Hlavní obsah

Ferrari touží s pomocí Hamiltona po titulu. Brit zkusí uspět, kde jiní selhali, a překonat Schumachera

Italská stáj sídlící v Maranellu je tou nejúspěšnější v 75leté historii závodů mistrovství světa formule 1. Aby ne, když se jako jediná zúčastnila všech ročníků. Za tu dobu se v něm prostřídala největší jména královny motorsportu. Inu, jak v roce 2016 řekl čtyřnásobný mistr světa a tehdejší závodník Ferrari Sebastian Vettel: „Každý je fanouškem Ferrari, i když tvrdí, že to tak není.“

Foto: Massimo Pinca, Reuters

Zleva šéf stáje Frédéric Vasseur, Charles Leclerc a Lewis Hamilton během oslavy 20 let spolupráce Ferrari se značkou Puma

Článek

Během své historie dokázal tým s ikonickou červenou barvou monopostů vyhrát 16 Pohárů konstruktérů, což je rekord F1. Pro porovnání, na druhém místě jsou Williams a McLaren s devíti týmovými tituly. Nejúspěšnější období ve Ferrari slavili na přelomu 20. a 21. století, kdy závodním tratím kraloval Michael Schumacher. Němec vyhrál 5 navazujících titulů mistra světa v letech 2000–2005 a jeho stáj ovládla každý Pohár konstruktérů v období 1999–2004.

Poslední týmový úspěch ale vyhráli v roce 2008 Kimi Räikkönen a Felipe Massa a na titul mistra světa piloti Ferrari čekají ještě o rok déle. Naposledy v červeném voze triumfoval Räikkönen.

NázevScuderia Ferrari HP
SídloMaranello, Itálie
Premiéra v F11950
Šéf týmuFrédéric Vasseur
PilotiLewis Hamilton
Charles Leclerc
Pohonná jednotkaFerrari
Poháry konstruktérů16 (1961, 1964, 1975, 1976, 1977, 1979, 1982, 1983, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2007, 2008)
Vyhrané Velké ceny247
Starty z pole position253
Nejrychlejší kolo v závodě¨262

To má napravit letošní jezdecká dvojice. Prověřeného Charlese Leclerca, který zde začne svůj sedmý rok, doplnil sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton, který nahradil Carlose Sainze.

„Myslím si, že každý pilot, který sledoval historii našeho sportu a nejlepší období Michaela Schumachera, si někdy říkal, jaké to asi je sedět v tom červeném kokpitu. Samozřejmě se od doby dominance Ferrari hodně změnilo a žádný zdejší závodník nevyhrál titul od roku 2007, ale pro mě je to výzva a zároveň splněný sen,“ vysvětloval Hamilton po svém příchodu do stáje své pohnutky.

„Mám skvělé vztahy s Fredem Vasseurem, závodil jsem pod ním ve formuli 3 a GP2. Od té doby jsme zůstali v kontaktu, a když se stal šéfem Alfy Romeo v roce 2017, moc jsem mu to přál. Všechno do sebe zapadlo, on se dostal do Ferrari a díky němu tu budu závodit i já. Za to jsem mu vděčný.“

Hamilton je zkušený borec, který ví, co je potřeba pro vítězství. Není ale prvním mistrem světa, který přišel svou kariéru vyšperkovat titulem s Ferrari. V éře od konce Schumachera se o to pokoušeli Fernando Alonso a Sebastian Vettel, oba bez úspěchu. Nicméně sám Schumacher přišel do týmu jako dvojnásobný mistr světa s Benettonem, dokázal vyhrát pětkrát za sebou a stanovit tak dosud platný rekord.

Kdyby se Hamiltonovi podařilo to, na co Vettel s Alonsem nestačili, a vyhrál mistrovství světa, osamostatnil by se v pozici nejúspěšnějšího jezdce v historii F1. V současné době má ke svému jménu připsaných sedm titulů a o prvenství se dělí se Schumacherem.

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začíná 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.

Britův přestup do italské stáje je spojením nejúspěšnějšího pilota s nejúspěšnějším týmem. Vzhledem k formě, jakou v minulé sezoně stáj z Maranella ukazovala, a očekávané vyrovnanosti startovního pole se dá očekávat, že nic menšího než titul Italy neuspokojí.

„Jestliže mám sezonu 2025 shrnout jedním slovem, snadnou volbou je úspěch. Ale to by mohl říct každý z kterékoliv stáje, protože máme všichni stejný cíl. Kdybych tedy měl zvolit jiné slovo, byl by to prožitek. F1 je fantastická a magická a my si ji musíme užít. Máme díky ní tu nejlepší práci na světě,“ potvrzoval vysoké cíle šéf týmu Frédéric Vasseur na zahajovací akci roku v Londýně.

Zásadní otázkou zůstává, jak mezi sebou budou mít rozdělené role sami piloti. Leclerc je ve stáji už dlouho, prošel si jejím juniorským programem a poslední tři sezony byl jejím tahounem. Bylo by logické, že bude i letos jedničkou týmu. Na druhé straně garáže Ferrari ale figuruje sedminásobný mistr světa. Takový závodník není zvyklý, že se všechno netočí kolem něj.

Před začátkem sezony role v týmu jasně rozdělené nejsou a přesto, že oba piloti mají talent, zkušenosti i výsledky na potřebné pro místo jedničky, dělit se o něj nemohou. Z nejasností mohou plynout chyby, nedorozumění a vzájemné boje o umístění jak na trati, tak i v týmové hierarchii, které mohou ohrozit sen o mistrovském titulu jezdců i týmů.