Článek
Tehdy už Enge téměř dva roky působil jako testovací pilot v týmu Jordan a Prost po něm v září 2001 sáhl jako náhradníkovi za zraněného Brazilce Burtiho. „Vzpomínám na to často, zvlášť při letošním výročí. Tehdy pro mě bylo primárním cílem dojet do cíle, protože každý trénink jsem měl technický problém a ujel vždy sotva deset kol," tvrdí český pilot.
„Navždy mám v sobě okamžiky těsně před startem, kdy všechny jezdce na roštu v Monze obcházel Michael Schumacher. Říkal, ať v úctě k obětem teroristického útoku v New Yorku, který se odehrál o pět dnů dřív, neblázníme hned v první zatáčce, aby nedošlo k nějakému maléru. Pamatuji si ještě, že mně podal ruku a popřál hodně štěstí při debutu," líčí Enge.
Na 10. října do Mostu chystá veřejnou oslavu, na níž představí divákům ten samý vůz, se kterým absolvoval všechny svoje Grand Prix. „Náhodou jsem auto objevil ve skladu soukromého francouzského majitele a domluvil se na zapůjčení, takže si po dvaceti letech zase sednu za jeho volant. Je v perfektním stavu, takže i fanoušci budou moct vidět, jak to auto jede a zní," říká Enge, jenž potom jel ještě v Indianapolis, kde skončil čtrnáctý a v Suzuce závod nedokončil.
Víc už v F1 nestihl. Na konci roku 2001 stáj Prost finančně zkrachovala. „Jediné volné místo bylo u tehdy nejslabšího týmu Minardi, ale já se rozhodl vrátit zpátky do formule 3000 a zabojovat o titul. Potom už bohužel formule 1 nikdy nevyšla, ale jsem rád aspoň za ty tři závody," tvrdí pětačtyřicetiletý Enge, jenž se v roce 2002 se skutečně chvíli radoval z celkového vítězství v seriálu F3000.
#F1 #Formula1 #OnThisDay #OTD #TalDiaComoHoy
— DriversAnniversaries (@Carhack89) September 11, 2017
11 SEP
Tomáš Enge @engeracing 🇨🇿 (Team #Prost_Grand_Prix 2001) Born 41 years ago today. pic.twitter.com/qNvi8Id9ql
O triumf ho ale připravil pozitivní nález na marihuanu po závodě v Budapešti, za což mu byly odebrány body. „Automobilový sport je děsně drahá záležitost a je to nejen o talentu, ale i o sponzorské podpoře a příležitosti, k níž potřebujete i kupu štěstí. Nicméně doufám, že se někdy dočkám svého nástupce ve světě F1," říká Enge, jenž byl i prvním českým jezdcem v sérii Indy Car.
Úspěch slavil také v závodě 24 hodin Le Mans, kde v roce 2009 s Janem Charouzem a Němcem Stefanem Mückem obsadili čtvrté místo, přičemž byli nejrychlejší mezi vozy s benzinovým motorem. Letos se Enge poprvé zúčastnil i slavné Rallye Dakar v kategorii buggy s prototypem Can-Am. „Jsem takový motoristický obojživelník. Rád řídím všechno, co má čtyři kola. V autě se vyžívám, ať už jede 150 nebo 400 km/h. S rychlostí roste adrenalin," dodává Enge.