Hlavní obsah

Williams opět v problémech. Stihne tým tentokrát v Japonsku opravit znovu poničený vůz?

V minulém závodě v Austrálii musel potupně „odevzdat“ svůj vůz coby týmová dvojka kolegovi Alexi Albonovi, protože po jeho těžkém karambolu v prvním tréninku neměla stáj náhradní. A tak na samotnou Velkou cenu hleděl Američan Logan Sargeant jen coby divák. Teď mu v Japonsku hrozí totéž, protože tentokrát v prvním tréninku poměrně tvrdě havaroval on sám. Williams stále nemá náhradní šasi, a byť tým tvrdí, že po ráně zůstalo nepoškozeno, stejně Sargeant do druhého pátečního tréninku kvůli jiným poškozením nevyjel.

Foto: Hiro Komae, ČTK/AP

Američan Logan Sargeant v prvním tréninku na Velkou cenu Japonska, v němž v polovině havaroval.

Článek

Je to tým s velkou historií, vždyť co do počtu vítězství ve formuli 1 patří do elitní pětky po boku Ferrari, McLarenu, Mercedesu a Red Bullu a tituly mistra světa v něm získali třeba velikáni jako Alain Prost či Damon Hill. Jenže to je dávná minulost, protože za posledních 20 let vyhrál Williams jen jedinou Velkou cenu (2012), patří mezi „otloukánky“ a tato sezona toho je zatím jen smutným důkazem.

„V současné formuli 1 je nepřijatelné, že nemáme k dispozici náhradní šasi, ale je to jen odraz, jak velmi pozadu jsme byli v průběhu zimní pauzy. A je to také ukázka, proč musíme projít výraznými změnami, abychom se dostali do lepší pozice v budoucnosti,“ přiznával před dvěma týdny v Austrálii šéf stáje James Vowles.

Tehdy vůz „rozsekal“ Alex Albon, Williams neměl náhradní, a tak musel Vowles přísně rozhodnout, že navzdory Albonově vině bude stejně pokračovat v závodním víkendu dál, protože má větší šanci na body než Sargeant. A dal mu Sargeantův nepoškozený vůz.

Albon body nezískal a pro Williams začal boj s časem. Během necelých dvou týdnů zvládl poškozený monopost opravit a dostat ho do Japonska. „Budu jezdit s tím opraveným. Je to jen proto, abychom nezatěžovali mechaniky, kteří by museli znovu měnit jezdecké nastavení aut. Oprava šasi ale proběhla lépe, než se očekávalo. A myslím, že je jen o 100 gramů těžší, což je skoro nic,“ líčil Sargeant ve čtvrtek.

Náhradní šasi bude mít Williams až počátkem května v Miami, tudíž jezdci dopředu o riziku své možné absence věděli. „Musíte si dávat pozor, ale zároveň nemůžete, protože jste v F1. Když budete opatrní, nikam se nedostanete. Musíte být odhodlaní, sebevědomí a doufat, že se nic nepokazí,“ vyprávěl Sargeant v Japonsku.

Jenže doufal nejspíš marně. Stačila půlhodina úvodního tréninku, on vyletěl z tratě a významně poškodil vůz. „Sorry,“ znělo od něj v týmové vysílačce.

Když vystoupil z monopostu, okamžitě si zvídavě prohlížel, jak moc je auto poničené. „Byla to velká rána ve velké rychlosti. A bylo to hlavně zbytečné, protože nechcete jet v prvním tréninku na hraně. Logan rozhodně nebude pochválený, protože nové díly něco stojí, a je otázka, jestli je vůbec mají,“ říkal ve vysílání Nova Sport 5 spolukomentátor Josef Král.

Stáj Williams později uvedla, že k poškození šasi nedošlo, nicméně zničené je vylepšené přední a zadní křídlo, takže se bude muset vrátit ke staré specifikaci. Zároveň je poškozena i převodovka, takže Sargeant do druhého tréninku nevyjel a je nejisté, zda se objeví v sobotním pokračování.

První trénink vyhrál Max Verstappen, v tom druhém, v němž se kvůli dešti příliš nejezdilo, Oscar Piastri.