundovou penalizaci. Tu obdrželi v závodě Gasly, Albon, Sargeant, Magnussen, Sainz i Hamilton. Cunoda dostal po sedmém překročení limitů dokonce desetivteřinový trest. A už během kvalifikace bylo jezdcům kvůli tomuto pravidlu smazáno hned 47 měřených kol.

V závodě bylo smazáno celkem 100 kol. Potenciálně došlo na víc než tisíc prohřešků. Komisaři neměli šanci stihnout přezkoumat všechny stížnosti. A tak se proti výsledkům odvolal tým Aston Martin.

Jak potvrdila Mezinárodní automobilová federace FIA, Velká cena Rakouska, kterou opanoval domácí Red Bull díky Maxi Verstappenovi, se dohrávala v zákulisí. Dodatečné penalizace obdrželi Sainz, Hamilton, Gasly, Albon, Ocon, Sargeant, de Vries a Cunoda.

To v bodovaných příčkách znamenalo sesun Sainze ze čtvrté pozice na šestou, což dopředu posunulo Norrise a Alonsa. Hamilton se propadl na osmou příčku za týmového kolegu Russela. Gasly klesl na desáté místo za Strolla. Oba vozy Astonu Martin tak na protestu vydělaly.

Není divu, že závodníci po takové frašce už volají po změně tratě. „Musí se najít nové řešení. Před lety, když ještě neexistovaly traťové limity, tu byla mnohem větší zábava jezdit," nechal se pro oficiální web seriálu slyšet sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton.

„Když jedete naplno, není vůbec snadné z auta vidět, jestli už jste přejeli čáru, nebo ne," připouštěl jeho bývalý parťák a současný jezdec Alfy Romeo Valtteri Bottas. A souhlasí i Carlos Sainz z Ferrari. „V závodě máte před sebou špinavý vzduch, který vás ještě víc vynáší ze zatáčky, takže je ještě složitější udržet se v limitech. Už nemáte plnou kontrolu nad autem," popisoval Španěl.

Velká cena Rakouska, závod mistrovství světa vozů formule 1 ve Spielbergu:
1. Verstappen (Niz./Red Bull) 1:25:33,607
2. Leclerc (Mon./Ferrari) -5,155
3. Pérez (Mex./Red Bull) -17,188
4. Norris (Brit./McLaren) -26,327
5. Alonso (Šp./Aston Martin) -30,317
6. Sainz (Šp./Ferrari) -31,377
Nejrychlejší kolo: Verstappen.
Průběžné pořadí MS (po 9 z 23 závodů):
1. Verstappen 229
2. Pérez 148
3. Alonso 131
4. Hamilton (Brit./Mercedes) 106
5. Sainz 82
6. Leclerc 72
Pohár konstruktérů:
1. Red Bull 377
2. Mercedes 178
3. Aston Martin 175
4. Ferrari 154
5. Alpine 47
6. McLaren 29
7. Haas 11
8. Alfa Romeo 9
9. Williams 7
10. Alpha Tauri 2
Související témata: