Hlavní obsah

Ferrari k smíchu. Jak slavná stáj zpackala závěr závodu v Belgii a titul je zase v nedohlednu

Měl to být letos konečně ročník, ve kterém se ikonická značka Ferrari zase vrátí na výsluní světa F1. Předsezonní testy dávaly milionům příznivcům stáje z Maranella upřímnou naději a start šampionátu, kdy po třech závodech Charles Leclerc celkem pohodlně kraloval, to jen potvrzoval. Jenže nakonec se sezona, která mohla a měla ukončit patnáctileté italské čekání na titul, proměnila v úsměvnou frašku a zvlášť po nedělní Velké ceně Belgie jsou sociální sítě plné komických karikatur utahujících si ze strategických přehmatů nejslavnějšího týmu F1.

Foto: Stephane Mahe, Reuters

Charles Leclerc z Ferrari během tréninku na Velkou cenu Belgie

Článek

Že Carlos Sainz, který startoval z prvního místa, vlastně neměl pražádnou šanci vedoucí flek udržet a že se kolem něj s lehkostí prohnaly oba konkurenční redbully, jež – jak sám řekl – jely jinou ligu, by se asi dalo pochopit. Ovšem zcela absurdní se ukázalo rozhodnutí ze samotného závěru, kdy byl vedením Ferrari povolán do boxu Charles Leclerc, aby na čerstvých pneumatikách zajel nejrychlejší kolo a vysloužil si tak extra bod navíc.

Jenže se vrátil jen těsně před šestým Alonsem a místo boje s časem bojoval se Španělem. Aby pak v cíli dostal penalizaci pěti sekund za nedodržení rychlostnímu limitu v boxech a sesunul se na šestou pozici.

Tudíž místo bodu navíc nakonec dva ztratil!

"Když jsem viděl Charlese, jak se vrací z boxů, byl jsem překvapen. Ale Ferrari má vždycky zvláštní strategii," rýpl si po závodě Fernando Alonso.

Přitom sám Leclerc se povolání k výměně pneumatik bránil. "Já bych to nedělal, ale jestli to chcete vážně zkusit... Já bych však neriskoval."

I tak přišel málo pochopitelný příkaz: "Box, box, box."

Vedení Ferrari své rozhodnutí bránilo a vysvětlovalo, že za překročení rychlosti a následnou penalizaci může nečekaný detail. V prvním kole odhodil Max Verstappen fólii z hledí své helmy, které ale nešťastně ucpalo Leclercovi chlazení brzd. Nejen že musel hned v úvodu do boxů, ale poničilo to i jeho senzory hlídající rychlost a on tak v závěru překročil povolený limit o pouhý jeden kilometr v hodině.

Mohl by to být pech, ale ono rozhodnutí prostě ztrácelo smysl. A jak prozradila týmová vysílačka, těch úletů bylo v neděli víc. Inženýři působili v komunikaci nerozhodně, až příliš často se vyptávali pilotů, jakou by oni zvolili strategii, což má ale být právě práce analytiků na boxové zídce.

"Nejhorší na všem je, že jsme nebyli rychlí. Když sedíte v autě, nemáte špatný pocit, ale když se pak podíváte na tempo Red Bullu, tak oni jsou úplně na jiné planetě," řekl Leclerc.

A jiná planeta znamená jediné: Titulu se ani letos Ferrari nedočká.

Související témata: