Hlavní obsah

Piastri si připsal první vítězství v F1. Triumf mu povinně „přenechal“ týmový parťák Norris

Aktualizováno

Australan Oscar Piastri se stal 115. pilotem v historii, který dosáhl na vítězství v závodě formule 1. 23letý jezdec stáje McLaren vyhrál Velkou cenu Maďarska a připsal si svůj premiérový triumf v F1. Dočkal se ho až po tvrdém zásahu týmu, který v samotném závěru donutil Piastriho parťáka Landa Norrise mu vítězství přenechat. Ten to dlouhou dobu navzdory domluvě odmítal. Třetí dojel Lewis Hamilton, pro kterého to jsou jubilejní 200. stupně vítězů. Šampionát dál vede Max Verstappen, jenž rovněž prožil divoký závod.

Foto: Denes Erdos, ČTK/AP

Australan Oscar Piastri slaví svůj premiérový triumf v F1.

Článek

„Je to velmi speciální. O tom jsem snil jako kluk. Jsem neuvěřitelně hrdý na celý tým,“ uvedl Piastri.

Start – na Hungaroringu tak důležitý – přinesl drama. O ideální nájezd do první zatáčky tvrdě bojovali týmoví parťáci z McLarenu, kteří stáli v první řadě. Ze třetí pozice se tam přiřítil i Max Verstappen a do zákruty trio najíždělo téměř bok po boku. Logicky se tam trojice monopostů nevešla a Verstappen musel vyjet mimo trať.

Do čela šel Oscar Piastri, Verstappen se dostal na druhou příčku, Lando Norris coby vítěz kvalifikace klesl až na třetí. Nicméně po jeho protestech stáj Red Bull doporučila Verstappenovi, aby kvůli hrozbě trestu raději Norrisovi pozici vrátil, a ten, byť s hlasitými námitkami, tak učinil.

Pak se situace uklidnila, špička, jak je v Maďarsku zvykem, si držela pozice. Ti nejlepší si drželi konstantní rozestupy. Žádné drama, divočina. Až první runda pitstopů přinesla změnu, když Lewis Hamilton díky dřívější zastávce v boxech přeskočil třetího Verstappena. V čele ale dál zůstával Piastri, tři čtyři vteřiny za ním jezdil Norris.

Při druhé sérii zastávek ale k výměně zajel Norris o dvě kola dřív než jeho parťák a vystřídal ho ve vedení. Šéf stáje sice skrz týmovou vysílačku sliboval, že Norrise donutí pozici vrátit, ale samotný jezdec se tomu usilovně bránil. „Tak mu řekněte, ať mě dojede,“ reagoval, když na něj Piastri ztrácel deset kol před cílem pět vteřin.

Týmový inženýr oponoval, že taková byla vnitřní dohoda. Snažil se mu vše vysvětlovat, ale Norris se držel svého, týmové příkazy odmítal. „Způsob, jak jednou vyhrát šampionát, je, že nejezdíš sám. Je to společně s týmem. Budeš potřebovat Oscara a budeš potřebovat tým,“ slyšel Norris argumenty.

Mezitím Hamilton a Verstappen tvrdě bojovali o třetí příčku, lídr šampionát držel na cílové rovince plný plyn do poslední chvíle, přibrzdil a po střetu s Hamiltonem se jeho monopost vznesl do vzduchu. Přišla tvrdá rána, Nizozemec sice pokračoval dál, ale propadl se na páté místo. „Gratuluji McLarenu, je to moje někdejší rodina a jsem rád, že vidím oba kluky tak vysoko. Odvedli jsme dobrou práci. Na konci to byl divoký moment, ale tak to někdy chodí. Z mého pohledu to byl závodní incident,“ uvedl Hamilton.

V samotném závěru poslechl i Norris. Teatrálně zpomalil na cílové rovince, Piastri ho předjel a zamířil pro vítězství.

„Tým mi řekl, co mám udělat, tak jsem to udělal,“ řekl Norris suše v pozávodním rozhovoru.

Piastri pak přidal: „Závěr? Byl jsem nervózní, jestli mě Lando pustí, měli jsme odlišnou strategii. Ale já si svou pozici vydobyl na startu.“

Velká cena Maďarska, závod mistrovství světa vozů formule 1:
1. Piastri (Austr./McLaren) 1:38:01,989
2. Norris (Brit./McLaren) -2,141
3. Hamilton (Brit./Mercedes) -14,880
4. Leclerc (Mon./Ferrari) -19,686
5. Verstappen (Niz./Red Bull) -21,349
6. Sainz (Šp./Ferrari) -23,073.
Nejrychlejší kolo: Russell (Brit./Mercedes).
Průběžné pořadí MS (po 13 z 24 závodů):
1. Verstappen 265
2. Norris 189
3. Leclerc 162
4. Sainz 154
5. Piastri 149
6. Hamilton 125.
Pohár konstruktérů:
1. Red Bull 389
2. McLaren 338
3. Ferrari 322
4. Mercedes 241
5. Aston Martin 69
6. Racing Bulls 33.
Související témata: