Článek
"Neuvěřitelný závod. Snad všechno se postavilo proti nám, abychom to měli co nejtěžší," komentoval spokojený Vettel poslední letošní závod. Pětadvacetiletý jezdec je nejmladším trojnásobným mistrem světa v historii formule 1 a devátým pilotem, jemuž se hattrick podařilo zkompletovat. Tři roky po sobě dokázali ale ve své době vládnout jen Juan Manuel Fangio a Michael Schumacher.
Drama od startu
Neskutečné. Jinak asi dění v Brazílii, kde trať prakticky v průběhu celého závodu skrápěl slabší či silnější déšť, nelze nazvat. Vettel ve druhé řadě nezvládl start, a místo aby se prosmýkl směrem dopředu, propadl se do shluku vozů za sebou. Ve čtvrté zatáčce se navíc po kontaktu s williamsem Bruna Senny otočil o 180 stupňů a mohl jen bezmocně přihlížet, jak se kolem něj prohnalo celé startovní pole. Jeho vůz navíc vyšel z karambolu s poškozením na levé zadní straně.
Alonso naproti tomu i s pomocí stájového parťáka Felipeho Massy, který zaměstnal druhého jezdce Red Bullu Marka Webbera, proklouzl na třetí příčku a za dané situace by se stal mistrem světa. Jezdcům ale stále zbývalo jednasedmdesát kol.
Tým Red Bull se rozhodl nechat Vettela na trati a německý pilot se začal okamžitě prokousávat startovním polem směrem kupředu. Při nájezdu do pátého kola chyboval Alonso, v první zatáčce byl dlouhý na brzdy a při výletu mimo trať se před něj dostal Nico Hülkenberg s vozem Force India.
To opět nahrálo titul směrem k Vettelovi, který se navíc už pohyboval na bodovaných pozicích. Divoké dění na trati ještě zesílilo poté, co déšť o něco zhoustl, a většina jezdců zajela do boxů pro přechodové pneumatiky. Na hladkých gumách se rozhodl zůstat vedoucí muž závodu Jenson Button s McLarenem a také Hülkenberg. Německý jezdec navíc začal pozici mistra světa z roku 2009 atakovat a v 19. kole se dostal do čela.
Záhy se ukázalo, že Button měl správný odhad a jezdci hromadně přezouvali zpět na bezdrážkové pneumatiky. Vettel zajel k mechanikům o kolo později než Alonso, přesto se ale vrátil na trať na pátém místě hned za svého hlavního rivala. Rozdíly mezi jezdci smazal výjezd zpomalovacího vozu, jímž vedení závodu reagovalo na příliš velké množství drobných úlomků na dráze, které začaly ohrožovat bezpečnost jezdců.
Do cíle dovedl jezdce safety car
Po restartu závodu se za vedoucím Hülkenbergem seřadili Hamilton s Buttonem, Alonso se po souboji s Kobajašim usadil na čtvrtém místě. Vettel ztratil a spadl na sedmou pozici, vzhledem k mistrovské matematice jej to ale nijak mrzet nemuselo.
Vizitka Sebastiana Vettela: |
---|
Datum a místo narození: 3. července 1987, Heppenheim |
Státní příslušnost: Německo |
Výška a váha: 174 cm, 64 kg |
Tým: Red Bull Racing |
Kariéra v F1: BMW Sauber (2006-07), Toro Rosso (2007-08), Red Bull (od 2009) |
Největší úspěchy: trojnásobný mistr světa F1 (2010-12) |
Ocenění: nejvyšší německé sportovní vyznamenání Stříbrný vavřínový list (2012) |
Bilance v F1: 101 závodů, 26 vítězství, 46 umístění na stupních vítězů, 36 pole positions |
Ostatní: první závod absolvoval v roce 1995 na motokárách, v nichž se o šest let později stal mistrem Německa i juniorským evropským šampiónem; vůz formule 1 poprvé testoval v září 2005 za odměnu za svůj úspěch ve Formuli BMW v předchozím roce. |
V seriálu F1 debutoval v červnu 2007, kdy při GP USA nahradil zraněného Roberta Kubicu, skončil na osmém místě a ve věku 19 let a 350 dní se stal nejmladším pilotem, který bodoval v závodu F1; v roce 2008 v Monze překonal hned několik rekordů F1: stal se nejmladším pilotem v historii, který vyhrál kvalifikaci, následným triumfem v závodu se ve věku 21 let a 73 dní stal i nejmladším pilotem na stupních vítězů a nejmladším vítězem GP v dějinách. |
V té době dostal přezdívky Baby Schumi a Nový Schumacher, ale srovnávání s legendárním krajanem odmítl; předloni si díky triumfu v posledním závodě nečekaně zajistil titul a ve věku 23 let a 134 dní se stal nejmladším mistrem světa F1 všech dob. |
Loni titul suverénně obhájil, celkem získal rekordních 392 bodů; letos měl pomalejší začátek, čtyři z celkových pěti vítězných závodů si připsal až v závěru sezóny; spekuluje se, že od roku 2014 bude jezdit za Ferrari, Vettel i šéf Ferrari to ale popřeli; jako své koníčky uvádí fotbal a hudbu (jeho favority jsou Beatles a Michael Jackson). |
Dění na trati se poté načas zklidnilo, zesilující déšť na některých částech okruhu ale opět začal jezdce trápit a k vidění bylo čím dál víc smyků. Neposedný vůz musel krotit i Hülkenberg, čehož bez milosti využil Hamilton a prodral se do čela. Jenže rozloučit se s McLarenem vítězstvím nebylo mistru světa z roku 2008 přáno: v 55. kole totiž Hülkenberg opět nezvládl auto, při průjezdu zatáčkou vnitřní stopou trefil přední kolo Hamiltonova vozu a britský pilot skončil.
