Článek
"Letecké muzeum nyní shání od veřejnosti peníze na převoz strojů z Prahy do Kunovic," uvedla na armádním webu mluvčí 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely Zuzana Špačková. Podle ní půjde o jednu z největších pozemních přeprav letecké techniky v historii České republiky.
Tupolev Tu-154 se stal součástí kbelské letecké základny na konci 90. let. Letoun předalo armádě ministerstvo vnitra, které provozovalo takzvanou vládní letku. Ta přepravovala vládní činitele a přesně před 18 lety také zajistila převoz zlatého českého hokejového týmu z Nagana.
"Tu-154 započaly svou éru na počátku 70. let. Byl to první ruský letoun, který byl od počátku vyvíjen jako čistě civilní stroj. Vybudoval si pověst moderního letadla, příjemného jak pro posádky, tak pro cestující. Možná i proto si jej do svých vládních flotil pořídilo hned několik zemí bývalého východního bloku," uvedl zástupce velitele kbelské základny plukovník Libor Tomolya.
Dvě armádní letadla ukončila provoz s nástupem letounů Airbus A-319 CJ v roce 2008, uvedla Špačková. Letečtí nadšenci nechtěli dovolit jejich sešrotování a oba letouny, kterým přezdívají Naganský expres a Prezidentský dostavník, koupili. Už několik měsíců je postupně chystají na pozemní převoz. "Jezdíme do Kbel každý víkend, ale odstrojování letadel je časově nesmírně náročné. Naší snahou je letadla neřezat. To by bylo rozdělané raz dva. My je rozšroubováváme šroubek po šroubku. Proto to všechno trvá," uvedl šéf projektu Martin Hrabec.
Slováckému aeroklubu chybí 400 tisíc
Do Kunovic by poté měla jejich trupy přepravit více než 200 metrů dlouhá transportní kolona, trasa má vést z Prahy přes Pardubice a Svitavy.
Využita proto bude ojedinělá technika. "Nápravy na návěsu, který bude použit, jsou hydraulicky řiditelné. Díky technologiím je možné automaticky natočit nápravy návěsu podle toho, kam se natočí samotný tahač. Je to takzvaná jízda na krabí způsob," poznamenal Jiří Tůma, obchodní ředitel přepravní společnosti Universal Transport. "Co vím, takhle velké dopravní letadlo v celku u nás, ale ani nikde jinde v Evropě, nebylo doposud přepravováno kompletní," dodal Tůma.
Přelet leteckého veterána je podle Hrabce nereálný. Stroj byl totiž dlouho odstavený a jeho zprovoznění by bylo finančně nákladné. V Kunovicích je také přistávací dráha, která neodpovídá oficiálním potřebám Tupolevu.
Na zaplacení dopravy trupu se složili členové Slováckého aeroklubu, chybí jim ale podle jejich webových stránek 400 000 korun. Peníze chtějí sehnat od veřejnosti prostřednictvím crowfundingu na stránce Startovač.cz. Podporu projektu, který na stránkách oficiálně startuje v pondělí večer, musí sehnat do měsíce.