Článek
O co přesně jde? Jednou z klíčových technických vychytávek v současné formuli 1 je využití výfukových plynů v součinnosti se zadním difuzorem ke zvýšení přítlaku na zadní kola, a to i v případě, kdy auto není pod plynem. Právě tento aspekt FIA podle informací britského magazínu Autosport nyní změnila a informovala stáje, že již v Barceloně bude možné v případě, že pilot sundá nohu z plynu, hnát na zadní difuzor jen 10 procent z maximálního objemu. Přitom některé stáje – například Red Bull – dokázaly i v takové situaci využít 100 procent.
Požadavkem FIA je, aby plynový pedál sloužil jen ke zvyšování kroutícího momentu, nikoliv jako prvek ovlivňující aerodynamický výkon. A pokud by některá stáj ve stávajícím využití výfukových plynů pokračovala, hrozil by jí trest za porušení článku 3.15 technických pravidel o pohyblivých aerodynamických částech vozu.
Horner: Daň za úspěch
Otázka, které se nyní rozléhá paddockem, je jasná: kdo na náhlé rozhodnutí FIA doplatí nejvíc? „Ovlivní to všechny stáje. Na využití výfukových plynů pracovali všichni. Nemám tušení, co to přinese. Ale všechny to přinutí podívat se na strategii využití pohonných jednotek z jiného úhlu,“ komentoval neurčitě nečekané změny šéf stáje Mercedes GP Ross Brawn.
Jak ale nedávno zaznělo ze stáje McLaren, prim ve využití výfukového difuzoru hraje Red Bull v čele s obhájcem mistrovského titulu, králem kvalifikací a jasným lídrem šampionátu Sebastianem Vettelem. Lze tedy za rozhodnutím FIA hledat zákulisní intriku? „Je to nevyhnutelná a současně politováníhodná daň za úspěch,“ podotkl šéf Red Bullu Christian Horner.
Ani Horner ale není přesvědčen, že na nařízení doplatí jen jedna stáj. „Ovlivní to každého, kdo se tím směrem vydal. A to je 90 procent startovního pole. Ostatně to není novinka letošního roku, začalo se s tím už loni. Barcelona jasně ukáže, jaký efekt to vlastně mělo,“ dodal Horner.