Vettel mezitím dvakrát měnil pneumatiky, nejprve volil slicky, vzápětí ale zamířil pro přechodové do mokra. Pro ty zajel i Alonso a s pomocí Massy se dokonce dostal na druhé místo. Vettel dál kroužil po trati sedmý a v daný moment byl mistrem světa o jediný bod!
Pilot Red Bullu ale nechtěl nic ponechat náhodě a - přestože viditelnost výrazně snižovala vodní tříšť odstřikující od kol monopostů - získal ještě skalp Michaela Schumachera a cílem projel jako šestý muž závodu a trojnásobný mistr světa za zpomalovacím vozem, který v předposledním kole vyjel na trať po havárii Di Resty z Force India.
"Byl to asi můj vůbec nejtěžší závod. Nikdy jsem ale nepřestal věřit. Až do samotného konce," doplnil šťastný Vettel, o nějž se bezprostředně po projetí cílem strhla rvačka mezi fotografy.
Nejlepší sezóna, tvrdí Alonso
Alonso v konečném účtování mistrovství světa nakonec ztratil tři body... "O titul jsem nepřišel tady. Začal se ztrácet v momentě, kdy mi ve Spa proletěl kolem hlavy vůz Grosjeana. Nebo v Japonsku, kde Vettel bral plný počet bodů a já nulu," meditoval po skončení závodu Alonso, který neměl daleko k slzám. Podruhé za poslední tři sezóny prohrál duel s Vettelem s minimálním rozdílem. V roce 2010 rozhodly ve prospěch německého pilota čtyři body.
Přesto Alonso označil letošní rok za nejlepší v kariéře. "Mohu spekulovat, proč to nevyšlo. Ale pořád je to jen sport. Přestože jsem skončil druhý, nikdy jsem ještě necítil v paddocku takový respekt. Byl to zdaleka můj nejlepší rok a věřím, že příští sezónu se vrátím ještě silnější," doplnil Alonso.
Velká cena Brazílie, závěrečný závod vozů formule 1 v Sao Paulu: |
---|
1. Button (Brit./McLaren) 1:45:22,656 (prům. rychlost: 174,179 km/h |
2. Alonso (Šp./Ferrari) -2,754 |
3. Massa (Braz./Ferrari) -3,615 |
4. Webber (Austr./Red Bull) -4,936 |
5. Hülkenberg (Něm./Force India) -5,708, |
6. Vettel (Něm./Red Bull) -9,453 |
7. Schumacher (Něm./Mercedes) -11,900 |
8. Vergne (Fr./Toro Rosso) -28,653 |
9. Kobajaši (Jap./Sauber) -31,250 |
10. Räikkönen (Fin./Lotus) -1 kolo. |
Konečné pořadí (po 20 závodech): |
1. Vettel 281 b. |
2. Alonso 278 |
3. Räikkönen 207 |
4. Hamilton (Brit./McLaren) 190 |
5. Button 188 |
6. Webber 179 |
7. Massa 122 |
8. Grosjean (Fr./Lotus) 96 |
9. Rosberg (Něm./Mercedes) 93 |
10. Pérez (Mex./Sauber) 66 |
Pohár konstruktérů: |
1. Red Bull 460 |
2. Ferrari 400 |
3. McLaren 378 |
4. Lotus 303 |
5. Mercedes 142 |
6. Sauber 126 |
7. Force India 109 |
8. Williams 76 |
9. Toro Rosso 26. |