Článek
Samotné letadlo prý bylo v dobrém technickém stavu, ani jeden ze dvou pilotů ale nebyl způsobilý k jeho řízení. „Podle názoru oprávněných osob měl Timofejev dodržet letovou bezpečnost a stejně tak měl právo odepřít posádce společný let vzhledem k nedostatečné kvalifikaci a zkušenostem. Dovolil jim však letět, navíc na základě falešných dokumentů zařídil kapitánovi platnou licenci, protože druhý pilot ještě kvůli nedokončeným školením nemohl sám létat s Jakem-42," uvedl mluvčí vyšetřovací komise Vladimir Markin.
Timofejev prý věděl, že posádka během výcviku nedosáhla všech dovedností, které byly nutné pro zaručení bezpečného letu. Kapitána letu naopak kryl. „Zdá se, že kapitán už v minulosti udělal několik chyb, přičemž některé z nich představovaly ohrožení bezpečného letu. Timofejev neudělal nic a vědomě pokračoval v zakrývání důležitých skutečností. Posádku letu s hokejovým týmem Lokomotivu Jaroslavl navíc tvořili dva piloti a palubní inženýr, přičemž společně vzlétli jen třikrát," řekl Markov.
Tragédii zapříčinily nejméně čtyři faktory
Vyšetřování zároveň odhalilo, že při odletu byla posádkou stanovená rychlost o 20 kilometrů za hodinu nižší, než bylo třeba při dané hmotnosti letadla a výkonu jeho motorů. Jeden z pilotů se navíc při tahu řadící páky k sobě zřejmě nechtěně opřel o brzdový pedál, čímž letadlo ještě víc zpomalil.
Ze závěrů vyšetřovatelů vyplývá, že tragédii zapříčinily nejméně čtyři faktory - nedostatečný výcvik pilotů, absence kontroly připravenosti posádky na let, selhání pilotů při vykonávání standardních postupů při startu a špatná koordinace mezi členy posádky.
Letadlo se zřítilo 7. září 2011 jen kilometr od letiště v Jaroslavli, odkud se hokejisté Lokomotivu vydali na utkání Kontinentální ligy do Minsku. Z pětačtyřiceti cestujících nehodu přežil jen palubní inženýr Alexandr Sizov.