Hlavní obsah

FIA v průběhu sezony zpřísní testování křídel monopostů F1

Od Velké ceny Španělska, která je naplánována na 1. června, vstoupí v platnost přísnější testování ohebnosti předních křídel monopostů F1. Mezinárodní automobilová federace FIA zavádí novou směrnici s cílem vyrovnání možností pro všechny stáje a zvýšení konkurenceschopnosti.

Foto: Nicolas Economou, Profimedia.cz

Závodníci formule 1 na startu Velké ceny Abú Zabí

Článek

V loňské sezoně byla ohebnost křídel na vozech velkým tématem, ale jednalo se hlavně o zadní křídla vozů. Největší pozornost padla na „mini DRS“ McLarenu.

Flexibilní křídla pomáhají vozům překonat problémy s nedotáčivostí v pomalých zatáčkách a přetáčivostí v těch rychlých, a celkově tak zvyšují výkon vozů a možnou rychlost na závodním okruhu.

„Uvědomili jsme si, že aeroelasticita má zatím nevyužitý potenciál, a tak jsme se jako blázni snažili naše vozy v tomto směru zlepšit,“ přiznal před několika měsíci šéf McLarenu Andrea Stella.

Právě jeho stáj díky těmto změnám na svých monopostech dokázala překonat dominanci Red Bullu, a i díky tomu oslavila poprvé od roku 1998 vítězství v Poháru konstruktérů.

Svou verzi flexibilních křídel předvedly v průběhu sezony i další stáje bojující o titul, ať už jednotlivců, nebo ten týmový. Mercedes reagoval rychle, ve Ferrari čekali déle, ale po představení svého řešení v Monze šla jejich výkonnost strmě nahoru. Jen Red Bull v tomto ohledu zaostával a opakovaně žádal FIA o přezkoumání, zda se nejedná o porušení směrnic.

Před nějakou dobou šéf FIA pro monoposty Nikolas Tombazis uvedl v rozhovoru, že změny v testování flexibility křídel nejsou na pořadu dne. „Jsme spokojeni s tím, co jsme viděli, a jde také o to, jestli jsme schopni vykonat smysluplný test,“ vysvětlil Tombazis pro Motorsport.com.

To dohnalo Red Bull k investici peněz i času do vývoje vlastního flexibilního křídla. Jenže situace se změnila. FIA nakonec testy zpřísní.

Testování probíhá zavěšením závaží na přední křídlo a dosud bylo povoleno, aby se prohnulo o 15 mm. Nově by měl být limit 10 mm.

„Na základě dalších analýz oddělení FIA pro monoposty po konci sezony 2024 jsme odhodláni zajistit, že flexibilita karoserie nebude sporným bodem pro následující sezonu,“ stojí v prohlášení FIA.

„Proto od začátku sezony zvýšíme rozsah testování zadních křídel a od Velké ceny Španělska zavedeme další testování předních křídel.“

„Postupné zpřísňování umožní týmům přizpůsobit se změnám, aniž by musely vyřazovat již použité komponenty. Cílem této změny je lepší schopnost sledovat a prosazovat předpisy o flexibilitě karoserie a zajištění stejných podmínek pro všechny účastníky v rámci spravedlivých a vzrušujících závodů,“ uvádí FIA.

Je jasné, že stáje budou muset svá aerodynamická řešení křídel přezkoumat, aby od 1. června neporušovala novou směrnici FIA, a především pro stáj rakouského výrobce energetických nápojů je to velká rána. Ostatní stáje ze svého vývoje v tomto směru alespoň v minulé sezoně těžily, zatímco Red Bull přes zimní přestávku investoval do něčeho, co nebude možné dlouhodobě využít.