Hlavní obsah

Dovede Briatore svůj tým k dalšímu úspěchu? Alpine zůstává před sezonou nečitelný

Po právu je nazývána chameleonem formule 1. Francouzská stáj Alpine za dobu svého fungování měnila název pětkrát. Minulou sezonu začala bídně, ale s příchodem Flavia Briatoreho šla její forma nahoru. Na startovním roštu první Velké ceny stane s jedním nováčkem. Otázkou je, v jakém složení rok zakončí a jestli dokáže vylepšit loňské šesté místo z Poháru konstruktérů.

Foto: Bradley Collyer, ČTK/AP

Monopost Alpinu v novém zbarvení na představovací akci v Londýně

Článek

Stáj se zázemím v anglickém Entstonu nastoupí do sezony 2025 s jednou jezdeckou změnou oproti začátku té minulé. Na pozici týmového kolegy Pierra Gaslyho vystřídá Estebana Ocona po odchodu k Haasu Australan Jack Doohan. Dvaadvacetiletý Doohan zaskočil za Ocona už při poslední loňské Velké ceně Abú Zabí, kde dojel na patnáctém místě, a letos ho čeká premiérový start sezony jako hlavního jezdce v šampionátu.

Tím silnějším pilotem ale na papíře zůstává Gasly. Devětadvacetiletý Francouz dokončil minulou sezonu na desátém místě se 42 body a má za sebou i zkušenosti z akademie Red Bullu, přes kterou se na dvanáct závodů dostal i do hlavní stáje.

Tam se mu ale příliš nedařilo a po dalších závodech za Torro Rosso (později AlphaTauri) zakotvil v Alpinu, za který nastoupí do třetí sezony. „Naše stáj nikdy nepůsobila tak silně jako v posledních závodech roku 2024,“ chválil po sezoně progres Gasly.

V té loňské se Alpine postupně zlepšoval. Zásluhu na tom má kromě výkonu pilotů jistě i návrat Flavia Briatoreho, kontroverzního italského podnikatele, který u týmu působil už dříve, ještě pod názvy Benetton a Renault. Po několika obviněních z podvodů, ovlivňování výsledků závodů a především kauze „crashgate“, když nařídil jednomu ze svých pilotů, aby naboural a poskytl tak výhodu druhému jezdci týmu, byl nucen v roce 2008 motorsport opustit.

Právě on stál u největších úspěchů entstoneského týmu. V dobách Benettonu postavil tým kolem mladého Michaela Schumachera, který před odchodem do Ferrari vyhrál dva tituly mistra světa a pomohl i k jednomu Poháru konstruktérů. V době Renaultu zase nastartoval kariéru Fernandu Alonsovi, který rovněž vyhrál titul dvakrát a podepsal se i pod dva Poháry konstruktérů.

NázevBWT Alpine F1 Team
SídloEntstone, Velká Británie
Premiéra v F11981 jako Toleman
Šéf týmuOliver Oakes
PilotiPierre Gasly
Jack Doohan
Pohonná jednotkaRenault
Poháry konstruktérů3 (1995, 2005, 2006)
Vyhrané Velké ceny65
Starty z pole position67
Nejrychlejší kolo v závodě77

„Tím hlavním tady v Entstonu je pro nás to, že jsme dosáhli stability. Máme ve vedení lidi, kteří spolu vycházejí a shodují se na tom, jakým směrem by se měl tým dál ubírat. Už teď jsou vidět dílčí úspěchy tohoto spojení,“ nechal se slyšet šéf stáje Oliver Oakes na konci minulého roku.

Tučnými písmeny se Briatore začíná podepisovat i pod letošní sezonu, a to ještě ani nezačala. Na pozici rezervního a testovacího pilota podepsal kromě Paula Arona také Ryo Hirakawu a především Franca Colapinta, který si brousí zuby na místo Jacka Doohana. Bude tak vyhlížet každou jeho chybu jako potenciální možnost vrátit se do kokpitu v závodě F1.

Za dobu fungování týmu pod různými názvy se v něm vystřídalo i několik mistrů světa. Ještě za Toleman debutoval ve formuli 1 Ayrton Senna, v dobách Benettonu zde nastupovali Nelson Piquet, Michael Schumacher nebo Jenson Button. Později za Renault dominoval Fernando Alonso a ke třem závodům nastoupil i Jacques Villeneuve. V dobách Lotusu byl zase tahounem stáje Kimi Räikkönen.

Přehlídka jmen je to působivá, ovšem pouze Schumacher a Alonso dokázali svůj mistrovský titul vyhrát právě v barvách této stáje, i když s různými názvy. Ve své historii také tým vyhrál tři Poháry konstruktérů. Ani přes vzestupnou tendenci z posledních závodů ale není cílem Alpinu prolomit jeho čekání na ten čtvrtý, které trvá od roku 2006. Nejlepší pětka ale nedosažitelná není.

Související témata: