Hlavní obsah

Fittipaldi: Vím, že tady mám hodně fanoušků

Bývalý šampión formule 1 a slavný závodník Emerson Fittipaldi přijel do České republiky na pozvání manažera Antonína Charouze, aby se domluvili na spolupráci českého a brazilského národního formulového týmu v sérii A1 Grand prix, kde se Fittipaldi velmi angažuje. V Ćesku stále velmi populární závodník dodnes prohání formulové vozy po okruzích celého světa.

Foto: Václav Jirsa, Právo

Emerson Fittipaldi

Článek

Co vás přimělo ke krátké návštěvě České republiky?

S Antonínem Charouzem jsme domluvili úzkou spolupráci vlastníků českého a brazilského týmu ve formulovém seriálu zemí A1 Grand prix, který v říjnu zavítá i do Brna. Když od něj přišla nabídka zajet si tam už teď na test vozu formule 3000, využil jsem příležitosti poprvé v životě navštívit zemi, kde žije mnoho mých fanoušků.

Opravdu víte o tom, že jste u nás jako dvojnásobný světový šampión formule 1 velmi populární?

Z tehdejšího Československa mi chodilo už v 70. letech mnoho žádostí o autogramy, občas se ozvou fanoušci i nyní. Překvapilo mě, že když u vás jede někdo hodně rychle autem, tak slyší, že jede jako Fittipaldi. To mi vlastně lichotí, já závodění miluji. Navíc si vážím toho, že mi život dal druhou šanci, když jsem v září roku 1997 přežil leteckou nehodu. Tehdy jsme s pětiletým synem ztroskotali v bažinách. Byl to děsivý okamžik, horší než mnohé kolize na okruzích, ale hodně posílil mou víru v Boha.

Letos v prosinci vám bude 60 let, proč stále ještě jezdíte sérii Grand prix Masters?

Bůh mi dal dar závodit, vše v životě dělám s vášní a cítím, že za volantem mládnu. Od té doby, co mi bylo 55, ale narozeniny neslavím a všechny party zakazuji. V autě při závodech prožívám nádherné okamžiky vzrušení i napětí. Byl jsem malé dítě, když mě otec poprvé přivedl na automobilové závody a já si hned zamiloval tu atmosféru. Podobně na tom byl bratr Wilson, zdědil to i můj synovec Christian. Stále mě láká to elektrizující napětí zažít, i když to jsou už jen tři, čtyři závody mezi veterány formule 1. Teď o víkendu jedeme v britském Silverstonu a přede mnou stojí nová výzva, porazit tam domácího Mansella.

Čemu se věnujete, když zrovna nezávodíte s formulemi?

Intenzívně pracuji pro tým Brazílie v A1 Grand prix, ale mám hodně obchodních zájmů po celém americkém kontinentu. Vlastním obchodní centrum v Miami, pomerančové plantáže v Brazílii a patří mi i rafinérie na ethanol. Dlouho jsem si držel i výhradní zastoupení Mercedesu pro Jižní Ameriku, ale to jsem už prodal. Nestěžuji si, baví mě pracovat i cestovat, ale dokážu odpočívat.

Vypadáte skvěle, jak se udržujete v kondici?

Pravidelně cvičím, hlídám si jídelníček hodně dbám i na správnou životosprávu. Cesta ze Sao Paula do Prahy mi i s londýnským přestupem trvala patnáct hodin, ale hned po příletu jsem si šel na Barrandově zacvičit, tělo potřebovalo protáhnout a zpotit se. Když vidím za volantem Paula Newmana, který je o dost starší, tak mohu klidně jezdit do osmdesáti.

Jak vzpomínáte na své účinkování ve formuli 1?

Prožil jsem s ní 11 nádherných let a můj mistrovský Lotus byl nejlepším autem, v němž jsem kdy seděl. Tehdy byla formule 1 hodně soutěživá, ale také značně nebezpečná. Přiznám se, že nyní se na okruzích cítím bezpečněji než v 70. letech.

Dají se porovnat vaše úspěchy v F-1 třeba s vítězstvím v závodě 500 mil Indianapolis?

To byly dva jiné světy. Ve formuli 1 jsem zažil víc rivality, závody IndyCar jsem si v Americe víc užíval, možná i proto, že jsem byl starší a zkušenější. Formuli 1 ale zase vděčím za celosvětovou popularitu.

Dění v F1 sledujete stále pozorně. Kdo podle vás letos získá titul, Alonso nebo Schumacher?

Nemohu říci, že bych jednomu z nich nějak zvlášť fandil. Naposledy v Maďarsku oba předvedli velkou show. Alonso mě loni připravil o primát nejmladšího mistra světa F1 v historii, tak jsem si hned stěžoval rodičům, že jsem se měl narodit o rok později, abych zůstal pořád první. Španěl je ale veliký talent a zasloužil si to. Na Schumacherovi zase obdivuji, jak se letos dokázal dotáhnout do boje o prvenství a myslím, že má stále velkou šanci získat osmý titul.

Kdy bude šampiónem formule 1 zase Brazilec?

Od smrti Senny se objevilo už dost skvělých jezdců z naší země, ale Barrichello nebo Massa se ocitli v těžké a hodně zvláštní pozici dvojky u Ferrari, což jim prostě nedovolilo tolikrát útočit na vítězství. Nyní je velkým talentem Nelsinho Piquet, jenž má předpoklady být šampiónem v genech po otci. Teď vám řeknu něco, za co nebudu v Česku populární, ale je lepší než Enge. Věřím, že se stane letošní hvězdou A1 Grand prix, což mu jen usnadní už teď přichystanou cestu do formule 1.

Související témata: