Článek
Už po dvou letošních Velkých cenách nahradí ve stáji Red Bull Liama Lawsona Cunoda. Japonec se poprvé oficiálně představil jako pilot rakouské stáje v centrále Hondy v rodném Japonsku.
„Upřímně jsem už ani nedoufal, že usednu do kokpitu Red Bullu v japonské Velké ceně,“ prozradil Cunoda, který si svou premiéru po boku Maxe Verstappena odbude o víkendu právě v Japonsku na okruhu Suzuka.
„Jde o poslední rok spolupráce Red Bullu s Hondou, a proto se můj start v jeho monopostu na domácí trati zdá být osudem. Všechno do sebe perfektně zapadlo, abych mohl být tam, kde jsem,“ připomněl japonský pilot.
Dosud Cunoda působil jako rezervní pilot stáje výrobce nápojů a jedinou zkušenost s řízením nového monopostu RB21 má ze simulátoru. Poprvé do reálné nové verze auta usedne během pátečního tréninku v Suzuce.
Ačkoliv Cunoda ví, že ho nečeká lehký úkol, sám pro sebe si stanovuje vysoké cíle. Během debutu před domácím publikem by rád usiloval o pódiové umístění.
„Samozřejmě jsem šťastný, že se mohu připojit k Red Bullu. Když jsem o tom přemýšlel, přišlo mi neuvěřitelné, že najednou pojedu v Japonsku za Red Bull. Nechci před svým prvním závodem příliš zvyšovat očekávání, ale rád bych se umístil na pódiu. Nicméně vím, že mě od začátku čeká hodně práce,“ vysvětloval Cunoda.
„Nejdřív ze všeho se pokusím pochopit své nové auto. Jak funguje v porovnání s tím, které jsem řídil v Racing Bulls. Když mi řízení půjde přirozeně a seznámím se s ním už během prvního tréninku, výsledky se samy dostaví. A kdyby to vedlo až na pódium, bylo by to neuvěřitelné.“
Od třetího závodního víkendu si Cunoda vymění pozici s Lawsonem, který tak bude pokračovat v sesterské stáji Red Bullu Racing Bulls. Podle Helmuta Marka se ale Japonec nemusí obávat stejně krátkého angažmá jako Novozélanďan.
„Cunoda dokončí sezonu s Red Bullem,“ potvrdil Marko v rozhovoru pro Autosport.com. Drobnému jezdci tak nehrozí přehnaný tlak na vysoké výkony, které od svých pilotů Red Bull očekává.
„Júki je rychlý jezdec, o tom není pochyb. Má ale své vzestupy a pády. Kvůli tomu jsme před sezonou angažovali raději Lawsona. Júki však v letošním roce změnil manažerský tým a opakovaně prokázal, že je v životní formě. Proto je aktuálně nejlepší volbou.“
„Jednali jsme rychle a ve všech ohledech se Cunoda prezentoval pozitivně. Nepotvrdily se ani zvěsti, že nedokáže správně nastavit svůj vůz a nerozumí jeho technické stránce,“ dodal Marko.
Formule 1 2025
Letošní sezona seriálu formule 1 začala 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.
„To, že bude další závod v Japonsku, pro naše rozhodnutí nebylo podstatným faktorem. Honda, se kterou spolupracujeme má samozřejmě z tohoto rozhodnutí radost, ale je to jen náhoda.“
Podle některých médií měla Honda Cunodův přestup podpořit finanční injekcí v řádu milionů eur. Toto tvrzení Marko nepotvrdil ani nevyvrátil, jen uvedl, že „nešlo o změnu motivovanou penězi Hondy a stáj se nerozhodovala s ohledem na peníze“.
Poradce Red Bullu také potvrdil, že prvního jezdce Red Bullu, čtyřnásobného mistra světa Verstappena, výměna nepotěšila.
„Max by byl radši, kdyby pokračoval Lawson, ale vysvětlili jsme mu, že potřebujeme mít dva piloty, kteří pravidelně získávají co nejvíc bodů. Verstappen se snažil vyjádřit, že náš nový monopost je velmi těžko řiditelný a že Lawson by byl úspěšnější, kdyby byl vůz RB21 lépe ovladatelný. Na tom se snažíme pracovat.“