Hlavní obsah

Formule 1 se sešla popáté v Sepangu

PRAHA

Jezdci a stáje formule 1 se po úvodním podniku letošního MS v Melbourne přesunuli do Malajsie, aby se v neděli poprali o další body. Závod v Sepangu slibuje napětí zčásti díky novým regulím šampionátu, zřejmě nejmodernější okruh pak nabízí prostor pro bohaté jezdecké souboje. UVNITŘ ČLÁNKU: SEPANG OČIMA GIANCARLA FISICHELLY.

Foto: Novinky s použitím FIA

Velká cena Malajsie

Článek

Malajsijský okruh je charakterizován dlouhými rovinkami a ostrými zatáčkami. Piloti si tady přijdou na své, když musejí kombinovat maximální rychlosti s prudkým brzděním. Okruh přesto ale patří k nejbezpečnějším na světě.

CHARAKTERISTIKA TRATI A ZÁVODU
Délka okruhu5,543 km
Počet kol:56
Celková délka závodu:310,408 km
Nejrychlejší kolo - závod:2002 - J.-P. Montoya (Williams)1:38,049
Nejrychlejší kolo - trénink:2001 - M. Schumacher (Ferrari)1:35,266

Velká cena Malajsie přinesla nesmírné napětí už při své premiéře v roce 1999. Pomineme-li fakt, že před závodním víkendem měli pouze tři jezdci možnost seznámit se s tratí a zbytek závodního pole šel prakticky do neznáma, byl nejzajímavější boj o vedení v celkovém pořadí. V tehdy předposledním klání sezóny si brousili na mistrovský titul hned čtyři jezdci, které dělilo pouhých 14 bodů.

Diváci byli svědky fenomenálního návratu Michaela Schumachera, který se po havárii v Silverstonu posadil do kokpitu po šesti vynechaných závodech. Německý pilot si na trati dělal ze soupeřů dobrý den, nakonec ale nechal vyhrát svého stájového kolegu Eddieho Irvina, který soupeřil s Mikkou Häkkinenem o světový titul.

Häkkinen skončil třetí, v závěrečném závodu v Japonsku si ale oba pořadí vyměnili a z celkového vítězství se radoval Fin s náskokem pouhých dvou bodů...

O rok později se v Malajsii rozdělovaly poslední body šampionátu a jezdeckou exhibici zde opět předvedl Michael Schumacher, který měl ovšem již titul mistra světa jistý. Stáj Ferrari si zde zajistila druhé vítězství v Poháru konstruktérů v řadě.

V roce 2001 se Velká cena Malajsie přesunula na začátek seriálu za GP Austrálie a pro druhé vítězství v řadě si dojel opět Michael Schumacher. Loni zde urval první a zároveň jediné vítězství v 17 závodech Schumacherův bratr Ralf.

VÝSLEDKY 2002 - podium
1. R. SchumacherNěm.Williams
2. J.-P. MontoyaKol.Williams
3. M. SchumacherNěm.Ferrari
VÍTĚZOVÉ VC MALAJSIE
1999E. IrvineVBFerrari
2000M. SchumacherNěm.Ferrari
2001M. SchumacherNěm.Ferrari
SEPANG OČIMA GIANCARLA FISICHELLY
"Průjezd cílovou rovinkou jezdce přímo nutí šlápnout na pedál. Při šestém rychlostním stupni se rychlost dostává přes 300 km/h, ale vzápětí je třeba prudce brzdit před první pravotočivou zatáčkou, která se vykrouží "na dvojku" při rychlosti kolem 75 km/h. Ve stejné rychlosti se vzápětí točí doleva.
Po průjezdu šikanou se držím pravého okraje tratě a zrychluji na 290 km/h. Při nejvyšším zařazeném stupni se mírně točím doprava, abych šel vzápětí opět na brzdy před ostrou pravou zatáčkou, kdy opět podřazuji na "dvojku" a zpomaluji na 100 km/h. Vzápětí přichází nelehké "esíčko", kterým je třeba proletět se zařazenou "čtyřkou" rychlostí 225 km/h jen s minimálním brzděním.
Než se dostanu k nepříjemné pravé dvojzatáčce, řadím "pětku" a zvyšuji rychlost na 270 km/h, následně ale ubírám celých 100 km/h a opět podřazuji. Po průjezdu osmou zatáčkou se dostávám opět na 275 km/h a brzy se dostanu k úzké a velice ostré levotočivé zatáčce, která se projíždí "na jedničku" v rychlosti kolem 60 km/h.
Poté zrychlím na 230 km/h, se zařazenou "čtyřkou" se točím doprava, v následující ostřejší zatáčce zpomaluji na 140 km/h a hned zase vytahuji rychlost na 250 km/h. Předposlední je dlouhá pravotočivá zatáčka, jejíž průjezd je velice důležitý. Za ní totiž následuje dlouhá rovinka a ideální stopa umožní vyhnat rychlost ke 300 km/h. Na konci okruhu šlapu silně na brzdy, protože poslední levotočivou zatáčku projíždím "na dvojku" rychlosti okolo 80 km/h. A podobným způsobem si "užívám" všech 56 okruhů..."
Související témata: