Hlavní obsah

FIA si kvůli obviněním z podvodů posvítila na týmy z F1

Je to letos v F1 – zvlášť ve druhé polovině – vyrovnaná sezona, což s sebou přináší i kontroverze a obvinění z podvádění. Teď ale Mezinárodní automobilová federace FIA vydala zprávu, kde týmy zbavuje všech nařčení z nekalostí včetně Red Bullu, za který jezdí lídr šampionátu Max Verstappen.

Foto: Carla Carniel, Reuters

Start sprintu v Brazílii

Článek

Jedna ze sledovaných kauz se rozjela v polovině října v americkém Austinu, kde vyšlo najevo, že Red Bull má uvnitř kokpitu systém, kterým by mohl mezi kvalifikací a závodem nepozorovaně měnit světlou výšku monopostu. To je zakázané, a tak na soupeře hlasitě upozorňovali zástupci konkurenčního McLarenu i Mercedesu.

FIA od té doby systém plombuje, zároveň komisaři přiznávali, že zpětně jen těžko půjde dokázat, že by stáj podváděla.

Sokům to nestačilo a chtěli, aby „vyšetřovatelé“ dostali od mechaniků podepsané čestné prohlášení, že nic nekalého nedělali. K tomu nedošlo, nicméně zástupci FIA v minulém týdnu navštívili továrnu Red Bullu v Milton Keynes, kde pokračovali ve svém vyšetřování.

Výsledek? Nic se nestalo! „FIA pravidelně kontroluje soulad s technickými, sportovními a finančními předpisy týmů F1, což může zahrnovat namátkové kontroly na okruhu nebo inspekce a vyšetřování v továrnách týmů. Stejně je právem týmů upozornit FIA na jakékoliv obavy ohledně dodržování pravidel.

FIA bere takové věci velmi vážně a snaží se je vyřešit. Zástupci FIA tak navštívili ústředí Red Bull Racing, aby důkladně prošetřili nedávná obvinění ohledně designu přední podlahy. Vyšetřování dospělo k závěru, že k žádnému porušení nedošlo,“ stojí v prohlášení FIA.

Red Bull zase později kontroval tím, že soupeři intrikují s chlazením pneumatik. Několik týmů podle obvinění mohlo do svých gum vstřikovat vodu, aby je zvnitřku ochladilo a prodloužilo tak jejich optimální použití. Prý by stačilo i několik mililitrů vody.

Nařčení vycházelo z faktu, že po Velké ceně Singapuru byly po sundání pneumatik vidět na některých ráfcích kol vlhkost a stopy vody. FIA tedy po sprintovém závodě v Brazílii překontrolovala gumy a rovněž neobjevila nic.

„Nebyly nalezeny žádné důkazy, které by naznačovaly jakékoliv neobvyklé chování. Obě záležitosti považujeme za uzavřené, ale situaci budeme i nadále sledovat,“ píše se v rozhodnutí.

Zkrátka všechny týmy jsou čisté jako lilie, tedy alespoň na papíře.