Hlavní obsah

Další průšvih F1 ve Vegas: Olej na trati zničil několika jezdcům závod. Navíc hrozí soud

Samotný závod nabídl drama, zápletku i předjetí v posledním kole, po němž se měnilo pořadí na stupních vítězů. Jenže zastávka F1 v Las Vegas přinesla taky řadu rozčarování, neúctu k fanouškům, hrozbu žalobami a po startu závodu i karambol, z kterého jezdci viní Mezinárodní automobilovou federaci FIA. Podle nich zůstal na trati olej, který před začátkem vytekl z jednoho veteránského vozu.

Foto: Darron Cummings, ČTK/AP

Pořadatelé se snaží před startem závodu F1 uklidit olejovou skvrnu na trati

Článek

Max Verstappen to v první zatáčce nedotočil a v zákrutě byl až příliš široký. Fernando Alonso, jeden z nejlepších pilotů v šampionátu, tam nečekaně skončil v hodinách. Roztočil se i Carlos Sainz, jenž trefil Lewise Hamiltona.

„Viděl jsem, že při předzávodní přehlídce jezdců uniká z aut dost oleje. To je věc, na kterou se FIA musí podívat, protože to není ani trochu fér, když je na vnitřní stopě olej,“ řekl Sainz. „Vypustili jsme hodinu před startem na trať auta, ze kterých tekl olej. To je neakceptovatelné a pravděpodobně to způsobilo hromadu nehod v první zatáčce.“

Traťoví komisaři se sice pokoušeli olejové skvrny před startem vysušit, podle všeho ale jejich snažení nebylo zcela úspěšné. George Russell, pilot Mercedesu, navíc upozornil, že potíže s historickými vozy se v šampionátu opakují.

Sainz však na chyby pořadatelů v Las Vegas doplatil naprosto zásadně. Už při čtvrtečním nočním tréninku poničil svůj monopost, když najel na poklop kanálu, který nebyl dostatečně zabezpečen. Musel vyměnit řadu komponentů, za což byl dle pravidel penalizován a na startovním roštu ztratil deset míst.

Německý portál motorsport-total.com navíc přišel s informací, že prohlídka trati nebyla od ředitele závodu Nielse Wittiche minimálně formálně v pořádku, protože ji schválil až v den tréninků, což je pozdě. A ptá se, jestli nebylo celé schvalování odfláknuté, když kvůli uvolněným poklopům skončil trénink po osmi minutách…

Hned na to přišel další průšvih, když se druhý trénink posunul a startoval ve 2:30 ráno místního času. Jenže kvůli tomu, že zaměstnanci ochranky i třeba řidiči autobusů by museli pracovat přesčas, což kupříkladu u šoférů představuje bezpečnostní riziko, zůstaly tribuny pro diváky uzavřeny.

V oficiálním prohlášení pak nepřišla od organizátorů žádná omluva a až později byla divákům nabídnutá jistá forma kompenzace, když dostali voucher na 200 dolarů k nákupu suvenýrů. Ale nárok na ni měli jen ti, kteří si koupili lístek pouze na čtvrteční tréninky…

I proto advokátní kanceláře Dimopulous a JK Legal & Consulting už podaly na pořadatele závodu žalobu za to, že druhý trénink nemohli diváci sledovat z tribun, neboť organizátoři předčasně zavřeli fanouškovské zóny. „Obhájíme práva fanoušků, kteří přijeli z velké dálky a zaplatili značnou sumu za to, aby se klání mohli zúčastnit, jenže byli o tento zážitek připraveni,“ uvedl majitel právní kanceláře Dimopoulos Law Firm Steve Dimopoulos jménem 35 tisíc dotčených fanoušků.

A výše odškodného by v maximální míře mohla u některých dosahovat až 30 tisíc dolarů pro jednoho…