Hlavní obsah

F1 chce být k jezdcům štědřejší. Bodovat má 12 pilotů, aby se zvýšila atraktivita

Formule 1 bude možná už brzy k jezdcům štědřejší. Tento týden budou na schůzce v Ženevě zástupci týmů, vedení F1 a Mezinárodní automobilové federace FIA projednávat možnost, že by se od příští sezony rozšířil bodovací systém. Místo dosavadních deseti pilotů by se jich bodové „odměny“ dočkalo dvanáct. Návrh cílí na to, aby se zatraktivnil souboj mezi piloty a stájemi ve druhé polovině startovního pole, a podle dosavadních vyjádření má velmi solidní šanci na brzké schválení.

Foto: Getty Images / Red Bull Content Pool

Daniel Ricciardo bojuje v Číně na trati s Estebanem Oconem. Oba patří mezi sedm pilotů, kteří v této sezoně ještě nebodovali.

Článek

Stačí jen letmý pohled na současný žebříček Poháru konstruktérů a vidíte, jak moc jsou nůžky v nynější F1 rozevřeny. Pátý Aston Martin má po pěti závodech 40 bodů, šestý RB jen sedm a trio Williams, Alpine a Sauber je na nule.

„Protože pocházím z týmu Alfa Romeo, naprosto chápu frustraci z toho, že jedete mega víkend, ale pokud před vámi žádný z pilotů z top týmů neodstoupí, skončíte na 11. místě a odměna je nulová. Můžete skončit 11. nebo 20. a jste na tom stejně. Takže proti změně nejsem,“ uvedl pro Autosport.com šéf stáje Ferrari Frédéric Vasseur. A jeho protějšek z Red Bullu Christian Horner přidává: „Zdá se, že v současné době jsou v F1 dvě skupiny. A týmy od šestého do desátého místa bojují stejně tvrdě jako první pětka.“

On sám má prý ohledně změny prozatím neutrální postoj.

Podle návrhu se ale nic nezmění na přidělených bodech pro první sedmičku jezdců, tedy tu, která v drtivých případech bojuje o titul mistra světa. I proto se neočekává žádné blokování ze strany nejlepších. Změna přichází až u osmé pozice, kde by místo dosavadních čtyř bodů bral pilot nově pět. Devátý by si polepšil ze dvou na čtyři, desátý z jednoho na tři. Jedenáctý by pak bral dva body a dvanáctý jeden.

„Velmi těžko se vysvětluje našim partnerům a fanouškům, že bojujeme o 11. místo, za které ale ve skutečnosti nezískáme ani bod. A když se podíváte na konkurenceschopnost a spolehlivost vozů týmů z první pětky, tak většinu závodů teoreticky bojujeme o nula bodů. To si nemyslíme, že je správně,“ uvedl šéf stáje RB Laurent Mekies.

Ten zároveň zdůrazňuje, že nový systém by byl i spravedlivější. Umístění v Poháru konstruktérů hraje klíčovou roli v přerozdělování peněz od vedení F1. Častokrát jeden bod může představovat miliony dolarů. „Vyhneme se efektu, když se stane něco šokujícího a někdo získá čtvrté páté místo v dešti. To pak ostatní kluci mohou dalších deset závodů zůstat doma. Nový bodový systém nemá žádné nevýhody,“ míní Mekies.

Na něj navazuje i týmový boss Haasu Ajao Komacu. „Jaká by mohla být nevýhoda? Teď máme tři týmy (a sedm jezdců) s nulou a nemyslím si, že je to pro sport dobré. Když bodový systém rozšíříme, bude méně pilotů bez bodu. Bude to čitelnější pro fanoušky a také lepší pro motivaci všech, kteří pracují v jednotlivých týmech.“

Ano, skutečně by to mohlo zvýšit atraktivitu, protože častokrát se v druhé polovině startovního pole odehrávají krásné – leč přehlížené – souboje. A vzhledem k tomu, že kromě souhlasu funkcionářů z FIA a F1, kteří nemají důvod být proti, musí se změnou souhlasit ještě šest týmů z deseti, je reálné, že změna brzy projde.

Bodový systém F1 se v průběhu historie měnil několikrát. Zprvu bodovalo jen pět jezdců a vítěz dostával osm bodů. Od roku 1991 bral vítěz deset bodů, v roce 2003 se třeba počet bodujících rozšířil na osm a od roku 2010 dostává vítěz 25 bodů a bod patří i desátému v pořadí.