Hlavní obsah

Bottas během přestávky F1 závodil na MS v gravelu, na vítěze ztratil hodinu

Aktualizováno

Je to další důkaz, že pilotům z formule 1 nestačí jen dobře „kroutit“ volantem, ale že musí být i fyzicky nadupanými sportovci. Fin Valtteri Bottas se teď, když si šampionát F1 vybírá měsíční podzimní prázdniny, zúčastnil mistrovství světa(!) v gravelu, tedy v rychle se rozšiřujícím cyklistickém odvětví. Na 182 kilometrů dlouhé trati skončil ve své věkové kategorii (35 až 39 let) 133. z 232 startujících. Na absolutního šampiona Mathieua van der Poela ztratil hodinu.

Foto: Profimedia.cz

Valtteri Bottas po závodě mistrovství světa v gravelu

Článek

Tušil, že to v této sezoně na nějaký velký sukces v F1 nebude, koneckonců zatím byl v bídném týmu Sauber nejlépe třináctý, a tak si už na konci loňského roku stanovil malý vedlejší cíl. „Kvalifikovat se ve své věkové kategorii na mistrovství světa v gravelu. Povedlo se a jsem tady. Bude to bolet, ale nemůžu se dočkat,“ hlásil o víkendu 35letý závodník z belgické Lovaně.

Probít se do závodu, kterého se účastnily světové cyklistické hvězdy (byť Bottasova kategorie startovala pár minut po hlavním závodě), se Finovi podařilo na jaře v Jihoafrické republice. Cyklistiku totiž bere jako součást fyzické přípravy, která je pro piloty F1 velmi klíčová. Třeba mistr světa z roku 2009 Jenson Button je vynikajícím triatlonistou, Alain Prost dodneška na kole zvládá alpské velikány.

Sám Bottas se dříve věnoval spíše běhu, po rozvodu a seznámení se se svou současnou partnerkou, elitní australskou cyklistikou Tiffany Cromwellovou (i ta v Belgii startovala), propadl právě gravelu, tedy silničnímu kolu, které zvládá i cestu po polňačkách či lesních cestičkách. Dokonce má v rodném Finsku vlastní gravelovou soutěž.

„Kdykoliv je to možné, je na mých závodech, stejně jako já na jeho. Potkali jsme se v Monaku přes naše společné přátele a hned jsme si padli do oka. Pomohlo, že považuje cyklistiku za stejně skvělý sport jako F1,“ přiznala Cromwellová, která kvůli defektu skončila v sobotu mezi ženami na 36. místě.

Potíže měl na trati o den později i Bottas. Těsně před cílem musel také on měnit kolo, na začátku zase kvůli davu startujících zůstal viset v nájezdu na úzké pěšiny. „Bylo to těžké, což jsem čekal. Ale jsem spokojený. Budu na tento den dlouho vzpomínat,“ vyprávěl po závodě.

Před ním naopak cítil nervozitu. Popisoval, že je větší než před startem Velké ceny F1, protože tam je do dvou hodin hotovo, tady očekával šest hodin šichty (výsledný čas byl 5:40:04). „Největší problém je, že nemám čas trénovat jako profesionální cyklisté. Na druhou stranu je pro mě kolo skvělým únikem z hektického světa F1. Je to přesný opak a taky se mi líbí, že tady jsem motorem já,“ vyprávěl v Lovani v rozhovoru pro belgickou televizi.

Jeho cílem bylo štreku zvládnout.

To se podařilo, navíc dojel v polovině své kategorie, celkově nechal další stovky závodníků za sebou. Jaký rozdíl oproti F1, kde teď pole smutně uzavírá. Zatím nemá kontrakt na příští rok, takže je dost možné, že gravel už brzy nemusí být jen doplňkovým sportem.