Článek
„Je neuvěřitelné být ve skupině jezdců, kteří dosáhli na 50 výher a jsem hrdý na to, co jsme s týmem dokázali. Věřím, že to číslo budeme dál posouvat. Dnes to nebylo nic snadného, protože jsem měl potíže s brzdami a na konci to bylo velmi těsné,“ uvedl Verstappen.
Byl to i díky „až“ šestému místu Maxe Verstappena na startu zprvu hodně nečitelný závod, který ještě zašmodrchaly odlišné strategie týmů. Zvlášť když po zhasnutí červených světel nejlépe z roštu vystřelil druhý Lando Norris, který se v první zatáčce dostal do čela a postupně konkurentům ujížděl.
Verstappen se sice postupně prokousával vpřed, v pátém kole se probil na čtvrtou příčku a v 11. kole pak na třetí, ovšem na vedoucího Norrise v úvodu ztrátu nesnižoval.
Až po první zastávce v boxech se leccos začalo vyjasňovat. Verstappen se díky brzké výměně pneumatik dostal na druhou příčku a přesně v polovině Velké ceny přebral žezlo i od do té doby vedoucího Norrise. Pak udržoval konstantní rozestup a víceméně v poklidu mířil za jubilejním vítězstvím, zatímco zásadnější souboj se odehrával za ním – třetí Hamilton „raketově“ snižoval náskok na Norrise a sedm kol před koncem se přes něj dostal. Následně naháněl i Verstappena, který si stěžoval na své brzdy, ovšem Nizozemec si vedení uhlídal.
„Možná kdyby byl závod delší… Ale ne, odvedli jsme skvělou práci, nicméně musím se poklonit před Red Bullem a Maxem, protože dominují a jezdí bezchybně,“ říkal po závodě Hamilton.
F1 cars are all fitted with wooden planks on the centre line of the floor. These are fitted to ensure a car does not run too low. pic.twitter.com/wWFSDDMNa2
— Cllr Sam S Collins (@NorthHertsSam) October 22, 2023
O pár hodin později ale přišla diskvalifikace kvůli příliš opotřebené podlaze, která tak nesplňovala minimální tloušťku. Stejný osud potkal také původně šestého Charlese Leclerca.
Mercedes i Ferrari uznaly výsledky měření FIA a diskvalifikace svých jezdců přijaly. Podle Mercedesu způsobila velké opotřebení spodku hrbolatá trať a nedostatek času na úpravu a přenastavení monopostu po sobotním tréninku.
„V konečném důsledku na tom ale nezáleží. Tam, kde to ostatní udělali správně, jsme to my udělali špatně. V pravidlech není žádný prostor pro manévrování. Musíme to přijmout, poučit se a příští víkend se vrátit silnější,“ konstatoval šéf Mercedesu Toto Wolff.
Už příští týden pokračuje šampionát závodem v Mexiku.
Velká cena USA, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Austinu: |
---|
1. Verstappen (Niz./Red Bull) 1:27:39,168 |
2. Norris (Brit./McLaren) -10,730 |
3. Sainz (Šp./Ferrari) -15,134 |
4. Pérez (Mex./Red Bull) -18,460 |
5. Russell (Brit./Mercedes) -24,999 |
6. Gasly (Fra./Alpine) -47,996. |
Nejrychlejší kolo: Cunoda (Jap./AlphaTauri). |
Průběžné pořadí MS (po 18 z 22 závodů): |
1. Verstappen 466 |
2. Pérez 238 |
3. Hamilton 201 |
4. Alonso (Šp./Aston Martin) 183 |
5. Sainz 171 |
6. Norris 159 |
Pohár konstruktérů: |
1. Red Bull 704 |
2. Mercedes 344 |
3. Ferrari 322 |
4. McLaren 242 |
5. Aston Martin 236 |
6. Alpine 100 |