Hlavní obsah

Enge si splní sen, 24 hodin Le Mans pojede s nejsilnějším vozem

PRAHA

Žádným nováčkem nebude při letošním závodu 24 hodin Le Mans Tomáš Enge. Český pilot stál na startovním roštu nejslavnějšího vytrvalostního závodu světa už šestkrát, až letos si ale splní sen a pojede s prototypem Lola - Aston Martin týmu Charouz Racing System v nejsilnější kategorii LMP1. „Těším se, že budu moci bojovat o přední umístění v absolutním pořadí,“ líčil Enge na pondělní tiskové konferenci v Praze.

Foto: BPA/Petr Frýba

Prototypem stáje Charouz Racing System Lola-Aston Martin.

Článek

Enge se do Česka vrátil po úspěšném vystoupení v závodu 1000 km Monzy, kde společně s Antoniem Garciou vybojoval s vozem Aston Martin DBR9 vítězství ve třídě LMGT1. „V Monze se jel hodně dramatický závod. Dostal jsem pochvalu i od táty, prý se u toho po dlouhé době bavil,“ komentoval s úsměvem víkendové klání.

Za sedm týdnů čeká Engeho přestup o kategorii výš. Při čtyřiadvacítce v Le Mans doplní jako třetí pilot dvojici Jan Charouz - Stefan Mücke, která s prototypem LMP1 úspěšně závodí v letošní sezóně vytrvalostního seriálu Le Mans Series. Při úvodním podniku v Barceloně skončil česko-německý pár v absolutním pořadí třetí, o víkendu v Monze po potížích s elektronikou osmý. „Konečně dostanu šanci svézt se v Le Mans v prototypu, podle dosavadních výsledků se máme na co těšit,“ podotkl Enge.

S vozem se jednatřicetiletý závodník stačil seznámit již během zimních testů. „Byl jsem prostě unešený. Vylezl jsem z auta a smál se na celé kolo. Je to poslušné auto, lehce ovladatelné. Hračka, se kterou je krásné si hrát. Ve srovnání třeba s formulí A1 GP je jízda s prototypem mnohem jistější, formule je nevyzpytatelná,“ porovnával.

Rychlostní rekord nepřekoná

Přechodu do nejsilnější třídy se Enge nebojí, rozdíly si dobře uvědomuje. „Řídit prototyp je jako sedět v křesle u playstationu. S vozem GT je hodně práce, hodně se na trati hýbe. Prototyp není těžké udržet ve stopě, řízení je velice lehké. Hlavní rozdíl je v rychlosti, jiné jsou samozřejmě i brzdné body. Budu si muset zvyknout na provoz pomalejších vozů, zase ale nebudu muset tolik koukat do zrcátek. Bude chvíli trvat než si zvyknu,“ uvažoval.

Při závodu v Le Mans Enge očekává rychlosti kolem 330 km/h. „V Le Mans bude prototyp na kolo zhruba o dvacet sekund rychlejší než vůz GT1. Na rovinkách pojede ke 340 km/h. Můj rychlostní rekord to ale není, v Indianapolis jsem jel při průměru 360 km/k ke čtyřem stům,“ připomněl své angažmá v zámořské sérii IRL.

Kromě vysoké rychlosti se první Čech, který jel závod formule 1, připravuje také na extrémní zátěž, kterou při závodu podstoupí. „Le Mans je jeden z nejnáročnějších závodů, fyzicky i psychicky. Už to dění během týdne před závodem je tak náročné, že si člověk před startem říká: ‘Panebože, teď mám jet 24hodinový závod?‘ Během závodu je pak hrozně důležitá regenerace a relaxace, i když já toho během přestávek moc nenaspím. Mozek jede pořád na plné obrátky. Většinou se mi podaří usnout až během druhého dne, kdy už je průběh závodu klidnější,“ vyprávěl.

O tom, jak v Le Mans pojede, prý zatím se svými parťaky nehovořil. „Na přemýšlení o taktice v Le Mans je ještě příliš brzy, zatím jsme to neprobírali. Tohle je na vedení týmu,“ uvedl. Osobně ale věří, že budou s kolegy bojovat o přední příčky. „Nejrychlejší budou opět vozy s dieselovými motory, pokud ale pojedeme do startu do cíle bez problémů, pak by mě nepřekvapily stupně vítězů. Že bychom ale bojovali v první sezóně o vítězství, to si nemyslím,“ uzavřel Enge.

Související témata: