Článek
„Pokud nic jiného, jedná se o vyslání velmi špatné zprávy, mělo-li by jít o začínající trend. Naprosto klíčovou komerční zásadou F1 totiž je, aby byla dostupná skrze volně šířenou televizi (free-to-air).
Příliš drahá formule
Veřejnoprávní televize BBC zakoupila práva na vysílání formule 1 na pět let v období 2009 až 2013 za cenu kolem 200 miliónů liber. Jenomže už ve své druhé sezoně začalo vedení televize řešit náročnou finanční situaci. A to nejen proto, že v průměru na diváka vychází náklady podstatně dráže než jiné sporty BBC (v Británii závody F1 v televizi sleduje něco přes 6 miliónů diváků, v České republice se toto číslo pohybuje mezi půl miliónem až miliónem lidí). Televize angažovala drahé hvězdy v podobě bývalého majitele týmu F1 Eddieho Jordana nebo závodníků Davida Coultharda a Martina Brundela. Na každý závod pak převáží techniku umožňující nezávislé živé vysílání přímo z padoku nebo boxů, což představuje další nemalé výdaje.
Prakticky přesně v polovině trvání smlouvy mezi BBC a společností Formula One Management (FOM), která spravuje marketingové záležitosti F1, tak došlo k uzavření překvapivé a nečekané dohody: polovina závodů bude vysílána na BBC, ta druhá jen na Sky Sports, což je televizní stanice vlastněná magnátem Rupertem Murdochem, spojeným se skandálem kolem listu News of the World, a lze ji sledovat pouze prostřednictvím placené registrace. Výsledkem je pochopitelně významná redukce ze strany BBC v poplatcích FOM a na přepravu.
Obě televize vydaly vítězoslavná tisková prohlášení: první o tom, jak F1 zůstává na BBC, druhá o tom, že se F1 stěhuje na Sky Sports. Pravdu má bohužel druhá televize. Dohoda totiž neznamená nic jiného, než že se F1 stěhuje na placený kanál, neboť Sky Sport ve skutečnosti bude pokrývat celou sezónu a všechny závody.
Analogicky by u nás Česká televize uzavřela práva například na hokejové mistrovství světa na pět let dopředu, ale ve třetím roce by přestala vysílat mnohé přenosy s tím, že jsou k vidění například na stanici Nova Sport, která je placená. Částečně je tento model aplikován u mistrovství světa silničních motocyklů. Mnohé závody jsou vysílány na volně dostupné Nově, zbytek na placeném sportovním kanálu Novy. Nova vysílá všechny závody formule 1 živě na svém volně dostupném kanále, kvalifikační a tréninkové jízdy na svém sportovním kanálu. Zde je situace jednodušší o skutečnost, že obě stanice patří stejnému majiteli, což v případě BBC a Sky Sports neplatí.
Nic to ale nemění na skutečnosti, že každý, kdo chce sledovat závody formule 1, musí platit stanici Sky Sports, leda by se spokojil pouze s polovinou závodů, atraktivními velkými cenami v Británii a Monaku a posledním závodem sezóny, to vše s rizikem, že se o titulu bude rozhodovat během toho předposledního. A to nehledě na skutečnost, že celá konstrukce tohoto vysílacího schématu žene všechny fanoušky F1 do náruče placené Sky Sports. S odvoláním na analogický příklad s hokejem u nás by všichni fanoušci hokeje byli nuceni volbou programového schématu hokeje u veřejnoprávní televize předplatit si soukromou stanici Nova Sport. Situace přinejmenším kontroverzní…
Pobouření Britové
Ta má v Británii ještě daleko hlubší rozměr. Obchodní model týmů F1 stojí právě na tom, že závody je možné sledovat na volně přístupné televizi. Právě v návaznosti na původní smlouvu BBC a FOM až do roku 2013 byly také uzavřeny příslušné sponzorské smlouvy s týmy F1. Stahování přenosů F1 z volně přístupných televizí je navíc porušením stabilizační smlouvy mezi týmy F1, FOM a Mezinárodní automobilovou federací. Týmy F1 podle aktuálních reakcí v dějišti právě probíhající Velké ceny Maďarska nebyly o změně televizní smlouvy s BBC dopředu informovány, ačkoli tři týmy závodí pod britskou licencí a osm stájí má v Británii svou základnu.
Diváci v Británii jsou krokem BBC a FOM pobouřeni, obhájci tohoto kroku ale argumentují fotbalovou Premier League, která se již několikátým rokem těší na Sky Sports úspěšné sledovanosti.
Dalším velkým aspektem je spíše psychologický efekt. U diváků je ve velké míře zakořeněna existence nároku na sportovní přenosy na neplacených televizích. Není ovšem posláním veřejnoprávní televize zprostředkovávat produkty na ryze komerční bázi, což fotbal, hokej, tenis či formule 1 jsou. Licenční poplatky nejsou malé a ne všichni odběratelé služby veřejnoprávní televize mají o tyto produkty zájem, navíc nemají žádnou možnost tyto volby ovlivnit. To vše v době, kdy poplatky za placené televize nejsou nijak závratné. Při využití častých akčních nabídek se pak měsíční náklady pohybují ve výši ceny odpovídající například… dvěma krabičkám cigaret.
Formuli 1 se coby produktu na Nově daří, byť je možnost neplatit za sledování televize vykoupena reklamami během přenosu (takové možnosti nebude moci veřejnoprávní televize za chvíli využít). Nova má smlouvu na práva F1 až do roku 2014 a zatím to vypadá, že inzerenti dokážou přinést více peněz než diváci prostřednictvím svých poplatků za sledování pořadu na placené televizi. Ta doba ale nemusí trvat věčně.