Článek
Protest proti technickému vybavení trojice týmů podaly konkurenční stáje při Velké ceně Austrálie 26. března. Komisaři však pustili do úvodního podniku sezóny všechny vozy a nespokojení soupeři dohnali případ až k odvolacímu soudu, který proběhl v úterý. Během osmihodinového jednání, při němž na adresu Brawna a spol. padala ostrá slova, však zástupci Ferrari a dalších protestujících nepodali přesvědčivé důkazy o tom, že nejrychlejší vozy dosavadního průběhu MS odporují pravidlům.
"Odvolací soud FIA se rozhodl zamítnout protest podaný proti rozhodnutí komisařů z 26. března 2009 při Velké ceně Austrálie. Na základě přednesených faktů a důkazů soud rozhodl, že závěr komisařů byl správný a vozy, proti nimž byl protest podán, odpovídají pravidlům," uvedla FIA na svém webu.
Právník Ferrari: Pozice FIA je zmatená
Týmy stojící za protestem - narozdíl od nařčených stájí i formulových expertů - do poslední chvíle věřily, že dosáhnou potrestání. Právní zástupce Ferrari Nigel Tozzi, který před dvěma lety vedl tažení proti stáji McLaren při špionážní aféře a loni se angažoval v případu penalizace Lewise Hamiltona za kontroverzní předjížděcí manévr při GP Belgie, při své 90minutové řeči označil Rosse Brawna za "za vrcholně arogantního člověka, který bude přesvědčen o své pravdě, i když všichni okolo budou tvrdit opak."
Právník Renaultu Andrew Ford pro změnu argumentoval tím, že francouzské stáji bylo podobné řešení difuzoru jako u týmu Toyota zakázáno. "Vůz Renaultu je pomalejší než konkurence. Ale ne proto, že by stáji ujel vlak. Proto, že FIA označila difuzor Renaultu za ilegální," uvedl s tím, že Renault se chystá nasadit pozměněný difuzor při víkendové Velké ceně Číny. "Pozice FIA je zcela zmatená," přitakal Tozzi.
Přestože bylo zamítavé stanovisko soudu obecně očekávané, přijaly jej osočené stáje s ulehčením. "Respektujeme právo našich soupeřů na vyjasnění pochybností ohledně designu našich vozů. Rozhodnutí odvolacího soudu nás nicméně potěšilo. Technický úsek FIA, komisaři v Austrálii i Malajsii a nyní pětice soudců potvrdila, že jsme připravili letošní vozy v souladu s pravidly," uvedl Brawn, šéf stejnojmenné stáje, kterou převzal před letošní sezónou od automobilky Honda.
"Během přípravy na letošní sezónu jsme detailně zkoumali nové předpisy a byli jsme si jistí, že pravidlům neodporujeme. Jsme rádi, že je případ minulostí, a věříme, že nyní se již bude bojovat především na trati," napsal v prohlášení týmu Toyota šéf japonské stáje Tadaši Jamašina.
Soudní rozhodnutí má významný dopad na vývoj letošního mistrovství světa. Vozy stájí Brawn, Toyota a Williams mají totiž díky inovovaným zadním difuzorům vyšší přítlak a jsou zhruba o půl sekundy na kolo rychlejší než monoposty konkurence. Jádrem sporu byla výška difuzoru, která měla podle Ferrari a spol. přesahovat povolených 175 mm. "Rozhodnutí soudu výrazně ovlivní celou letošní sezónu," nechal se slyšet ještě před úterním jednání mistr světa z roku 2007 Kimi Räikkönen.