Hlavní obsah

Ferrari dalo FIA ultimátum: změňte "strop", nebo končíme ve formuli 1

PRAHA

Přehodnoťte navrhované zavedení rozpočtového stropu ve formuli 1, nebo s námi nepočítejte! Jednoznačný vzkaz Mezinárodní automobilové federaci (FIA) vyšel v úterý z Maranella po jednání šéfů Ferrari. Pokud FIA nezmění možnost omezeného rozpočtu ve výši 40 miliónů liber (zhruba 1,2 miliardy korun), Scuderia nepřihlásí své vozy do sezóny 2010. Přihlášky musí být podané do 29. května.

Článek

Podle představ FIA by týmy, které na strop přistoupí, měly větší volnost v technických regulích. Stáje, které by utrácely více, by naopak byly více omezeny. Nesouhlas s tímto návrhem prakticky okamžitě vyjádřily automobilky angažované ve formuli 1, v pondělí se přidal jako první netovární tým také Red Bull. Stáje hrozí odchodem ze seriálu, který podle prezidenta Ferrari Luky di Montezemola spěje k rozdělení na dvě třídy.

"Stejná pravidla pro všechny týmy, stabilita regulí, pokračování snahy FOTA (Formula One Teams Asociation) o metodické a postupné snižování nákladů a kontrola formule 1 jsou základními pilíři pro budoucnost. Pokud nebudou tyto nezbytné principy respektovány a pravidla pro rok 2010 nebudou změněna, Ferrari nehodlá zaregistrovat své vozy pro příští ročník mistrovství světa," uvedlo maranellské vedení v prohlášení vydaném po úterním jednání.

Mosley: Ferrari nepotřebujeme

Montezemolo již minulý týden zaslal FIA vyjádření s obavami o roztříštění formule 1, vedení federace však prozatím nehodlá svůj postoj měnit. „Sport může přežít i bez Ferrari. Jakkoliv by to bylo smutné, přece jen jde o italský národní tým,“ prohlásil bez skrupulí prezident FIA Max Mosley. Podle vedení seriálu F1 však exodus stájí nehrozí. „Ve Ferrari nejsou pitomci. Nechtějí odejít z formule 1 a my je samozřejmě také nechceme ztratit. Nějak se domluvíme,“ prohlásil hlavní promotér seriálu Bernie Ecclestone.

O tom, že by rudé vozy zmizely ze startovního roštu nechtějí slyšet ani samotní jezdci. „Neumím si představit formuli 1 bez Ferrari,“ uvedl úřadující mistr světa Lewis Hamilton z McLarenu. „To je prostě nemožné,“ doplnil dvojnásobný světový šampión z let 2005 a 2006 Fernando Alonso ze stáje Renault.

Zástupci týmů angažovaných ve formuli 1 by měli jednat s vedením FIA příští týden. Odpor k aktuální výši stropu zatím nevyjádřily jen stáje Brawn GP, Williams a Force India. Omezený rozpočet, jehož výše představuje zhruba desetinu současných nákladů některých stájí, naopak láká nováčky.

Letošní sezóna k pláči

Ferrari působí v mistrovství světa vozů formule 1 od roku 1950, kdy si prestižní seriál odbyl premiéru. Vozy se vzpínajícím se koněm na kapotě nestály jen na startu historicky vůbec prvního závodu v britském Silverstonu, od druhé Velké ceny Monaka už ale nechyběly a v průběhu necelých šedesáti let se Scuderia stala nejúspěšnějším týmem formule 1. Ferrari odjelo v MS celkem 781 závodů, 209 z nich vyhrálo.

Ve vitrínách v Maranellu je vystaveno patnáct trofejí pro mistra světa a šestnáct pro vítěze Poháru konstruktérů. Nejúspěšnější období Ferrari prožilo při spolupráci s Michaelem Schumacherem, který v letech 2000-2004 ovládl seriál dosud nevídaným způsobem, vyhrál pět titulů mistra světa v řadě a stanovil většinu jezdeckých rekordů.

V letošní sezóně, před jejímž startem byla zavedena řada technických novinek, které výrazně změnily podobu formulí, se ale zatím rudý tým stále hledá. Ve třech úvodních závodech nezískal ani bod, což byla nejčernější série od roku 1981. Ani po pěti odjetých závodech ale není v Maranellu důvod k radostnému výskání: Felipe Massa i Kimi Räikkönen totiž mají shodně na kontě pouhé tři body. Což je ve srovnání s 41 body lídra šampionátu Jensona Buttona žalostné...

Související témata: