Hlavní obsah

Bezpečnost nade vše? Týmy F1 loni zamítly ochranu kokpitů, auta by prý byla ošklivá!

Praha

Na kdyby se nehraje, ale kdo ví... Formule 1 se ráda chlubí vysoko nastavenými bezpečnostními standardy, které stojí za tím, že poslední obětí ve výkladní skříni motorsportu byl před dvaceti lety Ayrton Senna. Britský magazín Autosport ale nyní přinesl informaci, že v otázce ochrany jezdce v otevřeném kokpitu, jsou stáje překvapivě konzervativní. Na loňské schůzce Strategické skupiny odmítly navrhovanou ochranu trubkovou konstrukcí s tím, že by vozy špatně vypadaly.

Test ochranné klece před kokpitem F1.

Článek

Studie formule 1 s uzavřeným kokpitem

Otázka možné ochrany závodníků v otevřeném voze se opět vynořila po těžké nehodě Julese Bianchiho při nedělní Velké ceně Japonska v Suzuce. Francouzský jezdec týmu Marussia „napasoval" svůj vůz ve vysoké rychlosti pod vyprošťovací jeřáb a bojuje v nemocnici o život s těžkým poraněním mozku.

Mezinárodní automobilová federace FIA začala vážně řešit možnosti, jak v monopostech zabezpečit hlavu jezdců, v roce 2009, kdy během šesti dnů došlo ke dvěma znepokojivým událostem. Při závodu formule 2 v Brands Hatch tehdy utrpěl smrtelné zranění po zásahu utrženou pneumatikou teprve osmnáctiletý Henry Surtees a následně při kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska způsobila letící součástka z vozu Rubense Barrichella vážné poranění Felipemu Massovi.

V roce 2012 otázku bezpečnosti v kokpitu „aktualizovala" nehoda z Velké ceny Belgie ve Spa, kde byl po startu vůz Romaina Grosjeana katapultován do vzduchu a při letu jen o vlásek minul hlavu Fernanda Alonsa. V témže roce pak FIA přinesla návrh ochranné trubkové konstrukce umístěné před jezdcem (video z testu zařízení najdete nad tímto článkem).

Velcí hráči proti

Podle Autosportu ale záhy narazila u týmů. Loni v říjnu proběhla schůzka Strategické skupiny, kde FIA stáje seznámila s dílčími výsledky projektu a rovněž nadnesla, že by týmy měly nákladný vývoj ochrany jezdců podpořit. Podle záznamu porady je patrné, že se proti projektu postavili všichni velcí hráči včetně Bernieho Ecclestona, šéfa Red Bullu Christiana Hornera, tehdejšího šéfa McLarenu Martina Whitmarshe či bývalého šéfa Mercedesu Rosse Brawna.

Bossové se shodli na tom, že konstrukce představuje přínos na poli bezpečnosti, argumentovali ale tím, že řešení se pro vozy formule 1 vůbec nehodí. Autosport zmiňuje reakci Hornera, který prohlásil, že by vozy vypadaly „otřesně", a Whitmarshe, který charakterizoval navrhované řešení slovy „strašně ošklivé".

Ochránila by klec Bianchiho?

Federace byla podle závodního ředitele FIA Charlieho Whitinga přesvědčena, že navrhovaný koncept byl jediný, který by mohl fungovat. Představitelé stájí se nicméně usnesli, že formule 1 je závodní série vozů s otevřeným kokpitem a navrhované řešení není cesta, kudy by se měl seriál ubírat. Do záznamu bylo poté uvedeno: „Bylo odsouhlaseno, aby byl projekt zastaven."

V perspektivě Bianchiho nehody nicméně není jasné, zda by odmítnutá konstrukce, která primárně chránila jezdce před letícím předmětem, byla schopna závodníky ochránit při nárazu, jaký utrpěl pětadvacetiletý Francouz.

Bianchi při aquaplaningu vylétl ve vysoké rychlosti z trati a zajel pod zadní část jeřábu, který u bariéry odstraňoval havarovaný monopost Adriana Sutila. Rodina nadějného závodníka v úterý oznámila, že Bianchi utrpěl závažné difúzní axonální poranění mozku a je nadále v kritickém, ale stabilizovaném stavu na jednotce intenzivní péče.

Související témata: