Hlavní obsah

FIA rozhodla: Vozy Brawn, Toyota a Williams pravidlům neodporují

PAŘÍŽ

Odvolací soud Mezinárodní automobilové federace (FIA) ve středu zamítl protest stájí Ferrari, Red Bull a Renault proti zadním difuzorům u monopostů týmů Brawn GP, Toyota a Williams. Podle soudu jsou vozy zmíněných týmů v souladu s pravidly. Pilot stáje Brawn GP Jenson Button tak nepřišel o vítězství v obou dosud odjetých závodech mistrovství světa a dál vede šampionát s náskokem 5 bodů na svého parťáka Rubense Barrichella.

Článek

Protest proti technickému vybavení trojice týmů podaly konkurenční stáje při Velké ceně Austrálie 26. března. Komisaři však pustili do úvodního podniku sezóny všechny vozy a nespokojení soupeři dohnali případ až k odvolacímu soudu, který proběhl v úterý. Během osmihodinového jednání, při němž na adresu Brawna a spol. padala ostrá slova, však zástupci Ferrari a dalších protestujících nepodali přesvědčivé důkazy o tom, že nejrychlejší vozy dosavadního průběhu MS odporují pravidlům.

"Odvolací soud FIA se rozhodl zamítnout protest podaný proti rozhodnutí komisařů z 26. března 2009 při Velké ceně Austrálie. Na základě přednesených faktů a důkazů soud rozhodl, že závěr komisařů byl správný a vozy, proti nimž byl protest podán, odpovídají pravidlům," uvedla FIA na svém webu.

Právník Ferrari: Pozice FIA je zmatená 

Týmy stojící za protestem - narozdíl od nařčených stájí i formulových expertů - do poslední chvíle věřily, že dosáhnou potrestání. Právní zástupce Ferrari Nigel Tozzi, který před dvěma lety vedl tažení proti stáji McLaren při špionážní aféře a loni se angažoval v případu penalizace Lewise Hamiltona za kontroverzní předjížděcí manévr při GP Belgie, při své 90minutové řeči označil Rosse Brawna za "za vrcholně arogantního člověka, který bude přesvědčen o své pravdě, i když všichni okolo budou tvrdit opak."

Právník Renaultu Andrew Ford pro změnu argumentoval tím, že francouzské stáji bylo podobné řešení difuzoru jako u týmu Toyota zakázáno. "Vůz Renaultu je pomalejší než konkurence. Ale ne proto, že by stáji ujel vlak. Proto, že FIA označila difuzor Renaultu za ilegální," uvedl s tím, že Renault se chystá nasadit pozměněný difuzor při víkendové Velké ceně Číny. "Pozice FIA je zcela zmatená," přitakal Tozzi.

Přestože bylo zamítavé stanovisko soudu obecně očekávané, přijaly jej osočené stáje s ulehčením. "Respektujeme právo našich soupeřů na vyjasnění pochybností ohledně designu našich vozů. Rozhodnutí odvolacího soudu nás nicméně potěšilo. Technický úsek FIA, komisaři v Austrálii i Malajsii a nyní pětice soudců potvrdila, že jsme připravili letošní vozy v souladu s pravidly," uvedl Brawn, šéf stejnojmenné stáje, kterou převzal před letošní sezónou od automobilky Honda.

"Během přípravy na letošní sezónu jsme detailně zkoumali nové předpisy a byli jsme si jistí, že pravidlům neodporujeme. Jsme rádi, že je případ minulostí, a věříme, že nyní se již bude bojovat především na trati," napsal v prohlášení týmu Toyota šéf japonské stáje Tadaši Jamašina.

Soudní rozhodnutí má významný dopad na vývoj letošního mistrovství světa. Vozy stájí Brawn, Toyota a Williams mají totiž díky inovovaným zadním difuzorům vyšší přítlak a jsou zhruba o půl sekundy na kolo rychlejší než monoposty konkurence. Jádrem sporu byla výška difuzoru, která měla podle Ferrari a spol. přesahovat povolených 175 mm. "Rozhodnutí soudu výrazně ovlivní celou letošní sezónu," nechal se slyšet ještě před úterním jednání mistr světa z roku 2007 Kimi Räikkönen.

Související témata: