Hlavní obsah

F1 pořád ničí tichý zvuk motorů, Mercedes nachystal do Barcelony nový 'megafon'

Barcelona

Éra výkonných dvanácti, deseti nebo osmiválců je nenávratně pryč. Příznivci formule 1 se letos těžce smiřují s nástupem moderních šestiválcových turbomotorů o objemu 1,6 litru a tak není divu, že se žádný masivní rachot motoru v dosavadních čtyřech odjetých Grand Prix takřka nekonal. S přechodem na evropské závody se některé týmy snaží alespoň částečně dostat královnu motorsportu zpátky na výslunní. Mercedes zkouší před víkendovou Velkou cenou Španělska v Barceloně nový vynález - tzv. megafon, který by měl rapidně vylepšit zvuk dosud kritizovaných přeplňovaných motorů.

Foto: Alexander F. Yuan, ČTK/AP

Nico Rosberg vyjíždí se svým mercedesem ze stájového padocku.

Článek

Tiché motory jsou pod palbou kritiky. A nejen fanoušků, nýbrž i samotných závodníků. „Je to na hov..," překvapil před několika týdny jednoznačným odsouzením obhájce titulu Sebastian Vettel. „Tak to vnímám já a myslím si, že podobné je to i pro fanoušky," líčí německý pilot stáje Red Bull.

Fanoušci už dávno dali formuli 1 přívlastek „zelená", právě kvůli tichým motorům. Stáj Mercedes se alespoň před začátkem GP Španělska snaží o zatraktivnění měřených tréninků a v Barceloně představila tzv. megafon, což je paralelní přepracovaný výfuk, který by měl výrazně vylepšit zvuk monopostu.

Technici už megafon otestovali ve svém vývojovém sídle, teď přijde na řadu dvoudenní test v Barceloně. Mercedes však zatím nepočítá s tím, že by novou vychytávku nasadil v závodě. „Je to dobré řešení a uvidíme, jaký ohlas to bude mít na okruhu. Je to v kompetenci FIA, aby se všechny týmy dohodly a pokusily se obdobnou věc získat do svých formulí. Ale nějakou chvíli to potrvá," citoval list Daily Mail pilota mercedesu Nica Rosberga.

Současné motory nemohly být podle jednoho z inženýrů Renaultu Remiho Taffina zásadně změněny, protože byly navrženy jako energeticky efektivní. „Když se podíváte na rallye, kde jejich turbomotory burácí, je zásluhou přepracovaného výfukového potrubí. To v F1 nejde, protože tu existuje pravidlo omezení spotřeby paliva," uvedl Taffin.