Článek
„Neměli jsme nejrychlejší auto, ale dobrou strategii. Všechno jsme dnes udělali dobře, i když na začátku závodu jsme si zazávodili jak v rallye,“ řekl po závodě Max Verstappen z Red Bullu.
Narážel na nejdramatičtější moment z celého závodu. Do něj totiž startoval z prvního místa teprve podruhé v kariéře Lando Norris z McLarenu. Brit se ihned po startu snažil natlačit právě před Verstappena, kterého dokonce dvěma koly vytlačil na travnatý povrch vedle rovinky. Souboje prvních dvou pilotů využil George Russell z Mercedesu, který v nájezdu do první zatáčky šel na brzdy jako poslední a dostal se do čela závodu.
Tam však vydržel jen do začátku třetího kola. Verstappen jej pak na dlouhé cílové rovince i za pomoci systému pro snížení odporu vzduchu předjel. Od té chvíle si Nizozemec náskok držel, byť o vedení několikrát kvůli zastávkách v boxu na pár kol přišel. Na rozdíl od Kanady ale do závodu nepromluvil déšť ani nehody. Lídr šampionátu se tak po zastávkách u mechaniků dostal zpět do čela závodu a první místo už si utéct nenechal.
Ice cold under the pressure 🥶#F1 #SpanishGP pic.twitter.com/3EaLi1hLIx
— Formula 1 (@F1) June 23, 2024
Strategiemi zkoušel trochu zahýbat McLaren, který natahoval první účinkování Norrise na trati, co to jen šlo. Na konci závodu se však tento prvek ukázal být spíš kontraproduktivním. Brit se totiž zbytečně připravil na trati o čas, který strávil za Russellem. „Hodně pozitiv, ale jedno velké negativum. Měli jsme vyhrát, ale já měl prostě špatný start a v úvodu jsem hodně ztratil,“ sypal si Norris popel na hlavu.
Na trati byl v jednu chvíli až šestý, ačkoli startoval z prvního místa. Nakonec se ale dokázal dostat před oba Mercedesy. Zvlášť souboj s Russellem v několika zatáčkách 35. kola byl oku lahodící. Po zastávce ve 48. kole z 66 se Norris ještě jal nahánět Verstappena. Ztrátu sice z devíti vteřin stáhl na dvě a půl sekundy, víc ale nezvládl.
Half a lap, wheel to wheel 😱
— Formula 1 (@F1) June 23, 2024
Box office entertainment from Lando and George! 🍿#F1 #SpanishGP pic.twitter.com/waADJJL1fV
Stejně jako v minulém závodě, také v Barceloně připadlo třetí místo Mercedesu. Tentokrát ale na pódiu vystřídal Russella Lewis Hamilton. K předjetí došlo čtrnáct kol před koncem v závěru cílové rovinky. „Stejně jako Lando jsem neměl dobrý start. Musel jsem se probojovat zpátky. S lepším startem jsem možná mohl být nebezpečnější. Ale tým odvedl skvělou práci, děláme pokroky,“ těšilo Hamiltona.
Devětatřicetiletý sedminásobný šampion se na pódium probojoval po 198. ve své kariéře. Vůbec poprvé však v letošní sezoně. Naposledy stál Hamilton mezi třemi nejlepšími v říjnu loňského roku po závodě v Mexiku, kde skončil druhý.
Souboj o pódium se naopak znovu netýkal Ferrari. Leclerc se Sainzem dojeli na pátém a šestém místě. Přitom hned v úvodu závodu došlo při souboji o pozici dokonce k drobné kolizi obou parťáků. Několik kol před koncem si ještě oba pozice vyměnili, ale Leclerc už Russella na čtvrtém místě dohnat nezvládl.
Velká cena Španělska
1. Verstappen (Niz./Red Bull) 1:28:20,227
2. Norris (Brit./McLaren) -2,219
3. Hamilton -17,790
4. Russell (oba Brit./Mercedes) -22,320
5. Leclerc (Mon./Ferrari) -22,709
6. Sainz (Šp./Ferrari) -31,028.
Nejrychlejší kolo: Norris.
Průběžné pořadí MS (po 10 z 24 závodů):
1. Verstappen 219
2. Norris 150
3. Leclerc 148
4. Sainz 116
5. Pérez (Mex./Red Bull) 111
6. Piastri (Austr./McLaren) 87.
Pohár konstruktérů:
1. Red Bull 330
2. Ferrari 270
3. McLaren 237
4. Mercedes 151
5. Aston Martin 58
6. Racing Bulls 28.