Článek
Tradiční červenobílé obrubníky v zatáčkách jsou tentokrát doplněny o karetní symboly, tedy piky, srdce atd. U diváckých tribun je zase svatební kaple, takže nezadané páry tu za zvuků formulových motorů mohou stvrdit svou lásku.
Třídenní VIP vstupenky, které kromě soukromé vyhlídkové terasy obsahují i jídlo a víno od slavných šéfkuchařů a someliérů, stály 12 tisíc dolarů (přes čtvrt milionu korun) a už jsou vyprodány. Průměrná cena lístku sice v posledních týdnech klesla z 1645 dolarů na 1065, i tak pořadatelé slibují, že akce vygeneruje 1,3 miliardy dolarů.
Primeras fotos del trazado. Me parece bastante controlado todo. Voy a dar la vuelta.
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) November 14, 2023
First pictures from the track. All looks under control. Let's go for a track walk#f1 #lasvegasgp pic.twitter.com/EODZIsXj7m
Pojede se kolem slavných kasin, do kterých mimochodem šéf stáje Mercedes Toto Wolff zakázal svým zaměstnancům chodit, svištět budou monoposty i po tepně Las Vegas Strip. Organizátoři si pronajali rovněž novou úchvatnou halu Sphere, jejíž plášť je jedna velká obrazovka složená z 1,2 milionu malých LED obrazovek, a tak tu poběží reklamní sdělení i zajímavosti o závodě.
Jen v průběhu samotného klání se nesmí na hale zobrazovat žlutá, modrá a červená barva, protože by jezdci kvůli tomu mohli přehlédnout signalizaci digitálních vlajek podél trati.
Aby byl spektákl dokonalý, pojede se v sobotu od 22 hodin místního času, tudíž Evropané se tou dobou budou probouzet do nedělního rána (v Česku bude 7.00) a v Asii bude odpoledne. Závod tak v přímém přenosu bude mít celosvětový zásah, navíc v Americe sáhli po sobotní noci i kvůli tomu, aby nekonkurovali – nejspíš i marně – nedělnímu zápasovému nášupu NFL.
Jenže při plánování jaksi pořadatelé pozapomněli na jednu věc – a tou je zima. „Do úvahy jsme nevzali velmi, velmi chladné noci. Ale dodavatel pneumatik to řešil,“ přiznával bývalý šéf F1 Ross Brawn. Steffan Dietz, bývalý meteorolog F1, se ale tomu vysmál. „Očekává se, že noční teploty klesnou na pět stupňů, ale to je na tuto roční dobu normální, dokonce i v Las Vegas.“
Nejchladnějším závodem v historii F1 přitom byla Velká cena Kanady v roce 1978, kdy naměřili oněch pět stupňů Celsia, které se očekávají i teď. „Se zahříváním pneumatik to tu bude velmi problematické, takže tentokrát pravděpodobně nebudeme ve výhodě,“ řekl za stáj Red Bull Sergio Pérez.
The @MercedesAMG Safety Car sends it down the Las Vegas Strip for the first time 🤩#LasVegasGP #F1 pic.twitter.com/UqcerilLnt
— Formula 1 (@F1) November 16, 2023
Při zdejší Velké ceně je taky oficiálně zapovězeno anglické slovo „paddock“. Ač jde o obvyklý termín, kterým se označuje depo a zákulisí motoristických i dostihových závodů, tak v Las Vegas je želbohu spojeno s masovým zabijákem Stephanem Paddockem. Ten v roce 2017 při country festivalu zastřelil 60 lidí a 867 zranil. Z úcty k těmto obětem tak F1 obvyklý padok bude nazývat souslovím „pit building“, volně přeloženo jako budovy v boxech.
Už samotné středeční představení jezdců a týmů mělo nádech velké show. Téměř každá stáj změnila lakování monopostů, aby jen zvýraznila výjimečnost tohoto podniku a pod umělým osvětlením zářila víc než konkurence. Nicméně ne všem se tento cirkus zamlouvá.
„Jen tam stojíte a vypadáte jako klaun,“ řekl už jistý mistr světa Max Verstappen po středečním slavnostním zahájení. A když dostal otázku, do jaké míry je Las Vegas show a do jaké závod, upřímně odpověděl: „Na 99 procent show, na jedno procento sportovní akce.“
Možná má pravdu, ale Vegas ví, že „show must go on“.