Článek
Oba monoposty po závodě vážily požadovaných 800 kg, ale po vypuštění zbytku paliva se hmotnost Leclerkova vozu snížila na 799 kg, stejně jako tomu bylo u Gaslyho alpinu.
Dalo by se namítat, že Leclerkův vůz byl lehčí kvůli ulomené části předního křídla, ale technický delegát umožnil italské stáji křídlo nahradit, aby měl k dispozici vypovídající data. Vůz ani tak požadovanou minimální hmotnost nesplnil.
Leclerc aj Gasly budú diskvalifikovaní za podváhu monopostu. Ferrari bolo pritom umožnené nasadiť odlomený plát predného krídla, ale napriek tomu boli oba monoposty pod limitom 800 kg 🚨 pic.twitter.com/UyJetrHNO1
— Stevo Eisele (@StevoEisele) March 23, 2025
„Pro informaci, náhradní přední křídlo váží o 0,2 kg víc než křídlo použité v závodě,“ stojí ve zprávě delegáta.
Svou roli na úbytku hmotnosti mělo jistě i opotřebení pneumatik. Před závodem týmy počítaly s dvěma nebo i třemi zastávkami v boxech, ale nakonec většině pilotů stačila jedna. Pneumatiky tak čelily větší zátěži a většímu opotřebení.
Trestem za nedodržení minimální hmotnosti je diskvalifikace. O té rozhodli stewardi, kterým delegát oba případy porušení pravidel předal.
BREAKING: Pierre Gasly, Charles Leclerc and Lewis Hamilton have been disqualified from the Chinese Grand Prix
— Formula 1 (@F1) March 23, 2025
Gasly and Leclerc's cars were found to be underweight, while Hamilton's car was deemed to have excessive skid wear#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/2YPuFk8DZL
„Bylo zjištěno, že vůz číslo 16 váží 799 kg místo požadovaných 800 kg. Vážení proběhlo za přítomnosti zástupců týmu a nedošlo k jeho zpochybnění. Stáj potvrdila, že šlo o její chybu, závodník Charles Leclerc je tak diskvalifikován ze závodu,“ stojí ve zprávě stewardů.
Stejně vyhodnotili i váhový deficit u monopostu Pierra Gaslyho.
Diskvalifikace postihla i druhého pilota Ferrari Hamiltona. U něj nebyl problém s minimální hmotností monopostu, nýbrž s opotřebením desky podlahy.
Když je deska nová, musí být podle regulí její tloušťka 10 mm ± 0,2 mm. I přes jistou toleranci opotřebení materiálu je minimální povolená tloušťka 9 mm.
U Hamiltonova ferrari ale byly po závodě naměřeny v kontrolních bodech hodnoty 8,6; 8,6 a 8,5 mm. Také jeho případ byl předán technickým delegátem stewardům k vyhodnocení.
Leclerc skončil v závodě pátý, Hamilton šestý a Gasly jedenáctý. Jejich diskvalifikací se na bodované pozice posunuli Lance Stroll z Aston Martinu a Carlos Sainz z Williamsu.
Velká cena Číny, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Šanghaji: |
---|
1. Piastri (Austr./McLaren) |
2. Norris (Brit./McLaren) -9,748 |
3. Russell (Brit./Mercedes) -11,097 |
4. Verstappen (Niz./Red Bull) -16,656 |
5. Ocon (Fr./Haas) -49,969 |
6.Antonelli (It./Mercedes) -53,748 |
7. Albon (Thaj./Williams) -56,321 |
8. Bearman (Brit./Haas) -1:01,303 |
9. Stroll (Kan./Aston Martin) -1:10,204 |
10. Sainz (Šp./Williams) -1:16,387 |
11. Hadjar (Fr./Racing Bulls) -1:18,875 |
12. Lawson (N. Zél./Red Bull) -1:21,147 |
13. Doohan (Austr./Alpine) -1:28,401 |
14. Bortoleto (Bra./Sauber) -1 kolo |
15. Hülkenberg (Něm./Sauber) -1 kolo |
16. Cunoda (Jap./Racing Bulls) -1 kolo |
Leclerc (Mon./Ferrari) DQ |
Hamilton (Brit./Ferrari) DQ |
Gasly (Fr./Alpine) DQ |
Alonso (Šp./Aston Martin) DNF |
Průběžné pořadí MS (po 2 z 24 závodů): |
---|
1. Norris 44 |
2. Verstappen 36 |
3. Russell 35 |
4. Piastri 34 |
5. Antonelli 22 |
6. Albon 16 |
7. Stroll 10 |
8. Ocon 10 |
9. Hamilton 9 |
10. Leclerc 8 |
11.Hülkenberg 6 |
12. Bearman 4 |
13. Cunoda 3 |
14. Sainz 1 |
Pohár konstruktérů: |
1. McLaren 78 |
2. Mercedes 57 |
3. Red Bull 36 |
4. Ferrari 17 |
5. Williams 17 |
6. Haas 14 |
7. Aston Martin 10 |
8. Sauber 6 |
9. Racing Bulls 3 |
Výsledky jsou aktualizované po diskvalifikaci Leclerca, Hamiltona a Gaslyho.
Formule 1 2025
Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.