Článek
V NHL je to běžná praxe, převážně však využívaná kvůli cílení reklamy zvyšování příjmů z ní. Prodává se totiž do celého světa. „Díky virtuální reklamě se dá na mantinelu nebo ledu propagovat neomezený počet produktů. Třeba v zápase kanadského Winnipegu s Floridou jsou na mantinelu reklamy na lokální produkty, které třeba ani v Americe koupit nejdou. A tak dává smysl ve vysílání přizpůsobit reklamu trhu na Floridě," vysvětluje marketingový expert Tadeáš Drahorád.
Dnešní technologie už takovou věc zvládnou. „Ale pořád je to dost technicky náročné a nákladné. Když to partneři finančně nepokryjí, nemá to smysl," pokračuje Drahorád, kreativní ředitel a spolumajitel agentury Go4gold. „Myslím však, že reklamy na ledě nebudou postupem času moc funkční. Je předpoklad, že by je v budoucnosti mohly nahradit virtuální reklamy," míní.
Za jak dlouho však tato situace nastane, je ve hvězdách. V blízké době však využití těchto virtuálních reklam totožně jako v zámoří nevidí reálně ani Petr Nitsche, vedoucí hokejového oddělení agentury BPA, která je výhradním marketingovým partnerem hokejové extraligy a s virtuální reklamou v hokeji také dlouhodobě pracuje.
„Aby se mohly skutečné reklamy na stadionu ve větší míře nahradit těmi virtuálními, je potřeba dohoda mezi vysílateli, marketingovým partnerem ligy i kluby. V Česku je to složitý proces. Dle současných dohod nejde překrýt existující reklamu na stadionu jinou reklamou v televizním přenosu," přibližuje. „Navíc by televizní přenos musel být globálnější produkt pro efektivnější využití virtuální reklamy. Cílíme však primárně na české fanoušky," popisuje Nitsche.
Technologický pokrok ovšem přináší i jiné novinky. Virtuální reklamu na základě spolupráce s BPA v současnosti využívá například automobilka Škoda. Zatímco dříve v rohu stadionů reálně stály její vozy, teď je dosazuje do přenosu klíčováním a v aréně už nezaclání divákům.
A největší česká firma nezůstala jen u toho. Škoda právě s agenturou Go4gold na loňský zápas NHL Global Series v rámci rozšířené reality připravila do televizního přenosu velkolepou honičku aut s obřím žralokem a predátorem přímo na ledě pražské O2 areny. „Byla to velká novinka, takový formát reklamy byl v NHL použit teprve podruhé," líčí Drahorád.
„Mělo to dramaticky větší zásah než klasický 30sekundový spot, který v televizi běží pořád dokola. Nabízí to velké množství možností, jak se značky mohou prezentovat originálním způsobem a předávat nějaké sdělení. A ukázat reklamu, která není otravná, ale má přidanou hodnotu," vykládá spolumajitel agentury.
Na podobné projekty by se ráda zaměřila v českém prostředí i BPA. „Je to samozřejmě fanouškovsky velmi atraktivní, ale zároveň jsou to nákladné a časově náročné exekuce," vysvětluje Nitsche.
V extralize je problém také kvůli tomu, že hlavní kamery jsou na každém stadionu v jiné výšce a úhlu. „A třeba během play off extraligy také nevíme dlouho dopředu, kde se bude hrát. Je totiž nutné vždy namapovat stadion a na to naklíčovat animaci a technologii," říká Nitsche. „Ale budeme s virtuální grafikou pracovat čím dál víc," dodává.