Článek
Enge se do Česka vrátil po úspěšném vystoupení v závodu 1000 km Monzy, kde společně s Antoniem Garciou vybojoval s vozem Aston Martin DBR9 vítězství ve třídě LMGT1. „V Monze se jel hodně dramatický závod. Dostal jsem pochvalu i od táty, prý se u toho po dlouhé době bavil,“ komentoval s úsměvem víkendové klání.
Za sedm týdnů čeká Engeho přestup o kategorii výš. Při čtyřiadvacítce v Le Mans doplní jako třetí pilot dvojici Jan Charouz - Stefan Mücke, která s prototypem LMP1 úspěšně závodí v letošní sezóně vytrvalostního seriálu Le Mans Series. Při úvodním podniku v Barceloně skončil česko-německý pár v absolutním pořadí třetí, o víkendu v Monze po potížích s elektronikou osmý. „Konečně dostanu šanci svézt se v Le Mans v prototypu, podle dosavadních výsledků se máme na co těšit,“ podotkl Enge.
S vozem se jednatřicetiletý závodník stačil seznámit již během zimních testů. „Byl jsem prostě unešený. Vylezl jsem z auta a smál se na celé kolo. Je to poslušné auto, lehce ovladatelné. Hračka, se kterou je krásné si hrát. Ve srovnání třeba s formulí A1 GP je jízda s prototypem mnohem jistější, formule je nevyzpytatelná,“ porovnával.
Rychlostní rekord nepřekoná
Přechodu do nejsilnější třídy se Enge nebojí, rozdíly si dobře uvědomuje. „Řídit prototyp je jako sedět v křesle u playstationu. S vozem GT je hodně práce, hodně se na trati hýbe. Prototyp není těžké udržet ve stopě, řízení je velice lehké. Hlavní rozdíl je v rychlosti, jiné jsou samozřejmě i brzdné body. Budu si muset zvyknout na provoz pomalejších vozů, zase ale nebudu muset tolik koukat do zrcátek. Bude chvíli trvat než si zvyknu,“ uvažoval.
Při závodu v Le Mans Enge očekává rychlosti kolem 330 km/h. „V Le Mans bude prototyp na kolo zhruba o dvacet sekund rychlejší než vůz GT1. Na rovinkách pojede ke 340 km/h. Můj rychlostní rekord to ale není, v Indianapolis jsem jel při průměru 360 km/k ke čtyřem stům,“ připomněl své angažmá v zámořské sérii IRL.
Kromě vysoké rychlosti se první Čech, který jel závod formule 1, připravuje také na extrémní zátěž, kterou při závodu podstoupí. „Le Mans je jeden z nejnáročnějších závodů, fyzicky i psychicky. Už to dění během týdne před závodem je tak náročné, že si člověk před startem říká: ‘Panebože, teď mám jet 24hodinový závod?‘ Během závodu je pak hrozně důležitá regenerace a relaxace, i když já toho během přestávek moc nenaspím. Mozek jede pořád na plné obrátky. Většinou se mi podaří usnout až během druhého dne, kdy už je průběh závodu klidnější,“ vyprávěl.
O tom, jak v Le Mans pojede, prý zatím se svými parťaky nehovořil. „Na přemýšlení o taktice v Le Mans je ještě příliš brzy, zatím jsme to neprobírali. Tohle je na vedení týmu,“ uvedl. Osobně ale věří, že budou s kolegy bojovat o přední příčky. „Nejrychlejší budou opět vozy s dieselovými motory, pokud ale pojedeme do startu do cíle bez problémů, pak by mě nepřekvapily stupně vítězů. Že bychom ale bojovali v první sezóně o vítězství, to si nemyslím,“ uzavřel Enge.