Hlavní obsah

Rušno v českém hokeji, ÚOHS řeší hráčské smlouvy! To se hráči mají najít na kondomech?! čílí se Zbořil

Aktualizováno

Hokejová extraliga skončila teprve před pár dny a nyní má před sebou několikaměsíční přestávku, už teď se však dá tušit, že léto bude pořádně horké. Česká asociace hokejistů (CAIHP) totiž podala podnět na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, aby prošetřil dokumenty hokejových orgánů a jejich partnera ve vztahu k marketingovým právům a hráčským smlouvám. Ty jsou podle CAIHP zcela nelegální, vznikly netransparentně a obírají hokejisty o jejich osobnostní práva. Nová pravidla chce zavést Český svaz ledního hokeje, Asociace profesionálních klubů ledního hokeje a jejich partner BPA sport marketing od sezony 2023/2024 na dalších pět let.

Česká asociace hokejistů podává podnět k antimonopolnímu úřadu. Prošetřují se hráčské smlouvyVideo: Sport.cz

Článek

„Útok organizátora české hokejové extraligy (APK LH) a jeho marketingového partnera (BPA sport marketing) na osobnostní práva hráčů považuji za bezprecedentní. Nově a netransparentně nastavené vztahy připraví hokejisty o možnost rozhodovat, jak může firma BPA sport marketing využívat jejich fotky i jména. Když to trochu přeženu, hráči mohou najít své obličeje třeba na kondomech a nebudou mít možnost tomu zabránit," čílí se prezident CAIHP Libor Zbořil.

„Za 25 let své advokacie jsem neviděl větší smluvní paskvil. A hráči stejně musejí takto špatně postavené smlouvy podepsat. Nikdo se jich nezeptal, aby se vyjádřil k otázce marketingových práv. Tři roky jsem to z pozice prezidenta hráčské asociace zkoušel diplomaticky a selhal jsem. Lezl jsem do všech dveří a s prominutím všech tělesných otvorů, abych přesvědčil, že CAIHP je jediná asociace, která může za hráče jednat," vysvětluje Zbořil, proč se nyní obrátil na antimonopolní úřad, když to dosud nešlo po dobrém.

Zbořil tvrdí, že ÚOHS jeho podnět neshodil ze stolu a již zahájil šetření. „Mám informaci, že již obeslal jednotlivé kluby s dotazem o jejich vyjádření k našemu podnětu.," tvrdí Zbořil, jenž by chtěl, aby se on jako prezident CAIHP účastnil jednání o nové podobě hráčských smluv.

Potíž je v tom, že existuje pouze rámcová podoba smluv pro registraci APK LH a každý klub si může detaily upravit podle sebe, respektive podle dohody s konkrétním hráčem.

„Pokud ÚOHS zahájí správní řízení z moci úřední, je prostor, aby vydal předběžné opatření. Může nastat i situace, že předběžné opatření zakáže veškeré plnění již uzavřených smluv mezi ČSLH a APK LH, mezi APK LH a BPA, mezi kluby a hráči," mí šéf hráčské asociace.

Hokejový svaz prý ve spojení s APK LH a BPA sport marketing zneužívá svého dominantního postavení na trhu, tvrdí CAIHP. Hráčům má například v rozporu se zákony jednostranně ukládat povinnost převést všechna jejich osobnostní práva za velmi nevýhodných podmínek na kluby a následně až na BPA sport marketing. Využívá k tomu hráčských smluv, bez kterých nesmí hráči v nejvyšších soutěžích hrát.

„Hráči jsou součástí systému za přenesení svých osobnostních práv a nemají za to ani korunu, protože tato odměna je již zahrnuta v základní měsíční odměně. Nedokážu si představit, že by privátní subjekt rozhodoval, že má tvář bude třeba na krabičce kondomů," kroutí Zbořil hlavou.

Reakce Agentury BPA sport makreting: "ÚOHS se na BPA sport marketing dosud neobrátil, jsme však připraveni v případě potřeby s ÚOHS v maximální možné míře spolupracovat a jistě tak budou činit i extraligové kluby, které byly k tomu vyzvány. Protože APK LH od 1. 5. 2022 převzala řízení soutěže od ČSLH, APK LH zpřesnila drobně i hráčskou smlouvu, aby sama APK LH měla veškerá práva k plnohodnotnému řízení, propagaci soutěže a centrálnímu marketingu. Pro bližší vysvětlení – osobnostní práva jsou kluby užívána k prezentaci například na webech klubů, v TV přenosech, billboardech – včetně prezentace partnerů klubů či oficiálních marketingových partnerů extraligy. Smlouva BPA s APK LH pamatuje i na to, že spojení nesmí být dehonestující či jinak nevhodné a je předem nutný souhlas klubu ve spolupráci s hráči."

„Hráč přenáší svá marketingová práva na kluby, ty na APK LH a ta vybrala v tendru, který podle mě neproběhl v souladu se zákonem, jako marketingového partnera společnost BPA. A ta bude od roku 2023 klubům pět let diktovat, co mají dělat, kde můžou mít reklamy. Tohle vše se přenáší i na hráče. Pokud si chcete přivydělat formou reklamy, musíte nejprve požádat o souhlas svůj klub," krčí rameny Zbořil.

„Ve fotbale mají kluci možnost o svých smlouvách vyjednávat, včetně toho, jak mohou kluby a jejich partneři využívat jména, fotky či videa hráčů. V drtivé většině hokejových klubů to funguje tak, že hráč dostane návrh hráčské smlouvy, který je povinen akceptovat. Trochu odlišné podmínky si může dovolit vyjednat jen pár největších osobností," durdí se bývalý reprezentant Michal Vondrka, nyní útočník Českých Budějovic. A problém vidí i v tabulkovém odstupném, které musí za hráče v případě přestupu uhradit nový klub.

„Tlumočím názor hráčů napříč všemi extraligovými kluby. Smlouvy jsou nastaveny jednostranně a práva jsou nakloněná jen ke klubům. Na hráče se ve smlouvách moc nemyslí. Nemáme status zaměstnance, jsme všichni OSVČ, takže není možnost být v odborech. Manažeři dobře ví, že bez nás hráčů se hokej dělat nedá, ale smlouvy si dělají podle svého," doplňuje Vondrka.

„Ochrana hráčských práv pro nás musí být prioritou, přičemž současné nastavení smluv je postavené velmi jednostranně. Pozici České asociace hokejistů vidím ve snaze o změnu jako zásadní. České hokejové prostředí potřebujeme silného partnera pro ČSLH i APK. Není šťastným řešením, když výjimky a úpravy standardizovaných smluv zajišťují pouze hráčští agenti, a to jen u malého počtu hokejistů. Silné hráčské asociace jsou standardem v zahraničí v čele s NHL," říká hráčský agent Robert Spálenka ze společnosti Sport Invest.