Hlavní obsah

Dohra Velké ceny Bahrajnu. Hülkenberg diskvalifikován, Russell bez trestu

Jak po sobotní kvalifikaci, tak po nedělním závodě v Bahrajnu obdržel německý pilot Sauberu Nico Hülkenberg nepříznivé zprávy. V sobotu byl dodatečně sesunut na 16. místo a v neděli to pro něj dopadlo ještě hůř. Komisaři Mezinárodní automobilové federace (FIA) Němce diskvalifikovali ze závodu kvůli přílišnému opotřebení desky podlahy. Naopak George Russell z Mercedesu vyvázl s nepovolenou aktivací systému DRS bez trestu.

Foto: Darko Bandic, ČTK/AP

George Russell ve Velké ceně Bahrajnu

Článek

Během závodu sice nefiguroval na předních pozicích, přesto si nevedl špatně. Po startu si ze 16. pozice o tři místa polepšil a skončil třináctý. I o toto místo ale po závodě Nico Hülkenberg přišel kvůli diskvalifikaci.

V sobotu se probojoval až do poslední třetí části kvalifikace na Velkou cenu Bahrajnu, jenže po jejím absolvování bylo zjištěno, že postupu z Q1 dosáhl neoprávněně, protože nejrychlejšího času dosáhl s porušením traťových limitů. Nakonec tak Němec do nedělního závodu startoval ze 16. místa.

Z něj si v průběhu Velké ceny polepšil, nicméně komisaři při pozávodní kontrole jeho vozu objevili problém. Hülkenbergův sauber měl příliš opotřebovanou podlahovou desku.

Kvůli stejnému prohřešku byl z Velké ceny Číny diskvalifikován pilot Ferrari Lewis Hamilton, který na rozdíl od Němce v Bahrajnu přišel vyloučením o body.

Když je deska nová, musí být podle regulí její tloušťka 10 mm ± 0,2 mm. I přes jistou toleranci opotřebení materiálu je minimální povolená tloušťka 9 mm.

Na Němcově voze byly na kontrolních bodech naměřeny hodnoty 8,4; 8,5 a 8,4 mm a i vzhledem k předchozí diskvalifikaci Hamiltona je vyřazení Hülkenberga jasným výstupem kontroly monopostu.

Ze schůzky s komisaři vyšel bez trestu George Russell z Mercedesu. Ten byl předvolán pro aktivaci systému DRS mimo povolené zóny. K chybě došlo kvůli technické nedokonalosti na Britově monopostu. Přestal mu fungovat systém automatického DRS a také displej na volantu. Přesto dokázal Russell dokončit závod na druhé pozici.

„Automatické ovládání DRS selhalo a musel jsem ho otevírat ručně. V jeden moment jsem zmáčknul tlačítko vysílačky a zadní křídlo se otevřelo. Ihned jsem ho zavřel a přibrzdil. Ztratil jsem tím víc, než jsem získal,“ vysvětloval po závodě incident Russell.

To potvrdila i FIA. Podle její zprávy Russell otevřením zadního křídla získal pouze 0,02 s a k chybě došlo bez zavinění pilota nebo stáje. Telemetrie navíc ukázala, že v následující zatáčce Russell sundal nohu z plynu a ztratil zde 0,28 sekundy. Proto Russell nezískal v závodě výhodu a vyšel bez trestu. Zůstává mu tak druhá pozice za Oscarem Piastrim.

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.

Upravené výsledky Velké ceny Bahrajnu po diskvalifikaci Hülkenberga.

Velká cena Bahrajnu, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Sáchiru:
1. Piastri (Austr./McLaren)
2. Russell (Brit./Mercedes) -15,499
3. Norris (Brit./McLaren) -16, 273
4. Leclerc (Mon./Ferrari) -19,679
5. Hamilton (Brit./Ferrari) -27,993
6. Verstappen (Niz./Red Bull) -34,395
7. Gasly (Fr./Alpine) -36,002
8. Ocon (Fr./Ocon) -44,244
9. Cunoda (Jap./Red Bull) -45,061
10. Bearman (Brit./Haas) -47,594
11. Antonelli (It./Mercedes) -48,016
12. Albon (Thaj./Williams) -48,839
13. Hadjar (Fr./Racing Bulls) - 56,314
14. Doohan (Austr./Alpine) -57,806
15. Alonso (Šp./Aston Martin) -1:00,340
16. Lawson (N.Zél./Racing Bulls) -1:04,435
17. Stroll (Kan./Aston Martin) -1:05,489
18. Bortoleto (Bra./Sauber) -1:06,872
Hülkenberg (Něm./Sauber) DQ
Sainz (Šp./Williams) DNF