Článek
„Před zastávkou jsem se nedokázal udržet v DRS zóně, po výměně pneumatik jsem se ale ocitl zase blízko a mohl zaútočit. Dostal jsem se před Charlese a pak byla těžká práce ho udržet za sebou, ale povedlo se,“ řekl Piastri, který dopomohl McLarenu se vyhoupnout do čela týmového šampionátu. Vedou o 20 bodů před Red Bullem.
Po samotném startu se Leclerc udržel v čele, a byť Piastri jezdil v dalších kolech těsně za ním, tak Monačan vedení držel i díky tomu, že sokovi povětšinou „nedovoloval“ používat systém DRS. Po sedmi osmi kolech mu ale začal ujíždět a po patnácti kolech měl k dobru už víc než pět vteřin. Pérez naopak těsně po startu předjel Sainze a posunul se na třetí místo.
Lando Norris, momentálně hlavní Verstappenův konkurent v boji o titul, se prokousával z 15. příčky. Po deseti kolech byl desátý, po patnácti - i díky zastávkám konkurentů - dokonce pátý. Nakonec i kvůli nehodě Péreze a Sainze skončil čtvrtý, jen příčku před Verstappenem.
První runda v boxech - a jak se ukázalo později i jediná - změnila rozestupy. První trojka Leclerc, Piastri a Pérez se scukla víc k sobě, což průběhu Velké ceny dodalo grády. V nájezdu do 20. kola pak Piastri ostře zaútočil na Leclerca a sebral mu první příčku. Bránil ji, jak jen to šlo, byť bylo jasné, že Leclerc se jen tak nevzdá. A že ani Pérez nechce zůstat tím třetím vzadu.
#F1 This is 100% Carlos Sainz Fault, he turned into Sergio Perez! #Baku pic.twitter.com/tVzseQzlRV
— WB Network (@WBNetwork72) September 15, 2024
LAP 50/51
— Formula 1 (@F1) September 15, 2024
WOW.
Leclerc defends from Perez, which allows Sainz past, and then the Ferrari and Red Bull collide into the barriers on the run down to Turn 3!
VSC deployed 🟡#F1 #AzerbaijanGP pic.twitter.com/u8GzV3ONPA
Deset kol před koncem jezdilo trio ve dvou vteřinách, k tomu se k němu blížil čtvrtý Carlos Sainz. Piastri ale volil skvělou defenzivní stopu a nedával Leclercovi šanci k předjetí, navíc v závěrečných pěti kolech mu ucukl z DRS zóny.
Leclerc se tak naopak v samotném závěru stal kořistí. Naháněl ho Pérez i týmový parťák Sainz. A právě při jednom z posledních útoků se monoposty obou střetly na dlouhé rovince a skončily ve svodidlech. Vše prošetřili komisaři Mezinárodní automobilové federace FIA, nicméně viníka nenašli a žádný z jezdců tak nedostal dodatečný trest či penalizaci.
„Těžko se to posuzuje. Jsou to nevypovídající záběry. Dostatečně obezřetní nebyly oba piloti, navíc jeli proti sluníčku, pořádně neviděli. K tomu koukají na volant,“ hodnotil situaci Josef Král, závodník a spolukomentátor Nova Sport.
Trest hrozil i Verstappenovi, který předjížděl jiné vozy po projetí cílovou rovinkou, ovšem stále za režimu virtuálního safety car a žlutých vlajek. Jezdec ale vyvázl jen s varováním, a tak se výsledky neměnily. Komisaři si posvítili rovněž na chování mechaniků McLarenu v boxové uličce, kteří běželi slavit ještě před koncem závodu. Za potenciálně nebezpečné chování dostal tým pokutu 5 000 eur.
Formule 1
Velká cena Ázerbájdžánu, závod mistrovství světa v Baku:
Pořadí:
1. Piastri (Austr./McLaren) 1:32:58,007, 2. Leclerc (Mon./Ferrari) -10,910, 3. Russell (Brit./Mercedes) -31,328, 4. Norris (Brit./McLaren) -36,143, 5. Verstappen (Niz./Red Bull) -1:17,098, 6. Alonso (Šp./Aston Martin) -1:25,468.
Nejrychlejší kolo: Norris.
Průběžné pořadí MS (po 17 z 24 závodů):
1. Verstappen 313, 2. Norris 254, 3. Leclerc 235, 4. Piastri 222, 5. Sainz (Šp./Ferrari) 184, 6. Hamilton (Brit./Mercedes) 166.
Pohár konstruktérů:
1. McLaren 476, 2. Red Bull 456, 3. Ferrari 425, 4. Mercedes 309, 5. Aston Martin 82, 6. Racing Bulls 34.