Článek
Předsezonní testování vozů formule 1 patří tradičně k začátku závodního roku. Stáje si poprvé mohou vyzkoušet nově vytvořené monoposty pro danou sezonu, pohrávají si s nastavením, využitím jednotlivých komponent a zapojením obou svých pilotů, kteří svými poznatky přispívají k tomu, aby pro ně byl v následujících měsících monopost co nejpřívětivější na ovládání.
Testy se odehrávaly od středy do pátku ve dvoufázovém režimu. Každý den byl rozdělen na dopolední (od 10 do 14 hodin místního času) a odpolední část (15–19). Kromě běžných testovacích procedur a spousty ujetých okruhů ale testy poznamenaly i netradiční incidenty.
Nejbizarnějším z nich je nepochybně páteční přerušení závodu kvůli přítomnosti vozidla na trati. To samo o sobě není moc překvapivé, jenže řeč je tady o zatoulaném autobusu. Ten se nedostal přímo na závodní okruh, ale vjel do zóny, která slouží závodníkům k bezpečnému opuštění trati v případě nehody nebo chyby v řízení.
Ani to ale nemění nic na faktu, že se dostal do nechráněného prostoru, ve kterém ho od závodního okruhu neoddělovala žádná bariéra, a jen kousek od něj se proháněly vozy v závodních rychlostech blížících se 330 km/h. Testování tak bylo přerušeno a navázalo se za čtyři minuty, když se autobus dostal do bezpečí za zátarasy.
Jak k incidentu došlo, bude zkoumat Mezinárodní automobilová federace FIA. „Odpolední červená vlajka byla vyvěšena kvůli neautorizovanému vozidlu,“ uvedl mluvčí FIA. „To nebylo přímo na trati, nýbrž na servisní cestě. Přesto nebylo chráněné bariérami a nevěděli jsme, co tam dělá a kam jede.“
„Každý incident na trati bude důkladně prověřen. Svou zprávu konzultuje FIA se zúčastněnými stranami a učiní odpovídající opatření, aby se neopakovaly,“ uzavřel mluvčí.
Autobus pravděpodobně špatně odbočil na servisní cestu vedle trati mezerou v zátarasech. Problematické místo bylo po incidentu uzavřeno plotem.
How did a bus end up on the track during #F1Testing?
— The Race (@wearetherace) February 28, 2025
Here's what we know as the FIA investigates the third bizarre cause of a red flag this week:
➡️ https://t.co/IsaC6mkmG2https://t.co/IsaC6mkmG2
Nejedná se o první problém s nebezpečným pohybem nezávodního vozidla na závodním okruhu.
V roce 2022 při Velké ceně Japonska za špatných podmínek, dešti a výrazně snížené viditelnosti Pierre Gasly málem naboural do protijedoucího traktoru, který byl na cestě k nepojízdnému monopostu Carlose Sainze, aby ho pomohl odstavit. V tu dobu byl samozřejmě na trati safety car a závodníci se řadili za ním, jenže Gasly vyjížděl z boxů a vláček pilotů se snažil dojet.
Celá situace byla o to horší, že v roce 2014 na stejném okruhu za podobných podmínek boural do pomocného vozidla tehdejší závodník Marussie Jules Bianchi, kterého to stálo život.
Ani po jedenácti letech se ale nezdá, že by vstup vozů, které nezávodí, na okruh měli FIA a pořadatelé jednotlivých závodů pevně v rukou.
Incident s autobusem uzavřel hattrick podivných červených vlajek vyvěšených v Bahrajnu v období testů.
Hned ve středu během odpolední fáze bylo testování na hodinu přerušeno kvůli úplnému výpadku proudu na okruhu i v boxech. Po prošetření vyšlo najevo, že se jednalo o externí chybu, a odpolední fáze byla po domluvě o hodinu prodloužena, aby se vynahradil čas, který týmy kvůli blackoutu ztratily.
Druhá červená vlajka, znamenající přerušení závodu, byla vyvěšena v pátek dopoledne. Na cílové rovince bylo rozsypané sklo pod místy, ze kterých se obvykle mává cílovou vlajkou. Podle posledních zpráv k rozbití skla došlo kamínkem odraženým od kol Haasu Olivera Bearmana, který o tom v tu chvíli ani nevěděl.
„Slyšel jsem o tom. Teď se kvůli tomu cítím špatně, ale nebylo to ode mě úmyslné. Nicméně jsem to byl nejspíš já, kdo skleněnou tabulku rozbil,“ zpytoval po opuštění trati svědomí britský nováček.