Hlavní obsah

Doohan získal v Číně první body. Šťastný z nich ale není a na jeho místo už si brousí zuby Colapinto

V Číně získal své první čtyři body, ale ne ty, po kterých jako jezdec formule 1 toužíte. V žebříčku jezdců je pilot Alpinu Jack Doohan stále na nule, ale během jediného závodního víkendu byl oceněn čtyřmi trestnými body za způsobenou kolizi a vytlačení soupeře mimo trať. Začínají tak ožívat spekulace o nahrazení Australana Francem Colapintem.

Foto: Go Nakamura, Reuters

Jack Doohan ve svém alpinu během závodního víkendu v Číně

Článek

Australský jezdec za sebou má víkend, na který by nejradši zapomněl. Ve sprintu skončil poslední a ve Velké ceně 13., přičemž mu tři místa získaly diskvalifikace soupeřů. Závodní okruh v Šanghaji ale neopustil bez bodu. Připsal si hned čtyři trestné na superlicenci.

První incident se odehrál během sprintu. V jeho závěru Doohan během předjíždění naboural do sauberu Gabriela Bortoleta a kromě desetisekundové penalizace z něj odešel i s prvními dvěma body.

Zbylé dva body obdržel během hlavního závodu, ve kterém vytlačil v souboji o pozici Isacka Hadjara z Racing Bulls mimo trať.

„Vůz číslo 7 (Doohan) byl při nájezdu do 14. zatáčky předjet vozem číslo 6 (Hadjar). Ve snaze získat pozici zpět ztratil Doohan na vnitřku zatáčky kontrolu, zablokovala se mu kola a donutil tak Hadjara vyjet z trati. Následně jsme podle směrnic udělili Doohanovi desetisekundovou penalizaci a dva trestné body, což je za takový prohřešek běžný trest,“ uvedli stewardi ve zprávě.

Penalizace stála Australana v závodě propad o dvě místa ze 14. na 16., diskvalifikace obou vozů Ferrari a také jeho týmového kolegy Pierra Gaslyho nakonec znamenala pro nováčka ve stáji Alpine 13. místo v cíli.

To znamená, že jak Doohan, tak i celá jeho stáj má po dvou kolech šampionátu stále 0 bodů. Znovu začínají vyplouvat na povrch spekulace, že by Doohana mohl v případě pokračování takových výsledků brzy nahradit Colapinto, který u francouzské stáje aktuálně zastává roli testovacího a rezervního jezdce.

Celkově situace kolem Doohana a Colapinta trochu vyšuměla, ale to je především zásluhou výkonů Liama Lawsona v Red Bullu, který od Doohana přebral pomyslnou první příčku v žebříčku pilotů v ohrožení.

To ale neznamená, že vedení Alpinu v čele s poradcem Flaviem Briatorem nezvažuje své možnosti a nechce stáj posílit, jak to jen půjde. Sám Doohan si je tlaku samozřejmě vědom a ví, že musí nejen zlepšit výkonnost, ale také zamezit dalšímu přídělu trestných bodů.

Aktuálně jich má ze všech aktivních pilotů nastřádaných nejvíc Max Verstappen. Druhý je Alonso a už na děleném třetím místě je po pouhých třech startech ve Velkých cenách Doohan. To ale není ten žebříček, kterému byste chtěli vládnout.

Trestné body na superlicenci mají platnost jeden kalendářní rok od udělení a ve chvíli, kdy pilot nastřádá takových bodů 12, nesmí nastoupit do následující Velké ceny.

„Ujel jsem tady o 56 kol víc než v Austrálii,“ žertoval po závodě v Číně Doohan. „Myslím si, že nám obecně chybí rychlost, ale přesto jsem si během závodu dokázal polepšit o čtyři pozice a držel jsem za sebou vůz Racing Bulls, který se dostal až do Q3. S tím musím být spokojený.“

„Samozřejmě ne všechno se ale podařilo, nechci pravidelně dostávat trestné body a penalizace, které by mě stály umístění v závodě. Ani s umístěním bez penalizace bych ale na body nedosáhl a cítím se lépe každým závodem. Nezbývá než se soustředit na Japonsko,“ uzavřel Doohan vidinou zlepšení v příští Velké ceně, která je naplánovaná na 6. dubna.

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.