Hlavní obsah

Doohan pojede svou první sezonu pod tlakem. Tým už má vyhlídnutou náhradu

Ještě pořádně nezačal a už se mluví o jeho konci. Jeden z nováčků na startovním roštu formule 1, Australan Jack Doohan, by se už před startem letošní sezony měl obávat o své místo za volantem monopostu francouzské stáje Alpine. Tým podepsal jako testovacího jezdce Argentince Franca Colapinta. Podle vedení sezonu jistě zahájí Doohan s Gaslym, ale není jisté, že v této sestavě i skončí.

Foto: Beata Zawrzel, Profimedia.cz

Jack Doohan v Abú Zabí

Článek

Ročník 2025 bude pro Doohana premiérový ve formuli 1. Závodní debut si zde odbyl už v posledním závodě minulé sezony v Abú Zabí, kde nahradil Estebana Ocona v pozici týmového kolegy Pierra Gaslyho.

Jack Doohan má rychlost a závodění v krvi. Jeho otcem je Mick Doohan, pětinásobný mistr světa. Zásadním rozdílem mezi kariérou obou Doohanů je, že Mick své tituly získal na silničních motorkách, zatímco Jack závodí na čtyřech kolech.

Z důvodu silného závěru roku Alpinu a především Gaslyho se snadno zapomíná na to, že v první polovině sezony byl tahounem týmu Ocon. Ten ale oznámil odchod do Haasu, a tak byl už v poslední loňské Velké ceně nahrazen dvaadvacetiletým Australanem.

Tento fakt ukazuje, že žádný pilot francouzské stáje nemá jednoduchou pozici a už vůbec ne jistotu udržení svého místa v případě neuspokojivých výsledků. O tom promluvil i poradce Alpinu Flavio Briatore.

„Vždycky se snažím udělat to, co bude pro tým nejlepší. Gasly v minulé sezoně odvedl skvělou práci a sezonu tak začneme s ním a s Jackem, ale během roku se může stát leccos. Budeme mít silné testovací piloty, kteří dokážou v případě potřeby zaskočit,“ uvedl Briatore.

Tvrdý, až nelítostný přístup k vlastním pilotům zajistil Doohanovi místo za volantem Alpinu, ale stejně tak může při nedostatečném bodovém přínosu a výkonnosti znamenat jeho konec.

Není tajemstvím, že se Alpine už v minulém roce zajímal o Argentince Franca Colapinta, a zájem týmu neopadl ani letos. Colapinto nakonec podepsal víceletou smlouvu, stal se tak testovacím a rezervním pilotem a doplnil na této pozici Paula Arona a další novou akvizici Ryo Hirakawu.

„Jsem nadšený z příležitosti připojit se k týmu Alpine. Chci poděkovat všem ve Williamsu, že ve mě věřili a splnili mi sen o závodění ve formuli 1. Jsem jim za to vděčný, ale je čas začít novou kapitolu a je mi ctí přijmout tuto výzvu. Nemohu se dočkat, až začneme a kam mě nakonec tento krok zavede,“ uvedl v oficiálním vyjádření Colapinto.

Argentinec na sebe upoutal pozornost v minulém roce, kdy naskočil v září ve Velké ceně Itálie v Monze do Williamsu na uvolněné pozici po Loganu Sargeantovi. Přes slibný začátek přišla pro Argentince ke konci sezony řada kolizí a nákladných oprav. Kvůli nim zájem Alpinu ochladl, ale nikdy nezmizel úplně.

Foto: Gary A. Vasquez, Reuters

Franco Colapinto na archivním snímku

Colapinto v tomto roce nemohl ve Williamsu na místě závodního pilota pokračovat, protože jeho místo po boku Alexe Albona zaplnil Carlos Sainz.

Teď vypadá nejpravděpodobněji, že se Colapinto za volant některého z monopostů formule 1 vrátí právě přes místo testovacího jezdce Alpinu a Jacka Doohana nebo v příštím roce naskočí do nově zformovaného týmu Cadillac.

Podpis argentinského pilota kromě talentu a perspektivy přinese jeho nové stáji zájem sponzorů nejen z Argentiny, ale z celé Jižní Ameriky, ze kterých Williams v minulém roce těžil a kteří přinesli mimo jiné návrat žlutého prvku na vůz.