Hlavní obsah

Aston Martin představil novou verzi monopostu pro letošní sezonu

Vloni skončili pátí a letos začínají šestí. Tentokrát ale nejde o umístění v Poháru konstruktérů formule 1, nýbrž o pořadí, v jakém stáje představily své monoposty pro sezonu 2025. Aston Martin v neděli uvedl AMR25 – nový typ vozu, se kterým už v pondělí vyjel na závodní okruh v Bahrajnu.

Aston Martin představil Formuli 1Video: Reuters

Článek

V úterý byly poprvé zveřejněny barvy vozu, se kterým se Fernando Alonso a Lance Stroll budou letos prohánět po závodních okruzích. V neděli britská stáj představila i podobu tohoto vozu a v pondělí v něm v rámci natáčecího dne poprvé vyjela na závodní okruh v Bahrajnu, kde se připravuje na předsezonní testování.

Pro Aston Martin jde o poslední rok jako netovární tým, odebírající motory od Mercedesu. Příštím ročníkem se změnou regulí přechází k Hondě a stane se tak jejím továrním týmem.

Vůz, který budou oba jezdci používat, je upravenou verzí monopostu loňského, který byl pro příznivce týmu Aston Martin zklamáním. Páté místo v Poháru konstruktérů bylo to nejvíc, co mohli oba jezdci bez jediného pódiového umístění dokázat.

Foto: Aston Martin

Nový monopost Aston Martin AMR25

Vzhledem k tomu, že se jedná o poslední rok platnosti aktuálních regulí ohledně pohonných jednotek, rozhodli se ve stáji se sídlem v Silverstonu, že nemá smysl stavět úplně nové auto a bude výhodnější upravit to loňské s přihlédnutím k preferencím Alonsa a Strolla.

„Letošní vůz jsme stavěli na základě zpětné vazby z minulého roku od obou našich pilotů. Snažili jsme se vytvořit auto, které se oběma bude dobře řídit. Očekáváme vyrovnanou sezonu už od prvního závodu v Austrálii a víme, že ani letos to pro nás nebude snadné,“ vysvětloval šéf stáje Andy Cowell.

„Naše cíle jsou realistické z pohledu kontinuálního zlepšování ve všech směrech, které směřuje k zásadní změně regulí od sezony 2026.“

Stáj bude oproti konci minulé sezony mít na monopostech upravené přední křídlo, které zlepší balanc a přítlak, a zjednoduší tak ovladatelnost vozu v zatáčkách.

Další znatelnou změnou jsou sidepody, které jsou jinak tvarované. Jejich funkcí je zlepšení plynutí vzduchu po povrchu vozu, tedy zvýšení aerodynamiky a také dovnitř vozu a chlazení motoru.

Kryt motoru nově bude mít ostrou „páteř“, od vršku vozidla až k oblasti zadního křídla. Z toho je znát, že se v Aston Martinu zaměřili na aerodynamiku. Navíc inženýři upravili i spodek vozu tak, aby vzduch lépe plynul pod ním a přes zadní křídlo.

Rozhodli se pro opačné rozložení zavěšení předních i zadních kol, než jaké uvidíme třeba u Ferrari nebo McLarenu. Odpružení povede od kol směrem nahoru k tělu formule.

Nový design bude mít i zadní křídlo a mělo by snížit klouzání monopostu v zatáčkách. Poslední změnou jsou nová chlazení předních i zadních brzd, která kromě primární funkce dopomohou i aerodynamice vozu.

Pro Fernanda Alonsa jde o rekordní dvaadvacátou sezonu jako pilota formule 1, třetí v kokpitu Aston Martinu a také po boku Lance Strolla, což z nich dělá nejdéle sloužící týmové kolegy na aktuálním startovním roštu.

Dvojnásobný mistr světa Alonso věří, že v nadcházející sezoně bude jeho stáj schopna konkurovat nejlepším čtyřem týmům a bude bojovat o lepší umístění než loňské páté místo.

„Rok 2024 nás hodně naučil. Tým nabyté zkušeností využívá jako hnací sílu pro naši práci na nových vozech AMR25. Už se těším, až se vrátím na trať. Jsem připraven týmu pomoct stát se silnějším,“ hlásil Alonso v neděli. „Závody budou letos vyrovnané, ale jsem si jistý, že jsme na to připraveni. Tvrdě jsme dřeli a už se nemůžeme dočkat, až to ukážeme i na okruhu.“

Související témata: