Hlavní obsah

ANALÝZA: McLaren se chystá těžit ze silné jezdecké dvojice, Verstappena může ovlivnit role otce

Pohledy všech fanoušků formule 1 směřují do Melbourne. Začíná nová sezona. Deset stájí a dvacet pilotů, z toho šest nováčků, čeká celkem 24 Velkých cen, z nichž šest ozdobí i sprinty. Ve hře není nic menšího než titul mistra světa a Pohár konstruktérů pro nejlepší stáj.

Foto: Mark Peterson, Reuters

Lando Norris a Oscar Piastri

Článek

Máme před sebou poslední ročník platnosti aktuálních pravidel formule 1, nicméně už letos platí zrušení bonusového bodu za nejrychlejší kolo závodu. Ten napomáhal dominantním stájím, takže bez něj se můžeme dočkat větší vyrovnanosti celkové klasifikace. Technologický náskok, know-how a zkušenosti úspěšných stájí posledních let ale zůstávají rozhodující výhodou.

Když už jsme u zkušeností, tak v šesti stájích nastoupí nováčci, kteří, přes svůj talent a dravost, potřebují nabrat sebevědomí a seznámit se s nejvyšším stupněm formulových závodů. Mladíci se během sezony otrkají a příští rok, v němž budou všechny stáje začínat s vývojem v podstatě od nuly, už budou mít daleko větší šanci být týmu prospěšní.

Ambice Sauberu, Haasu, Alpinu ani Racing Bulls využití nových pilotů tolik nezasáhne. Favority v soutěži týmů nejsou, ale Mercedesu a Red Bullu angažování Antonelliho s Lawsonem uškodí. Dá se tedy předpokládat, že o Pohár konstruktérů mezi sebou si to tak rozdají McLaren s Ferrari, stejně jako minulý rok.

Za mě je favoritem McLaren, který během předsezonních testů mlžil, neukázal všechny trumfy a pracoval především na dlouhodobější rychlosti. I rychlost na jedno kolo ale bude stát za to, což potvrzují i výsledky z prvních tréninků v Austrálii, ve kterých byl sice nejrychlejší Leclerc s ferrari, ale oba piloti McLarenu mu dýchali na záda.

Do karet britské stáji hraje odolnost jejích jezdců, kteří zvládnou absolvovat závody bez kolizí a zbytečných chyb, jež by zatížily týmový rozpočet. V minulé sezoně ze všech pilotů jediný Oscar Piastri absolvoval všechna kola závodů a Lando Norris moc nezaostával, což o jisté spolehlivosti lidí i techniky také vypovídá.

Kromě toho oba vloni ukázali, že umí vyhrávat. Hlavní překážkou pro ně budou vzájemné souboje o umístění, které mohou vést k chybám a zkazit prozatímní přátelskou atmosféru ve stáji.

Jak Norris, tak Piastri mají platné víceleté smlouvy a vzájemné neshody by mohly plány stáje z Wokingu narušit. Nic to ale nemění na předpokladu, že oba budou sbírat body jako na běžícím pásu a jsou kandidáty na vítězství i v šampionátu jezdců.

Pro McLaren to bude výhoda i na cestě za obhajobou Poháru konstruktérů. Oba piloti se znají s týmem, který jim dokáže dodat nejrychlejší vozy. Norris s Piastrim umí s takovým monopostem pracovat ve všemožných situacích. Z minulé sezony se poučí a na trati budou méně chybovat.

Podobná pozice jako v McLarenu je i ve Ferrari. Charles Leclerc a Lewis Hamilton jsou piloti, jejichž cílem je titul mistra světa, ale ten se bez bezpodmínečné podpory stáje vyhrává těžko, a když oba jezdci soupeří mezi sebou, nemohou si pak ani v závodech pomáhat v soubojích se zbytkem startovního pole.

Hamiltonovi přestup k Italům oproti loňské sezoně pomůže, ale řekl bych, že vytoužený osmý titul nevyhraje. Všechny zkušenosti, které má, získal s motory Mercedesu v úplně jiných podmínkách, než jaké panují v Maranellu a v novém prostředí se bude nějakou dobu rozkoukávat.

Ba co víc, Leclerc jako projekt Ferrari a budoucnost stáje zúročí své zkušenosti s technikou italské značky. Pro Hamiltona tak zřejmě zbude, stejně jako vloni v Mercedesu, spíš pozice dvojky, minimálně výsledkově.

Formule 1 2025

Letošní sezona seriálu formule 1 začíná 16. března Velkou cenou Austrálie a končí 7. prosince v Abú Zabí. Titul mezi jezdci obhajuje Nizozemec Max Verstappen z Red Bullu a mezi stájemi britský McLaren.

Zajímavé bude sledovat Maxe Verstappena v boji o pátý titul v řadě. Oproti začátku předchozích sezon nebude mít k dispozici nejrychlejší auto, při pátečních trénincích v Austrálii skončil sedmý, a podle všeho nevstoupí do letošního ročníku v takové fazoně, jakou měl třeba vloni. I přesto ale zůstane jedním z nejlepších, ne-li nejlepším řidičem na gridu a bude pravidelně bodovat.

Jeho Red Bull už ukázal, že během sezony umí monopost upravit tak, aby vyhrával, ale doplatí na technologický náskok z minulé sezony a zimní pauzy, který mají největší soupeři.

Verstappenovi se má během roku narodit první potomek a podle lidové moudrosti s každým dítětem pilot F1 zpomalí o několik desetin na kolo. Určitě i to se může ukázat jako klíčový faktor, kvůli němuž letos Nizozemec titul neobhájí.

O sesazení úřadujícího mistra světa z trůnu navíc bude usilovat i George Russell s mercedesem. Ve vzduchu pořád zní ozvěna Russellových slov, že se od Nizozemce už nenechá na dráze šikanovat a že ho dokáže v celkovém žebříčku porazit.

Každopádně je na co se těšit a jen napjatě očekávat, kolik příběhů letos přinese šampionát F1. Víc než tříměsíční čekání končí a sezona formule 1 začíná v australském Melbourne sobotní kvalifikací (6:00 SEČ) a nedělním závodem (5:00 SEČ).