Hlavní obsah

Formule 1 se určitě v Brně jednou pojede, říká Šťovíček

Pomohl do Mostu dostat světový šampionát superbiků, za jeho „vlády“ se už druhým rokem v tuzemsku jede i závod mistrovství světa rallye WRC. Před pár dny zase společně s premiérem Petrem Fialou oznámili návrat MotoGP do Brna a teď prezident Autoklubu Jan Šťovíček veřejně mluví o snaze uspořádat na Masarykově okruhu v Brně prestižní Velkou cenu formule 1. „Jednou se tam určitě pojede. Nebude to ale příští rok, pár let to potrvá,“ říká Šťovíček.

Foto: Václav Šálek, ČTK

Prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček na tiskové konferenci k návratu šampionátu MotoGP do České republiky

Článek

Jak to tedy s formulí 1 v Česku je? Je to sen? Má akce reálné kontury?

Vždycky říkám, že nikdo nevěřil, že se v Mostě pojedou světové superbiky, když mě ta myšlenka napadla. Využili jsme covidu, jedou se tam a ukazuje se, že to jde. Pak nikdo nevěřil, že se u nás pojede mistrovství světa v rallye, a teď je před námi druhý ročník. Všichni říkali, že jakmile Brno vypadne z kalendáře MotoGP, tak se sem nikdy nevrátí. A vidíte, příští rok se vrátí. Stejně tak se určitě jednou formule 1 v Brně pojede. Nebude to jednoduché, ale je to okruh, který má parametry, aby se tam F1 konala. Byl na to projektován a stavěn, navíc je Brno ideální lokace, která je ověřená MotoGP. Jsou tam hotely, Brno má letiště, blízko je i mezinárodní letiště ve Vídni. Je to otázka financování.

Dost zásadní otázka, řekl bych.

A já musím říct, že to není něco, co by zaplatily veřejné rozpočty jako v Maďarsku, kde poplatek hradí maďarská vláda. To u nás nemůžeme očekávat. Nicméně je to podnik, který je ziskový. Při současném boomu F1, který i při cenách vstupenek přináší vyprodané okruhy, na něm všichni pořadatelé vydělávají. Pokud by se našla investorská skupina, která by byla ochotna investovat do nezbytných úprav okruhu, tak věřím, že na Velkých cenách bude následně dlouhodobě vydělávat. Je to však otázka soukromého financování než nějaké státní podpory.

Ani politická podpora není potřeba?

To ano. Pan premiér říkal, že MotoGP dostane ze státního rozpočtu desítky milionů korun. Ale není to tak, že když přijdeme s F1, budeme chtít stovky milionů. Ta garance by od státu byla nefinanční, spíš politická. Stát by nemohl platit vysoké poplatky za pořádání, protože poplatek promotérovi by se pohyboval okolo 50 či 60 milionů dolarů. To je věc, kterou nemůžeme očekávat, že by platilo Česko. Ale najde se dost investorů, kteří by to zafinancovali a ve finále na tom vydělali.

Foto: Vít Šimánek, ČTK

Zleva prezident Autoklubu Jan Šťovíček, generální sekretář Autoklubu a jednatel Středoevropské rallye Tomáš Kunc a jezdci Filip Mareš a Jan Černý, kteří se podniku v polovině října zúčastní.

Vy jste řekl, že se F1 v Brně jednou URČITĚ pojede. To jste takový optimista?

Já jsem optimista vždycky. Byl jsem optimista, že se jednou MotoGP vrátí do Brna. Věřil jsem, že sem určitě dostaneme WRC, a tak věřím, že se to podaří i s F1. Nebude to příští rok, bude to pár let trvat, ale ta možnost tu je. Protože už máme Velkou cenu v Rakousku a Maďarsku, tak bychom s největší pravděpodobností mohli alternovat. Že bychom jeden rok jeli v Brně, další na Hungaroringu, což by vůbec nevadilo. Jen je důležité, aby se udržel boom, který kolem F1 nastal. Nicméně Stefano Domenicali (šéf F1) mi říkal, že boom bude ještě větší, protože v kinech půjde o formuli 1 film s Bradem Pittem. A to se prý lidi zblázní.

Zastavme se ještě u návratu MotoGP do Brna. Byla teď pro něj vhodná politická situace?

Impulsem byla změna vlastníka okruhu, kdy už jím není pan Abraham, ale je to pan Hubáček. Pro MotoGP potřebujete veřejné dotace, protože je to podnik, na kterém se dá vydělat, ale ne jako na F1. A pokud chcete od města Brna či Jihomoravského kraje dotace, tak není dobré mít silná mediální vyjádření, kdy o paní primátorce říkáte, že ona je hrobařka MotoGP a není úplně moudré žalovat Spolek, který vlastní Brno a Jihomoravský kraj. Ty vztahy tam byly dlouhodobě narušeny, takže nebylo reálné MotoGP do Brna dostat. Se změnou majitele se situace vyčistila a pan Hubáček k tomu přistoupil jinak. Je ochoten zainvestovat ze soukromých zdrojů do opravy dráhy, nechce na to veřejnou dotaci.

Pomáhá i to, že z pohledu turismu se významné motoristické akce nekonají v Praze, ale v jiných regionech? Koneckonců i WRC po startu na Pražském hradě a zastávce v Chuchli míří do jižních a západních Čech.

Někdy slyšíme, že těch akcí máme nějak moc, ale já odpovídám, že nás přece nebudete trestat, že se nám daří je sem dostat. NSA (Národní sportovní agentura) to chápe, máme i politickou podporu. Třeba na Mistrovství světa v rallye dostáváme od NSA asi 19 milionů korun a od krajů jsou to dva miliony. Je to investice, která se vyplatí. Měl jsem schůzku s primátorkou Českých Budějovic, která mě moc žádala, jestli by šlo přivést příští rok rallye do Budějovic, aby se tam objevila na náměstí. Primátorka v Brně mi zase říkala, že MotoGP je jejich nejvýznamnější akce, a když ji tam neměli, tak jim hrozně chyběla.

A s tím souvisí i turistický ruch, viďte?

Přesně tak. Mnozí návštěvníci nepřijedou jen na víkend, ale zůstanou v kraji a městě delší dobu. Najde se hodně kritiků, kteří tvrdí, že přínosy nejsou takové a že studiím o návratnosti ve formě daní do státních a krajských rozpočtů nevěří. Ale když se zeptáte politiků v městech, krajích, kteří znají tu situaci, tak dobře vědí, proč to podporují.